loading
Inrikes

Sverige – det nya matlandet

Barbro Plogander - Epoch Times

Visionen om Sverige som det nya matlandet handlar om att lyfta fram den svenska livsmedelsproduktionen. Den 29 mars anordnade den svenska ambassaden i Köpenhamn, exportrådet och VisitSweden en mini-matmässa.

– Sverige har stor potential att öka livsmedelsexporten, bland annat till Danmark. Vi har kockar i världsklass, unika råvaror och en särpräglad matkultur som blir mer och mer känd världen över, sade landsbygdsminister Eskil Erlandsson i ett pressmeddelande.

För några år sedan gjordes en opinionsundersökning på temat mat under semestern på uppdrag av regeringen. Den har bekräftat att mat, och upplevelser genom mat, är en viktig del av semestern.
Tre av fyra ansåg att en matupplevelse på landsbygden kunde vara ett semestermål i sig.

Det året 2008 omsatte turistnäringen i Sverige drygt 244 miljarder kronor varav cirka en tredjedel spenderades på måltider.

Nu ska Sverige bli det nya matlandet för vi har några stora fördelar.

Våra långa ljusa vår- och sommarkvällar gör att frukt och bär växer långsamt och blir smakrika. Från västkusten kommer skaldjur, som faktiskt är världskända för sin smak, musslor, ostron och dagsfärsk fisk. I skogen finns viltköttet.

Sverige har även många berömda kockar som är kända för att ta vara på blandningen av tradition och nyskapande inom matlagningen och på landsbygden finns en entreprenörsanda som skapar regional matkultur.

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson har utsett ett tjugotal Matlandetambassadörer spridda över landet för att förankra visionen om Sverige – det nya matlandet.

Erlandssons expertråd valde i september Östersund som årets Matlandethuvudstad 2011.

– I Östersund finns allt det som Sverige – det nya matlandet handlar om. En stark entreprenörsanda med kreativa företag inom matområdet och samtidigt finns ett stort engagemang för den goda maten inom kommunen. Därför är Östersund en värdig vinnare, sade Eskil Erlandsson enligt regeringens hemsida.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Sverige – det nya matlandet

Barbro Plogander - Epoch Times

Visionen om Sverige som det nya matlandet handlar om att lyfta fram den svenska livsmedelsproduktionen. Den 29 mars anordnade den svenska ambassaden i Köpenhamn, exportrådet och VisitSweden en mini-matmässa.

– Sverige har stor potential att öka livsmedelsexporten, bland annat till Danmark. Vi har kockar i världsklass, unika råvaror och en särpräglad matkultur som blir mer och mer känd världen över, sade landsbygdsminister Eskil Erlandsson i ett pressmeddelande.

För några år sedan gjordes en opinionsundersökning på temat mat under semestern på uppdrag av regeringen. Den har bekräftat att mat, och upplevelser genom mat, är en viktig del av semestern.
Tre av fyra ansåg att en matupplevelse på landsbygden kunde vara ett semestermål i sig.

Det året 2008 omsatte turistnäringen i Sverige drygt 244 miljarder kronor varav cirka en tredjedel spenderades på måltider.

Nu ska Sverige bli det nya matlandet för vi har några stora fördelar.

Våra långa ljusa vår- och sommarkvällar gör att frukt och bär växer långsamt och blir smakrika. Från västkusten kommer skaldjur, som faktiskt är världskända för sin smak, musslor, ostron och dagsfärsk fisk. I skogen finns viltköttet.

Sverige har även många berömda kockar som är kända för att ta vara på blandningen av tradition och nyskapande inom matlagningen och på landsbygden finns en entreprenörsanda som skapar regional matkultur.

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson har utsett ett tjugotal Matlandetambassadörer spridda över landet för att förankra visionen om Sverige – det nya matlandet.

Erlandssons expertråd valde i september Östersund som årets Matlandethuvudstad 2011.

– I Östersund finns allt det som Sverige – det nya matlandet handlar om. En stark entreprenörsanda med kreativa företag inom matområdet och samtidigt finns ett stort engagemang för den goda maten inom kommunen. Därför är Östersund en värdig vinnare, sade Eskil Erlandsson enligt regeringens hemsida.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024