loading
Kultur

Stilbildare med knivskarpa karaktärer

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Double Indemnity
  • Produktionsår: 1944
  • Produktionsland: USA
  • svensk titel: Kvinna utan samvete
  • Regi: Billy Wilder
  • Medverkande: Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson m fl.
  • Anmärkning: Släpps i ”svensk” version på discshop.se 081203

Så här lagom till jul släpper Discshop denna klassiker i ”svensk” version, det vill säga med svenskt omslag och liknande. Filmen har funnits tillgänglig länge på DVD, men jag vill ändå ta chansen att tipsa om denna stilbildande film.

Vi pratar om film noir; en undergenre till thriller. Det kanske kan vara lite intressant att veta att genren är en efterkonstruktion; först gjordes ett antal filmer med liknande estetik, varefter franska filmkritiker sammankopplade dem genom att kalla dem film noir, vilket förklarar varför genren har ett franskt namn.

Detta är i alla fall den mest kända och mest hyllade filmen i genren. Den innehåller det mesta man väntar sig från en film noir. För det första berättas hela filmen av huvudpersonen, Walter Neff (MacMurray), genom en tillbakablick. Den dystra berättarrösten är ju nästan vad som utmärker genren mest. Ett annat viktigt element i genren är fotot; eftersom filmen är gammal, pratar vi svartvitt. Men det är svartvit film när den är som bäst; det är otroligt vad snyggt det kan bli om man leker lite med skuggor i en svartvit film.

Men det som gör detta till den ultimata stilbildaren inom genren film noir är inte berättarrösten eller fotot, det är berättelsen och de knivskarpa karaktärerna. Neff är en, till en början i alla fall, slug och lite sniken försäkringsman, som än så länge dock har hållit sig på rätt sida av lagen. Trots att han verkar relativt intelligent, manipuleras han lätt av Phyllis Dietrichson (Stanwyck). Stanwyck anses av de flesta som den ultima femme fatalen, vilket är vad de manipulativa och iskalla kvinnorna kallas i film noir.

Den sista faktorn som gör detta till den ultimata filmen inom film noir, är handlingen. Phyllis har precis tagit ut en hög livförsäkring på sin man. I försäkringsavtalet finns det en paragraf om säger att försäkringsbolaget betalar dubbla summan om han dör i en olycka(vilket är vad ”double indemnity” betyder). Med hjälp av sin sexualitet övertygar hon sedan Walter att hjälpa henne genomföra mordet. Trots att filmen spelades in under en tid då den amerikanska produktionskoden fortfarande verkade, vilket förbjöd saker som våld, nakenhet och omoraliskt beteende(detta innefattade bland annat att brott inte fick löna sig i filmer), framkallar filmen kalla kårar. Man blir lite smått illamående när de planerar mordet och under själva genomförandet; regissör Wilder visste verkligen hur man skapade en stämning som bara kan beskrivas som ryslig.

Gillar man film noir är detta ett måste i filmsamlingen. Filmen är inte bara stilbildande och antagligen den bästa filmen i sin genre; den är även en av de bästa thrillers jag någonsin sett.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Kultur

Stilbildare med knivskarpa karaktärer

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Double Indemnity
  • Produktionsår: 1944
  • Produktionsland: USA
  • svensk titel: Kvinna utan samvete
  • Regi: Billy Wilder
  • Medverkande: Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson m fl.
  • Anmärkning: Släpps i ”svensk” version på discshop.se 081203

Så här lagom till jul släpper Discshop denna klassiker i ”svensk” version, det vill säga med svenskt omslag och liknande. Filmen har funnits tillgänglig länge på DVD, men jag vill ändå ta chansen att tipsa om denna stilbildande film.

Vi pratar om film noir; en undergenre till thriller. Det kanske kan vara lite intressant att veta att genren är en efterkonstruktion; först gjordes ett antal filmer med liknande estetik, varefter franska filmkritiker sammankopplade dem genom att kalla dem film noir, vilket förklarar varför genren har ett franskt namn.

Detta är i alla fall den mest kända och mest hyllade filmen i genren. Den innehåller det mesta man väntar sig från en film noir. För det första berättas hela filmen av huvudpersonen, Walter Neff (MacMurray), genom en tillbakablick. Den dystra berättarrösten är ju nästan vad som utmärker genren mest. Ett annat viktigt element i genren är fotot; eftersom filmen är gammal, pratar vi svartvitt. Men det är svartvit film när den är som bäst; det är otroligt vad snyggt det kan bli om man leker lite med skuggor i en svartvit film.

Men det som gör detta till den ultimata stilbildaren inom genren film noir är inte berättarrösten eller fotot, det är berättelsen och de knivskarpa karaktärerna. Neff är en, till en början i alla fall, slug och lite sniken försäkringsman, som än så länge dock har hållit sig på rätt sida av lagen. Trots att han verkar relativt intelligent, manipuleras han lätt av Phyllis Dietrichson (Stanwyck). Stanwyck anses av de flesta som den ultima femme fatalen, vilket är vad de manipulativa och iskalla kvinnorna kallas i film noir.

Den sista faktorn som gör detta till den ultimata filmen inom film noir, är handlingen. Phyllis har precis tagit ut en hög livförsäkring på sin man. I försäkringsavtalet finns det en paragraf om säger att försäkringsbolaget betalar dubbla summan om han dör i en olycka(vilket är vad ”double indemnity” betyder). Med hjälp av sin sexualitet övertygar hon sedan Walter att hjälpa henne genomföra mordet. Trots att filmen spelades in under en tid då den amerikanska produktionskoden fortfarande verkade, vilket förbjöd saker som våld, nakenhet och omoraliskt beteende(detta innefattade bland annat att brott inte fick löna sig i filmer), framkallar filmen kalla kårar. Man blir lite smått illamående när de planerar mordet och under själva genomförandet; regissör Wilder visste verkligen hur man skapade en stämning som bara kan beskrivas som ryslig.

Gillar man film noir är detta ett måste i filmsamlingen. Filmen är inte bara stilbildande och antagligen den bästa filmen i sin genre; den är även en av de bästa thrillers jag någonsin sett.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024