Svenskarna vill ha mer Fairtrade
Bananodlare i Ghana har fått det bättre tack vare Fairtrade. Foto: Andreas Carrillo El Guabo


Svenska folket väljer att köpa rättvisemärkta varor i allt större utsträckning. Det blågröna Fairtrade-märket som visar att produkten är tillverkad under bra förhållanden blir allt vanligare i butikernas hyllor.

Fairtrade-märkt och ekoprodukter har fått ett rejält uppsving bland både konsumenter och företag under det gångna året, det visar produktmärkningsorganisationen Fairtrades årsrapport 2014. De varor som ökat mest är bananer, vin och rosor, men även kaffe, te och choklad är populära produkter.

– Den ekologiska trenden i samhället och det ökade intresset för miljön är sannolikt bidragande orsaker till att svenskarna nu också bryr sig mer om odlarnas villkor och de mänskliga rättigheterna, säger Johannes Hartvigson på Fairtrade Sverige.

Global ökning med tio procent

Sverige är tillsammans med Kanada och Hongkong det land där Fairtrade handeln ökat mest under 2014. Men även den globala försäljningen har ökat med 10 procent till 5,9 miljarder euro. Med ett försäljningsvärde på 300 miljoner euro placerar sig Sverige på femte plats i världen, att jämföras med Storbritannien som ligger i topp med 2 miljarder euro och Tyskland med 830 miljoner euro.

– Men om man ser per capita, vilket är mer rättvisande, ligger Sverige på en god tredjeplats, säger Hartvigson.

Den ökade handeln bidrar bland annat till att fler odlare världen över får bättre villkor, en säker arbetsmiljö, tryggare familjeekonomi, mer demokrati och större inflytande. Patience Adzimah som är bananodlare i Ghana, berättar att hennes barn tack vare Fairtrade fått möjlighet att gå i skolan. De har även fått sjukförsäkring, myggnät och sjukhus.

Vill bilda opinion

Eftersom företagen blir mer drivande och konsumenternas efterfrågan ökar så ser framtiden ljus ut, tycker Hartvigson.
– Vi jobbar främst med att bilda opinion, informera och utbilda.

Med budskapet ”Hej då fattigdom!” startar Fairtrade Fokus 2015, Fairtrades årliga kampanjveckor som äger rum i början av oktober, då bland annat butikerna sätter fokus på Fairtrade.

Målet är att fler ska upptäcka hur lätt det är att göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom.