Supernyttig surkål kan skydda mot allergi
Anställda vid en surkålsfabrik i Tyskland förbereder vitkål som ska syras. (Foto: AFP/ Uwe Zucchi)


Vitkål och även andra grönsaker som syrats med mjölksyrabakterier får en pikant smak och en rad hälsofördelar. Syrningen bevarar näringsämnena, verkar probiotiskt, stärker immunförsvaret och gör gott för din mage. Det finns också en studie som pekar på att mjölksyrade livsmedel i kosten kan minska risken för allergi.

När jag var liten brukade min pappa, som är uppvuxen i Polen, ofta säga att han längtade efter surkål. Hans mamma brukade göra sin egen surkål som serverades till kött och korv. Minns att jag tyckte då att det inte lät vidare gott men surkål visade sig vara riktigt välsmakande när jag väl vågade prova i vuxen ålder.

Lätt att göra surkål hemma

Syrad kål har ätits sedan årtusenden i de asiatiska länderna och i både Tyskland och flera östeuropeiska länder är surkål en traditionell maträtt.

Nyttig konserveringsmetod

Förr i världen var mjölksyrning en vanlig konserveringsmetod och för sjömännen var surkålen viktig under de långa resorna till havs när det inte fanns tillgång till kylrum för att lagra färsk frukt och grönsaker. Surkålen räddade sjömännen från att få bristsjukdomen skörbjugg som uppstår när man får för lite C-vitamin.

Surkål har förutom att den är rik på C-vitamin även många andra positiva effekter på hälsan.

Mjölksyrajäsning innebär att mikroorganismer fermenterar grönsakerna. Under syrningen omvandlar nyttiga bakterier socker och andra ämnen till olika syror. Viktiga näringsämnen bevaras och syrningen gör även att B-vitaminer, bland annat B12 bildas. B12-vitamin har bland annat betydelse för produktionen av röda blodkroppar och för nervsystemets funktion.

Syrade grönsaker verkar som probiotika, det vill säga de innehåller hälsosamma bakterier som skyddar mot sjukdomsalstrande organismer. Probiotika är bra för tarmfloran och immunförsvaret och skyddar också slemhinnan i både munhåla och tarm. Surkål anses också som antioxiderande då de innehåller rikligt av ämnen som motverkar cancer.

Även för de som tänker på vikten är surkål ett bra alternativ. Mycket fibrer hjälper tarmarna att hålla igång. Dessutom har den ett lågt GI. Surkål innehåller också kalium som kan ha blodtryckssänkande effekt.

Den gamle schweiziske naturläkaren Alfred Vogel var en stark förespråkare för mjölksyrade grönsaker. I sitt verk ”Den lille doktorn” lyfter han fram syrejästa grönsaker som ett hälsomedel med även anticancerogena effekter.

6 råd från doktor Vogel för att stärka hälsan inför hösten

Probiotiska bakterier kan minska risk för allergi

Mjölksyrade grönsaker har lång hållbarhet, men när kylskåpet kom på 1950-talet slutade vi att syra maten och nyttiga bakterier försvann från vår kost.

Orsaken till att allt fler svenska barn blir allergiska kan bero på att vi idag inte äter nyttiga probiotiska bakterier i samma utsträckning som förr i världen, visar en svensk studie.

Johan Alm, barnläkare vid Sachsska barnsjukhuset i Stockholm har tillsammans med forskarkollegor studerat hur livsstilen har betydelse för risken att utveckla allergi. De kom fram till att personer som har för vana att äta syrade livsmedel hade en lägre risk att utveckla allergi.

Om du tar antibiotika, tänk på att ta probiotika

Tänk på att syrade livsmedel såsom surkål och saft inte ska kokas i aluminiumkastruller eller komma i kontakt med aluminiumfolie. Aluminium kan skada nervsystemet och tros öka risken för Alzheimers sjukdom.

Källor:
Livsmedelsverket, Den lille doktorn: Alfred Vogel (1952), Natural News, Nyfiken Vital, The Lancet