loadingPubliken på World Forum Theatre i Haag under en stående ovation på Chinese Spectacular i Holland. (Foto: Epoch Times)
Publiken på World Forum Theatre i Haag under en stående ovation på Chinese Spectacular i Holland. (Foto: Epoch Times)
Shen Yun

Störningar mot show spåras till kinesiska ambassaden

Wen Hua och Jan Jekielek, Epoch Times

Divine Performing Arts Chinese Spectacular genomförde två lyckade föreställningar i Nederländerna och erhöll stående ovationer vid båda showerna – trots upptåg från störande åhörare.

Scenen i the World Forum Theatre i Den Haag beträddes den 19 och 20 februari. Under den första showen inträffade inga konstigheter. Under den andra kvällens uppvisades några högst ovanliga beteenden av en handfull personer i publiken.

Under den första dagens show kommenterade en känd tysk komiker, numera känd som människorättsaktivist, Erik van Muiswinkel, under en tysk pratshow att den kinesiska ambassaden hade utsatt Spectacular för störningar. Under andra kvällens framträdande såg han med egna ögon det som showens personal tror vara medvetna störningar från ambassaden, vilken är belägen på gångavstånd från teatern.

Enligt Ms. Wang som arbetar med Spectacular, såg hon 20 minuter in i showen någon i de första raderna som tog bilder, trots att det på en stor skylt vid ingången stod att kameror inte var tillåtna därinne.

Även i början av showen gick informationen fram på både tyska, engelska och kinesiska att det inte var tillåtet att ta bilder.

Wang undersökte saken och såg två kinesiska kvinnor i tjugoårsåldern som tog bilder med sina telefoner. En av dem tog bilder medan hon höll på med håret, svepte med sjalen eller lyfte upp handväskan, vilket såg ut att vara för att dölja sina handlingar.

Wang berättar att hon närmade sig kvinnan och påminde dem om teaterns policy mot att ta bilder.

En av kvinnorna
fortsatte att ta bilder till och med efter två tillsägningar av Ms. Wang. Under pausen konfronterade hon därför kvinnan och bad henne att lämna över telefonen till henne.

Wang berättar att en annan kvinna i stolen intill då hoppade ur sin stol och formligen knuffade till Ms. Wang. En man reste sig också upp och de hävdade båda att de var flickans föräldrar. De förnekade att hon hade tagit några bilder och sade till henne att hon inte skulle lämna över kameran.

Wang berättar att de ropade ljudligt.

Då kom säkerhetsvakterna. När de tittade igenom bilderna, hittade de många bilder av scenframträdandena lagrade på den. De raderade bilderna och gav tillbaka telefonen till kvinnan.

En bit in i
showens andra del började en man ur publiken att uppföra sig störande, var högljudd och skrek. Wang sade att hon hade märkt att just den här gruppen människor inte vände sig om för att se efter vad som pågick vilket alla andra gjorde. De visade inga tecken på förvåning eller intresse och de fortsatte bara att stirra. När mannen för tredje gången gjorde oljud började kvinnorna att skratta, berättar Wang.

Detta hände under ”Power of Awareness”, ett framträdande som visar hur åskådare kliver fram för att stoppa polisbrutaliteten mot Falun Gong-utövare. Falun Gong är en självkultiveringsmetod som 1999 växte till en uppskattning av mellan 70-100 miljoner utövare i Kina. Det året förbjöds metoden, och har sedan dess blivit omfattande förföljt av Kinas kommunistregim.

Ms. Deng är sedan många år bosatt i Tyskland, hon satt nära mannen som började skrika. Hon berättar att han var en kines i femtioårsåldern och ledigt klädd. Efter att ”Power of Awareness” just börjat började han plötsligt gapa och sjunga.

Deng berättar att en tysk man försökte hitta säkerhetsvakterna. Efter att mannen hade skrikit lite till bad Deng honom att sluta och menar att några åhörare runt honom reste sig upp, oroade av det störande ljudet.

Vakterna kom snart
och avlägsnade mannen, medan han då skrek på kinesiska ”se inte på showen, gå ni också!”

Efter showen sade Deng att några ur publiken tackat henne för att hon konfronterat mannen.

Mr. Wu, som också var vakt under kvällen, berättar att han efter att han följt med mannen ut fått höra att han var från Singapore. Men, hursomhelst sade Wu att mannen hade en tydlig brytning på sydostkinesiska, vilket skulle stämma bättre på Fujianprovinsen.

Samtidigt som mannen eskorterades ut ur teatern tog han bort två fjärrkontroller inifrån sin tröja. Vakterna hittade också teknisk utrustning i hans väskor. Enligt showens tekniska personal kan sådan utrustning användas till att störa tekniken som behövs för den speciella bakgrundsskärmen, ett nyckelinslag i Diving Performing Arts framträdanden.

Ms. Dai, koordinator för Spectacular berättar att den kinesiska ambassaden i Nederländerna, sammanträffande nog samma två kvällar som galorna, visar en egen kinesisk nyårsgala.

Trots att ambassaden erbjuder gratis biljetter till sina shower, påverkades inte Spectaculars biljettförsäljning av det. Divine Performing Arts och teaterpersonalen var alla nöjda med närvaron under dagarna.

Sedan Chinese Spectacular startade 2004 har kinesiska ambassader och konsulat över hela världen använt sig av olika metoder för att stoppa Spectacular från att visas, eller stört under showen på något vis.

Brev från ambassader och konsulat har nått många politiker, artister och andra i många städer, där man uppmanat dem att inte gå på showen eller uttrycka sitt stöd för den.

I Korea 2007
lyckades ambassaden att utöva påtryckningar vilket fått värdarna att bryta sitt löfte om kontrakt för galan.

Bearbetad och översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-2-21/66393.html


Mr. Wu, en av dem som arbetade under den sista showen i Haag. (Foto: Epoch Times)

Mr. Wu, en av dem som arbetade under den sista showen i Haag. (Foto: Epoch Times)


Ms. Deng i en intervju efter showen. (Foto: Epoch Times)

Ms. Deng i en intervju efter showen. (Foto: Epoch Times)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPubliken på World Forum Theatre i Haag under en stående ovation på Chinese Spectacular i Holland. (Foto: Epoch Times)
Publiken på World Forum Theatre i Haag under en stående ovation på Chinese Spectacular i Holland. (Foto: Epoch Times)
Shen Yun

Störningar mot show spåras till kinesiska ambassaden

Wen Hua och Jan Jekielek, Epoch Times

Divine Performing Arts Chinese Spectacular genomförde två lyckade föreställningar i Nederländerna och erhöll stående ovationer vid båda showerna – trots upptåg från störande åhörare.

Scenen i the World Forum Theatre i Den Haag beträddes den 19 och 20 februari. Under den första showen inträffade inga konstigheter. Under den andra kvällens uppvisades några högst ovanliga beteenden av en handfull personer i publiken.

Under den första dagens show kommenterade en känd tysk komiker, numera känd som människorättsaktivist, Erik van Muiswinkel, under en tysk pratshow att den kinesiska ambassaden hade utsatt Spectacular för störningar. Under andra kvällens framträdande såg han med egna ögon det som showens personal tror vara medvetna störningar från ambassaden, vilken är belägen på gångavstånd från teatern.

Enligt Ms. Wang som arbetar med Spectacular, såg hon 20 minuter in i showen någon i de första raderna som tog bilder, trots att det på en stor skylt vid ingången stod att kameror inte var tillåtna därinne.

Även i början av showen gick informationen fram på både tyska, engelska och kinesiska att det inte var tillåtet att ta bilder.

Wang undersökte saken och såg två kinesiska kvinnor i tjugoårsåldern som tog bilder med sina telefoner. En av dem tog bilder medan hon höll på med håret, svepte med sjalen eller lyfte upp handväskan, vilket såg ut att vara för att dölja sina handlingar.

Wang berättar att hon närmade sig kvinnan och påminde dem om teaterns policy mot att ta bilder.

En av kvinnorna
fortsatte att ta bilder till och med efter två tillsägningar av Ms. Wang. Under pausen konfronterade hon därför kvinnan och bad henne att lämna över telefonen till henne.

Wang berättar att en annan kvinna i stolen intill då hoppade ur sin stol och formligen knuffade till Ms. Wang. En man reste sig också upp och de hävdade båda att de var flickans föräldrar. De förnekade att hon hade tagit några bilder och sade till henne att hon inte skulle lämna över kameran.

Wang berättar att de ropade ljudligt.

Då kom säkerhetsvakterna. När de tittade igenom bilderna, hittade de många bilder av scenframträdandena lagrade på den. De raderade bilderna och gav tillbaka telefonen till kvinnan.

En bit in i
showens andra del började en man ur publiken att uppföra sig störande, var högljudd och skrek. Wang sade att hon hade märkt att just den här gruppen människor inte vände sig om för att se efter vad som pågick vilket alla andra gjorde. De visade inga tecken på förvåning eller intresse och de fortsatte bara att stirra. När mannen för tredje gången gjorde oljud började kvinnorna att skratta, berättar Wang.

Detta hände under ”Power of Awareness”, ett framträdande som visar hur åskådare kliver fram för att stoppa polisbrutaliteten mot Falun Gong-utövare. Falun Gong är en självkultiveringsmetod som 1999 växte till en uppskattning av mellan 70-100 miljoner utövare i Kina. Det året förbjöds metoden, och har sedan dess blivit omfattande förföljt av Kinas kommunistregim.

Ms. Deng är sedan många år bosatt i Tyskland, hon satt nära mannen som började skrika. Hon berättar att han var en kines i femtioårsåldern och ledigt klädd. Efter att ”Power of Awareness” just börjat började han plötsligt gapa och sjunga.

Deng berättar att en tysk man försökte hitta säkerhetsvakterna. Efter att mannen hade skrikit lite till bad Deng honom att sluta och menar att några åhörare runt honom reste sig upp, oroade av det störande ljudet.

Vakterna kom snart
och avlägsnade mannen, medan han då skrek på kinesiska ”se inte på showen, gå ni också!”

Efter showen sade Deng att några ur publiken tackat henne för att hon konfronterat mannen.

Mr. Wu, som också var vakt under kvällen, berättar att han efter att han följt med mannen ut fått höra att han var från Singapore. Men, hursomhelst sade Wu att mannen hade en tydlig brytning på sydostkinesiska, vilket skulle stämma bättre på Fujianprovinsen.

Samtidigt som mannen eskorterades ut ur teatern tog han bort två fjärrkontroller inifrån sin tröja. Vakterna hittade också teknisk utrustning i hans väskor. Enligt showens tekniska personal kan sådan utrustning användas till att störa tekniken som behövs för den speciella bakgrundsskärmen, ett nyckelinslag i Diving Performing Arts framträdanden.

Ms. Dai, koordinator för Spectacular berättar att den kinesiska ambassaden i Nederländerna, sammanträffande nog samma två kvällar som galorna, visar en egen kinesisk nyårsgala.

Trots att ambassaden erbjuder gratis biljetter till sina shower, påverkades inte Spectaculars biljettförsäljning av det. Divine Performing Arts och teaterpersonalen var alla nöjda med närvaron under dagarna.

Sedan Chinese Spectacular startade 2004 har kinesiska ambassader och konsulat över hela världen använt sig av olika metoder för att stoppa Spectacular från att visas, eller stört under showen på något vis.

Brev från ambassader och konsulat har nått många politiker, artister och andra i många städer, där man uppmanat dem att inte gå på showen eller uttrycka sitt stöd för den.

I Korea 2007
lyckades ambassaden att utöva påtryckningar vilket fått värdarna att bryta sitt löfte om kontrakt för galan.

Bearbetad och översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-2-21/66393.html


Mr. Wu, en av dem som arbetade under den sista showen i Haag. (Foto: Epoch Times)

Mr. Wu, en av dem som arbetade under den sista showen i Haag. (Foto: Epoch Times)


Ms. Deng i en intervju efter showen. (Foto: Epoch Times)

Ms. Deng i en intervju efter showen. (Foto: Epoch Times)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024