loading(Foto: The Epoch Times)
(Foto: The Epoch Times)
Traditionell kinesisk kultur

Stränginstrument från Tangdynastin

Rosemarie Frühauf, Epoch Times Tyskland

Den kinesiska pipan påminner lite om den västerländska gitarren och kallas ofta för den kinesiska lutan. Dess historia spänner över 2000 år.

Som stränginstrument under Tangdynastin (618-907) blev pipan mycket känd och syns ofta på målningar från den tiden, som instrument för fina damer och féer. Diktare prisar dess spröda och eleganta klang. Bai Juyi (772-846) skrev den berömda versen ”Pipa Xing” (pipaspel) om en pipaspelerska:

大絃嘈嘈如急雨:
De tjocka strängarna smattrade som ljudet av ett plötsligt regn.

小絃切切如私語:
De tunna strängarna mumlade som kärleksviskningar.

嘈嘈切切錯雜彈:
Smatter och pladder, pladder och smatter.

大珠小珠落玉盤:
Som pärlor, stora och små, som landar på en tallrik av jade.
(Ej officiell översättning, övers anm)

Namnet på instrumentet, pipa, beskriver också speltekniken: ”pi” betyder knäppa framåt och ”pa” knäppa bakåt.

Genom det blomstrande ekonomiska och kulturella utbytet under Tangdynastin, kom persiska musiker via Sidenvägen till Kina. De spelade på ”barbat” som är en persisk släkting till pipan och förde speltekniken vidare, som lärare eller tjänstgjorde som musiker hos adeln.

Pipans karaktäristiska päronform ska också ha utvecklats genom det här inflytandet, och under Tangdynastin antog den ursprungliga runda kroppen sin idag välkända form. Instrument från senare tid är dekorerade med sniderier på baksidan. Även inom den buddhistiska konsten fick pipan stor betydelse, genom de oräkneliga pipaspelande féerna, som är avbildade i de berömda grottmålningarna i Dunhuang.

I Korea och Vietnam utvecklades regionala typer av instrumentet och i Japan dök det upp som ”biwa” under 700-talet. Benten, som är en Shintogudinna i Japan, framställs ofta med en biwa. Hon var kvinnlighetens gudinna och beskyddarinna över geishorna, som ofta spelade instrumentet.

Under Sui- och Tang-dynastierna blev pipan populär i såväl orkestrar som spelar den finaste underhållningsmusiken, i folkmusikgrupper som soloinstrument. Medan man under äldre tid höll den horisontellt och knäppte med ett plektrum, ersattes plektrumet under Tangdynastin med fingernaglarna och pipan hölls i upprätt position, bara i Japan har plektrumet behållits fram till nutiden.

Med den moderna människans förändrade musiksmak, använder musiker nylon- eller metallsträngar för att få fram en kraftigare ton. De här hårda materialen kräver ett mer kraftfullt spelsätt med lösnaglar av plast eller metall. Ytterligare en modernisering gjordes för att stämma instrumentet. För att få en komplett västerländsk tonskala med halvtonsteg, höjdes antalet greppband under 1900-talet. Från det en gång blygsamma antalet, 5-6 greppband, höjdes det till 31 band. Livet blev mer komplicerat och så även musiken.

Uppdaterad efter tidigare publicering i maj 2009.

Översatt från tyska: http://www.epochtimes.de/articles/2010/02/17/547509.html

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: The Epoch Times)
(Foto: The Epoch Times)
Traditionell kinesisk kultur

Stränginstrument från Tangdynastin

Rosemarie Frühauf, Epoch Times Tyskland

Den kinesiska pipan påminner lite om den västerländska gitarren och kallas ofta för den kinesiska lutan. Dess historia spänner över 2000 år.

Som stränginstrument under Tangdynastin (618-907) blev pipan mycket känd och syns ofta på målningar från den tiden, som instrument för fina damer och féer. Diktare prisar dess spröda och eleganta klang. Bai Juyi (772-846) skrev den berömda versen ”Pipa Xing” (pipaspel) om en pipaspelerska:

大絃嘈嘈如急雨:
De tjocka strängarna smattrade som ljudet av ett plötsligt regn.

小絃切切如私語:
De tunna strängarna mumlade som kärleksviskningar.

嘈嘈切切錯雜彈:
Smatter och pladder, pladder och smatter.

大珠小珠落玉盤:
Som pärlor, stora och små, som landar på en tallrik av jade.
(Ej officiell översättning, övers anm)

Namnet på instrumentet, pipa, beskriver också speltekniken: ”pi” betyder knäppa framåt och ”pa” knäppa bakåt.

Genom det blomstrande ekonomiska och kulturella utbytet under Tangdynastin, kom persiska musiker via Sidenvägen till Kina. De spelade på ”barbat” som är en persisk släkting till pipan och förde speltekniken vidare, som lärare eller tjänstgjorde som musiker hos adeln.

Pipans karaktäristiska päronform ska också ha utvecklats genom det här inflytandet, och under Tangdynastin antog den ursprungliga runda kroppen sin idag välkända form. Instrument från senare tid är dekorerade med sniderier på baksidan. Även inom den buddhistiska konsten fick pipan stor betydelse, genom de oräkneliga pipaspelande féerna, som är avbildade i de berömda grottmålningarna i Dunhuang.

I Korea och Vietnam utvecklades regionala typer av instrumentet och i Japan dök det upp som ”biwa” under 700-talet. Benten, som är en Shintogudinna i Japan, framställs ofta med en biwa. Hon var kvinnlighetens gudinna och beskyddarinna över geishorna, som ofta spelade instrumentet.

Under Sui- och Tang-dynastierna blev pipan populär i såväl orkestrar som spelar den finaste underhållningsmusiken, i folkmusikgrupper som soloinstrument. Medan man under äldre tid höll den horisontellt och knäppte med ett plektrum, ersattes plektrumet under Tangdynastin med fingernaglarna och pipan hölls i upprätt position, bara i Japan har plektrumet behållits fram till nutiden.

Med den moderna människans förändrade musiksmak, använder musiker nylon- eller metallsträngar för att få fram en kraftigare ton. De här hårda materialen kräver ett mer kraftfullt spelsätt med lösnaglar av plast eller metall. Ytterligare en modernisering gjordes för att stämma instrumentet. För att få en komplett västerländsk tonskala med halvtonsteg, höjdes antalet greppband under 1900-talet. Från det en gång blygsamma antalet, 5-6 greppband, höjdes det till 31 band. Livet blev mer komplicerat och så även musiken.

Uppdaterad efter tidigare publicering i maj 2009.

Översatt från tyska: http://www.epochtimes.de/articles/2010/02/17/547509.html

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024