loading
Inrikes

Svenskar byter mest

(TT)

Nästan alla svenskar har någon gång bytt el-, teleleverantör, bank eller försäkringsbolag.

Dålig service ligger bakom bytena.

Det skriver företaget BMC Software i ett nytt så kallat bytesindex. Undersökningen har genomförts av Research Now på uppdrag av BMC Software. Över 12 000 personer i Europa och 1 000 i Sverige har svarat på frågorna.

Hela 98 procent av de svenska konsumenterna har någon gång bytt leverantör. Svenskarna har länge varit de mest benägna i Europa att byta leverantör av olika tjänster. Tillfälligtvis har dock polackerna gått om svenskarna i fråga om antal leverantörsbyten.

Oftast byter svenskarna leverantör av telekomtjänster och försäkringsbolag och det kostar de svenska företagen 5 miljarder kronor varje år, enligt BMC Softwares beräkningar.

För att öka lojaliteten bland kunder behöver företagen bli bättre på att lösa kundernas problem och samtidigt aktivt leverera personlig service.

Av svenskarna skulle 80 procent vara mer lojala om deras leverantör mer aktivt informerade om vad man gör för att lösa serviceproblem.
En annan anledning till att byta leverantör är att företagen inte belönar lojala kunder. Nya kunder lockas med rabatter och andra erbjudanden medan gamla kunder blir utan när de förnyar sina avtal.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Svenskar byter mest

(TT)

Nästan alla svenskar har någon gång bytt el-, teleleverantör, bank eller försäkringsbolag.

Dålig service ligger bakom bytena.

Det skriver företaget BMC Software i ett nytt så kallat bytesindex. Undersökningen har genomförts av Research Now på uppdrag av BMC Software. Över 12 000 personer i Europa och 1 000 i Sverige har svarat på frågorna.

Hela 98 procent av de svenska konsumenterna har någon gång bytt leverantör. Svenskarna har länge varit de mest benägna i Europa att byta leverantör av olika tjänster. Tillfälligtvis har dock polackerna gått om svenskarna i fråga om antal leverantörsbyten.

Oftast byter svenskarna leverantör av telekomtjänster och försäkringsbolag och det kostar de svenska företagen 5 miljarder kronor varje år, enligt BMC Softwares beräkningar.

För att öka lojaliteten bland kunder behöver företagen bli bättre på att lösa kundernas problem och samtidigt aktivt leverera personlig service.

Av svenskarna skulle 80 procent vara mer lojala om deras leverantör mer aktivt informerade om vad man gör för att lösa serviceproblem.
En annan anledning till att byta leverantör är att företagen inte belönar lojala kunder. Nya kunder lockas med rabatter och andra erbjudanden medan gamla kunder blir utan när de förnyar sina avtal.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024