loading”Smör och bröd gör kinden röd”, säger talesättet. Konsumtionen av smör har ökat i Sverige, visar en ny rapport från dagligvaruhandelns försäljningsstatistik.(Foto: Epoch Times)
”Smör och bröd gör kinden röd”, säger talesättet. Konsumtionen av smör har ökat i Sverige, visar en ny rapport från dagligvaruhandelns försäljningsstatistik.(Foto: Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Svensken gillar smör – försäljningen av lättmargarin minskar

Susanne Larsson - Epoch Times

Försäljningen av smör har ökat med 40 procent på tre år och konsumtionen av socker är fortfarande hög, enligt en rapport från dagligvaruhandelns försäljningsstatistik.

Svenska konsumenter tycks föredra riktigt smör. Försäljningen av lättmargariner minskade med åtta procent förra året. Däremot gillar vi Bregott, visar siffror från Svensk Dagligvaruhandels(*) rapport Hälsan och maten, som publicerades på tisdagen.

Volymen av nyckelhålsmärkta produkter minskade med drygt 9 procent. Intresset för att leta efter nyckelhålsmärkta produkter i butiken  minskade från 23 till 18 procent under 2011.

Utvecklingen går åt fel håll anser branschorganisationen och hänvisar till Svenska Näringsrekommendationerna (SNR). 

”Regeringen har pekat ut övervikt och fetma som ett av de allvarligaste folkhälsoproblemen i Sverige. Att minska konsumtionen av mättade fetter och öka konsumtionen av nyckelhålsmärkta produkter anses vara viktiga medel för att förbättra folkhälsan”, säger Thomas Svaton, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

2005 tog Svensk Dagligvaruhandel fram vägledande ståndpunkter för vad de anser vara bättre matvanor. Nu efterlyser branschorganisationen en nationell nutritionsplan.

 

(*)Svensk Dagligvaruhandel är en branschorganisation för dagligvaruhandel. Medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Butiker & Stormarknader AB och ICA Sverige AB.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading”Smör och bröd gör kinden röd”, säger talesättet. Konsumtionen av smör har ökat i Sverige, visar en ny rapport från dagligvaruhandelns försäljningsstatistik.(Foto: Epoch Times)
”Smör och bröd gör kinden röd”, säger talesättet. Konsumtionen av smör har ökat i Sverige, visar en ny rapport från dagligvaruhandelns försäljningsstatistik.(Foto: Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Svensken gillar smör – försäljningen av lättmargarin minskar

Susanne Larsson - Epoch Times

Försäljningen av smör har ökat med 40 procent på tre år och konsumtionen av socker är fortfarande hög, enligt en rapport från dagligvaruhandelns försäljningsstatistik.

Svenska konsumenter tycks föredra riktigt smör. Försäljningen av lättmargariner minskade med åtta procent förra året. Däremot gillar vi Bregott, visar siffror från Svensk Dagligvaruhandels(*) rapport Hälsan och maten, som publicerades på tisdagen.

Volymen av nyckelhålsmärkta produkter minskade med drygt 9 procent. Intresset för att leta efter nyckelhålsmärkta produkter i butiken  minskade från 23 till 18 procent under 2011.

Utvecklingen går åt fel håll anser branschorganisationen och hänvisar till Svenska Näringsrekommendationerna (SNR). 

”Regeringen har pekat ut övervikt och fetma som ett av de allvarligaste folkhälsoproblemen i Sverige. Att minska konsumtionen av mättade fetter och öka konsumtionen av nyckelhålsmärkta produkter anses vara viktiga medel för att förbättra folkhälsan”, säger Thomas Svaton, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

2005 tog Svensk Dagligvaruhandel fram vägledande ståndpunkter för vad de anser vara bättre matvanor. Nu efterlyser branschorganisationen en nationell nutritionsplan.

 

(*)Svensk Dagligvaruhandel är en branschorganisation för dagligvaruhandel. Medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Butiker & Stormarknader AB och ICA Sverige AB.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024