loadingFÖRENTA STATERNA, New York : Shopparna i "Barbie" avdelningen på Toys "R" Us affären, 24 November 2006 i New York . ”Svarta fredagen" är den traditionella början av julhandeln. Enligt den nationella försäljninsfederationen (NRF), väntar man sig att ca 137 miljoner kunder handlar i affärerna på den fredagen. AFP PHOTO/STAN HONDA
FÖRENTA STATERNA, New York : Shopparna i "Barbie" avdelningen på Toys "R" Us affären, 24 November 2006 i New York . ”Svarta fredagen" är den traditionella början av julhandeln. Enligt den nationella försäljninsfederationen (NRF), väntar man sig att ca 137 miljoner kunder handlar i affärerna på den fredagen. AFP PHOTO/STAN HONDA
Utrikes

Stark start på amerikansk julhandel

(TT)

Den amerikanska julhandeln inleddes traditionsenligt i helgen. Och starten blev stark.

Traditionsenligt inleddes den amerikanska julhandeln i helgen. Och starten blev stark. Affärerna fylldes redan på fredagsmorgonen av köpsugna amerikaner på jakt efter billiga erbjudanden på platt-tv och spelkonsoler.

Black friday (svarta fredagen). Så kallas dagen efter Thanksgiving-helgen i USA. Då inleds den för detaljhandeln så viktiga julhandeln. Den gångna helgen brukar ge en indikation på hur stor julhandeln kommer att bli och hur det står till med den privata konsumtionen i USA.

Det är från och med den dagen fram till årsskiftet som detaljhandelsföretagen ska tjäna sina pengar. Röda siffror ska förvandlas till svarta, därav namnet ”svarta fredagen”.

Och julhandeln tycks ha fått en bra start. Många varuhus öppnade redan vid midnatt mot fredagen och lockade med sänkta priser på populära elektronikvaror och leksaker.

Morgonpigga shoppare köade till exempel runt hela kvarteret utanför det stora varuhuset Macy’s på Manhattan som öppnade redan klockan 5.30 rapporterar Reuters.

Svarta fredagen brukade förut vara den bästa dagen på året för detaljhandeln, men nu är det i stället sista lördagen före jul eftersom alltfler väntar in i det sista med att julhandla. Men Thanksgiving-helgen svarar fortfarande för närmare 10 procent av julhandeln.

Analysföretaget Shoppertrak bedömer att försäljningen i fredags ökade med 6 procent jämfört med förra året, till 8,96 miljarder dollar.

I år har den amerikanska detaljhandeln gått på offensiven med mer reklamkampanjer och specialerbjudanden än tidigare inför helgen. Och enligt branschanalytiker har konsumenterna hängt på. Över hela landet rapporteras om köande kunder på jakt efter fynd.

Men de långa köerna avskräckte också många presumtiva julshoppare. Andra upptäckte att lockvarorna var slut när de väl kom in i affärerna.

Amerikaner köper i år gärna plasma-tv och spelkonsoler. Playstation 3 och Nintendo Wii har just släppts på den amerikanska marknaden. Däremot sägs Microsofts ”Ipod-dödare” Zune ha floppat.

De kedjor som rapporterade om den bästa omsättningen var bland andra Best Buy och JC Penney. Men varuhusjätten Wal-Mart meddelade i lördags att novemberhandeln i år inte kommer att nå dess redan försiktiga prognos.

Näthandeln ser inte ut att ha varit så stark i helgen, vilket delvis förklarades av att det var bra väder över hela USA, vilket lockade ut konsumenterna.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFÖRENTA STATERNA, New York : Shopparna i "Barbie" avdelningen på Toys "R" Us affären, 24 November 2006 i New York . ”Svarta fredagen" är den traditionella början av julhandeln. Enligt den nationella försäljninsfederationen (NRF), väntar man sig att ca 137 miljoner kunder handlar i affärerna på den fredagen. AFP PHOTO/STAN HONDA
FÖRENTA STATERNA, New York : Shopparna i "Barbie" avdelningen på Toys "R" Us affären, 24 November 2006 i New York . ”Svarta fredagen" är den traditionella början av julhandeln. Enligt den nationella försäljninsfederationen (NRF), väntar man sig att ca 137 miljoner kunder handlar i affärerna på den fredagen. AFP PHOTO/STAN HONDA
Utrikes

Stark start på amerikansk julhandel

(TT)

Den amerikanska julhandeln inleddes traditionsenligt i helgen. Och starten blev stark.

Traditionsenligt inleddes den amerikanska julhandeln i helgen. Och starten blev stark. Affärerna fylldes redan på fredagsmorgonen av köpsugna amerikaner på jakt efter billiga erbjudanden på platt-tv och spelkonsoler.

Black friday (svarta fredagen). Så kallas dagen efter Thanksgiving-helgen i USA. Då inleds den för detaljhandeln så viktiga julhandeln. Den gångna helgen brukar ge en indikation på hur stor julhandeln kommer att bli och hur det står till med den privata konsumtionen i USA.

Det är från och med den dagen fram till årsskiftet som detaljhandelsföretagen ska tjäna sina pengar. Röda siffror ska förvandlas till svarta, därav namnet ”svarta fredagen”.

Och julhandeln tycks ha fått en bra start. Många varuhus öppnade redan vid midnatt mot fredagen och lockade med sänkta priser på populära elektronikvaror och leksaker.

Morgonpigga shoppare köade till exempel runt hela kvarteret utanför det stora varuhuset Macy’s på Manhattan som öppnade redan klockan 5.30 rapporterar Reuters.

Svarta fredagen brukade förut vara den bästa dagen på året för detaljhandeln, men nu är det i stället sista lördagen före jul eftersom alltfler väntar in i det sista med att julhandla. Men Thanksgiving-helgen svarar fortfarande för närmare 10 procent av julhandeln.

Analysföretaget Shoppertrak bedömer att försäljningen i fredags ökade med 6 procent jämfört med förra året, till 8,96 miljarder dollar.

I år har den amerikanska detaljhandeln gått på offensiven med mer reklamkampanjer och specialerbjudanden än tidigare inför helgen. Och enligt branschanalytiker har konsumenterna hängt på. Över hela landet rapporteras om köande kunder på jakt efter fynd.

Men de långa köerna avskräckte också många presumtiva julshoppare. Andra upptäckte att lockvarorna var slut när de väl kom in i affärerna.

Amerikaner köper i år gärna plasma-tv och spelkonsoler. Playstation 3 och Nintendo Wii har just släppts på den amerikanska marknaden. Däremot sägs Microsofts ”Ipod-dödare” Zune ha floppat.

De kedjor som rapporterade om den bästa omsättningen var bland andra Best Buy och JC Penney. Men varuhusjätten Wal-Mart meddelade i lördags att novemberhandeln i år inte kommer att nå dess redan försiktiga prognos.

Näthandeln ser inte ut att ha varit så stark i helgen, vilket delvis förklarades av att det var bra väder över hela USA, vilket lockade ut konsumenterna.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024