loadingSvenskarna köper mer musik legalt, sedan 2002 (Foto: AFP/Park Ji-Hwan)
Svenskarna köper mer musik legalt, sedan 2002 (Foto: AFP/Park Ji-Hwan)
Inrikes

Svensk skivförsäljning ökar

Mikael Iso-Oja, Epoch Times Sverige

För första gången sedan 2002 gick svensk digital- och skivförsäljning upp. Det första halvåret 2010 ökade den totala musikförsäljningen med 1,7 procent.

Det här är ett fortsatt trendbrott efter en lång tid av nedgång för förlorade intäkter inom musikbranschen.

I dag står den digitala försäljningen för 31,9 procent av den totala musikförsäljningen, en uppgång med hela 103,2 procent  under förra året.

Uppgången är mycket positiv för svensk musik.

– Anledningen till ökningen är flera – bra lagliga  musiktjänster, Ipred-lagen och ett bra utbud av musik – är några anledningar till ökningen, sade Lisa Cronstedt, informationsansvarig på IFPI Svenska Gruppen/GLF

Albumförsäljningen står för 64,2 procent och den svenska repertoaren står för 53,5 procent av den totala musikförsäljningen.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSvenskarna köper mer musik legalt, sedan 2002 (Foto: AFP/Park Ji-Hwan)
Svenskarna köper mer musik legalt, sedan 2002 (Foto: AFP/Park Ji-Hwan)
Inrikes

Svensk skivförsäljning ökar

Mikael Iso-Oja, Epoch Times Sverige

För första gången sedan 2002 gick svensk digital- och skivförsäljning upp. Det första halvåret 2010 ökade den totala musikförsäljningen med 1,7 procent.

Det här är ett fortsatt trendbrott efter en lång tid av nedgång för förlorade intäkter inom musikbranschen.

I dag står den digitala försäljningen för 31,9 procent av den totala musikförsäljningen, en uppgång med hela 103,2 procent  under förra året.

Uppgången är mycket positiv för svensk musik.

– Anledningen till ökningen är flera – bra lagliga  musiktjänster, Ipred-lagen och ett bra utbud av musik – är några anledningar till ökningen, sade Lisa Cronstedt, informationsansvarig på IFPI Svenska Gruppen/GLF

Albumförsäljningen står för 64,2 procent och den svenska repertoaren står för 53,5 procent av den totala musikförsäljningen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024