loadingFilmskaparen Elefteria Kalogritsa med sitt pris. Den mycket vackra filmprisstatyetten skapad av professor Zang Kunlun speciellt för Shen Zhou Film Festival, är ca 68 cm hög och föreställer en gudinna helt i guld som håller upp en glob. Nederst på framsidan och baksidan blå text på kinesiska och engelska där det står: Shen Zhou Film Festival 2007. (Foto: Privat foto)
Filmskaparen Elefteria Kalogritsa med sitt pris. Den mycket vackra filmprisstatyetten skapad av professor Zang Kunlun speciellt för Shen Zhou Film Festival, är ca 68 cm hög och föreställer en gudinna helt i guld som håller upp en glob. Nederst på framsidan och baksidan blå text på kinesiska och engelska där det står: Shen Zhou Film Festival 2007. (Foto: Privat foto)
Inrikes

Svensk filmskapare vinner Justice Prize

M-L Koivuluoto, Epoch Times Sverige

Den svenska filmskaparen Elefteria Kalogritsa vann Justice Prize vid Shen Zhou International Film Festival i Washington DC.

Festivalen och prisutdelningen var under juli månad i år. Endast två filmer hedrades på festivalen och Elefterias film Plum Blossom in Snow blev vinnaren.

Filmen berättar om en mamma, Jane Dai, som med sitt barn Fadu reser världen runt för att sprida sanningen om hur hennes make förföljdes till döds av det kinesiska kommunistpartiet, på grund av att han övade qigong-kultiveringsmetoden Falun Gong. Dottern Fadu var bara en baby när hennes pappa dog.

Falun Gong förbjöds i Kina 1999 och 100 miljoner utövare av metoden har från den tidpunkten förlorat alla sina mänskliga rättigheter i Kina, inklusive rätten att försvara sig. Utöver internering på arbetsläger med tortyr och lemlästning, dödas levande Falun Gong-utövare i och med att deras organ tas ut och säljs på internationell marknad för enorma priser.

När Elefteria Kalogritsa i januari 2001 skulle få behandling med akupunktur hos en kinesisk läkare i Göteborg, såg hon där en utställning om Falun Gong. Hon hade tidigare varit intresserad av kinesisk filosofi och hon bestämde sig för att studera vad denna metod gick ut på.

Den kinesiska läkaren berättade om förföljelsen av Falun Gong för henne och Elefteria funderade mycket på varför man förföljer en sådan fridfull metod. Några veckor senare läste hon i amerikanska tidningar om självbränningen på Himmelska fridens torg, där det påstods att fyra till fem Falun Gong utövare hade försökt bränna sig själva till döds. Elefteria fick senare se analysen av TV-filmen och kunde konstatera att Kinas kommunistparti hade arrangerat det hela att se ut som att de var Falun Gong-utövare för att smutskasta metoden.

När hon sedan träffade Jane Dai med dottern Fadu i Geneve i mars 2002 och lyssnade på Jane Dais berättelse om sin mans död kände hon hur fruktansvärt det var att man behandlar Falun Gong-utövare på detta sätt.

– Jag fick tanken om att göra en film om hennes och dotterns levnadsöde, säger Elefteria.

När Jane Dai kom till Sverige fick Elefteria Kalogritsa möjligheten att diskutera saken med henne och Elefteria följde sedan med Dai till olika ställen för att samla in intryck och material till filmen.

– Just i den här filmen hade jag inget utarbetat manus utan följde med i händelseförloppet. Jag visste inte vad som skulle utspela sig på de olika ställen som Jane Dai besökte och kunde därför inte skriva färdigt manus. Skapandet av filmen skedde sedan på klippbordet, berättar Elefteria.

Filmen är gjord på relativt låg budget. Hon började med filmen efter mars 2002 i Geneve och den blev färdig hösten 2005 i den version som finns nu. Många har hjälpt till, tagit fram material och olika källor och allas insatser har varit värdefulla.

Elefteria Kalogritsa tycker att hon fått med det väsentliga i filmen, det som hon hade i tankarna när hon började arbeta med den. Hon menar dock att man kan göra film på många olika sätt och man blir egentligen aldrig färdig.

Filmens titel har en poetisk anspelning på förföljelsen som hon valde med tanke på att den ger hopp om att förföljelsen inte kan pågå hur länge som helst. Precis som plommonträdens blomning i snö är det första vårtecknet i Kina, ett säkert vårtecken, ger den hopp om att vintern är på väg bort och våren kommer.

Elefteria fick meddelandet om priset till Grekland, där hon befann sig då.

– Det var en ära och kändes som en enorm uppmuntran. En filmskapare vill att filmen når ut till människor och priset kan uppmärksamma filmen mer, säger Elefteria.

Jane Dai tog emot priset, som var en statyett gjord av Kinas mest berömda skulptör, professor Kunlun Zhang. Elefteria skrev ett tacktal som Jane Dai läste upp på festivalen.

– Många har varit med och bidragit och priset var till alla som varit med i teamarbetet för att göra denna film, menar Elefteria.

Filmen har distribuerats av Filmcentrum och ingår i ett paket som heter ”101 dokumentärer för barn och ungdom.” Paketet har sålts till olika AV-centraler och man kan låna filmen på bibliotek eller köpa direkt från Filmcentrum.

Filmen har visats i irländsk TV och nu är den på gång i Australien. Många har varit intresserade och i New York har man köpt filmen till biblioteken. Kalogritsa upplever att det är politiskt kontroversiellt att kritisera Kina.

Hon har tidigare gjort korta spelfilmer och dokumentärer så denna var hennes första längre film. Hon är på gång att göra en film till om förföljelsen, dock från en annan vinkel.

Läs om filmen och priset

http://www.plumblossominsnow.com
http://epochtimes.com/gb/7/7/16/n1774170.htm


Jane Dai mottar priset tillsammans med dottern Fadu (Foto: Epoch Times)

Jane Dai mottar priset tillsammans med dottern Fadu (Foto: Epoch Times)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFilmskaparen Elefteria Kalogritsa med sitt pris. Den mycket vackra filmprisstatyetten skapad av professor Zang Kunlun speciellt för Shen Zhou Film Festival, är ca 68 cm hög och föreställer en gudinna helt i guld som håller upp en glob. Nederst på framsidan och baksidan blå text på kinesiska och engelska där det står: Shen Zhou Film Festival 2007. (Foto: Privat foto)
Filmskaparen Elefteria Kalogritsa med sitt pris. Den mycket vackra filmprisstatyetten skapad av professor Zang Kunlun speciellt för Shen Zhou Film Festival, är ca 68 cm hög och föreställer en gudinna helt i guld som håller upp en glob. Nederst på framsidan och baksidan blå text på kinesiska och engelska där det står: Shen Zhou Film Festival 2007. (Foto: Privat foto)
Inrikes

Svensk filmskapare vinner Justice Prize

M-L Koivuluoto, Epoch Times Sverige

Den svenska filmskaparen Elefteria Kalogritsa vann Justice Prize vid Shen Zhou International Film Festival i Washington DC.

Festivalen och prisutdelningen var under juli månad i år. Endast två filmer hedrades på festivalen och Elefterias film Plum Blossom in Snow blev vinnaren.

Filmen berättar om en mamma, Jane Dai, som med sitt barn Fadu reser världen runt för att sprida sanningen om hur hennes make förföljdes till döds av det kinesiska kommunistpartiet, på grund av att han övade qigong-kultiveringsmetoden Falun Gong. Dottern Fadu var bara en baby när hennes pappa dog.

Falun Gong förbjöds i Kina 1999 och 100 miljoner utövare av metoden har från den tidpunkten förlorat alla sina mänskliga rättigheter i Kina, inklusive rätten att försvara sig. Utöver internering på arbetsläger med tortyr och lemlästning, dödas levande Falun Gong-utövare i och med att deras organ tas ut och säljs på internationell marknad för enorma priser.

När Elefteria Kalogritsa i januari 2001 skulle få behandling med akupunktur hos en kinesisk läkare i Göteborg, såg hon där en utställning om Falun Gong. Hon hade tidigare varit intresserad av kinesisk filosofi och hon bestämde sig för att studera vad denna metod gick ut på.

Den kinesiska läkaren berättade om förföljelsen av Falun Gong för henne och Elefteria funderade mycket på varför man förföljer en sådan fridfull metod. Några veckor senare läste hon i amerikanska tidningar om självbränningen på Himmelska fridens torg, där det påstods att fyra till fem Falun Gong utövare hade försökt bränna sig själva till döds. Elefteria fick senare se analysen av TV-filmen och kunde konstatera att Kinas kommunistparti hade arrangerat det hela att se ut som att de var Falun Gong-utövare för att smutskasta metoden.

När hon sedan träffade Jane Dai med dottern Fadu i Geneve i mars 2002 och lyssnade på Jane Dais berättelse om sin mans död kände hon hur fruktansvärt det var att man behandlar Falun Gong-utövare på detta sätt.

– Jag fick tanken om att göra en film om hennes och dotterns levnadsöde, säger Elefteria.

När Jane Dai kom till Sverige fick Elefteria Kalogritsa möjligheten att diskutera saken med henne och Elefteria följde sedan med Dai till olika ställen för att samla in intryck och material till filmen.

– Just i den här filmen hade jag inget utarbetat manus utan följde med i händelseförloppet. Jag visste inte vad som skulle utspela sig på de olika ställen som Jane Dai besökte och kunde därför inte skriva färdigt manus. Skapandet av filmen skedde sedan på klippbordet, berättar Elefteria.

Filmen är gjord på relativt låg budget. Hon började med filmen efter mars 2002 i Geneve och den blev färdig hösten 2005 i den version som finns nu. Många har hjälpt till, tagit fram material och olika källor och allas insatser har varit värdefulla.

Elefteria Kalogritsa tycker att hon fått med det väsentliga i filmen, det som hon hade i tankarna när hon började arbeta med den. Hon menar dock att man kan göra film på många olika sätt och man blir egentligen aldrig färdig.

Filmens titel har en poetisk anspelning på förföljelsen som hon valde med tanke på att den ger hopp om att förföljelsen inte kan pågå hur länge som helst. Precis som plommonträdens blomning i snö är det första vårtecknet i Kina, ett säkert vårtecken, ger den hopp om att vintern är på väg bort och våren kommer.

Elefteria fick meddelandet om priset till Grekland, där hon befann sig då.

– Det var en ära och kändes som en enorm uppmuntran. En filmskapare vill att filmen når ut till människor och priset kan uppmärksamma filmen mer, säger Elefteria.

Jane Dai tog emot priset, som var en statyett gjord av Kinas mest berömda skulptör, professor Kunlun Zhang. Elefteria skrev ett tacktal som Jane Dai läste upp på festivalen.

– Många har varit med och bidragit och priset var till alla som varit med i teamarbetet för att göra denna film, menar Elefteria.

Filmen har distribuerats av Filmcentrum och ingår i ett paket som heter ”101 dokumentärer för barn och ungdom.” Paketet har sålts till olika AV-centraler och man kan låna filmen på bibliotek eller köpa direkt från Filmcentrum.

Filmen har visats i irländsk TV och nu är den på gång i Australien. Många har varit intresserade och i New York har man köpt filmen till biblioteken. Kalogritsa upplever att det är politiskt kontroversiellt att kritisera Kina.

Hon har tidigare gjort korta spelfilmer och dokumentärer så denna var hennes första längre film. Hon är på gång att göra en film till om förföljelsen, dock från en annan vinkel.

Läs om filmen och priset

http://www.plumblossominsnow.com
http://epochtimes.com/gb/7/7/16/n1774170.htm


Jane Dai mottar priset tillsammans med dottern Fadu (Foto: Epoch Times)

Jane Dai mottar priset tillsammans med dottern Fadu (Foto: Epoch Times)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024