Sverige – det nya matlandet


Visionen om Sverige som det nya matlandet handlar om att lyfta fram den svenska livsmedelsproduktionen. Den 29 mars anordnade den svenska ambassaden i Köpenhamn, exportrådet och VisitSweden en mini-matmässa.

– Sverige har stor potential att öka livsmedelsexporten, bland annat till Danmark. Vi har kockar i världsklass, unika råvaror och en särpräglad matkultur som blir mer och mer känd världen över, sade landsbygdsminister Eskil Erlandsson i ett pressmeddelande.

För några år sedan gjordes en opinionsundersökning på temat mat under semestern på uppdrag av regeringen. Den har bekräftat att mat, och upplevelser genom mat, är en viktig del av semestern.
Tre av fyra ansåg att en matupplevelse på landsbygden kunde vara ett semestermål i sig.

Det året 2008 omsatte turistnäringen i Sverige drygt 244 miljarder kronor varav cirka en tredjedel spenderades på måltider.

Nu ska Sverige bli det nya matlandet för vi har några stora fördelar.

Våra långa ljusa vår- och sommarkvällar gör att frukt och bär växer långsamt och blir smakrika. Från västkusten kommer skaldjur, som faktiskt är världskända för sin smak, musslor, ostron och dagsfärsk fisk. I skogen finns viltköttet.

Sverige har även många berömda kockar som är kända för att ta vara på blandningen av tradition och nyskapande inom matlagningen och på landsbygden finns en entreprenörsanda som skapar regional matkultur.

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson har utsett ett tjugotal Matlandetambassadörer spridda över landet för att förankra visionen om Sverige – det nya matlandet.

Erlandssons expertråd valde i september Östersund som årets Matlandethuvudstad 2011.

– I Östersund finns allt det som Sverige – det nya matlandet handlar om. En stark entreprenörsanda med kreativa företag inom matområdet och samtidigt finns ett stort engagemang för den goda maten inom kommunen. Därför är Östersund en värdig vinnare, sade Eskil Erlandsson enligt regeringens hemsida.