Spyker köper Saab i grevens tid
Victor R Muller, Spyker Cars vd och Jan-Åke Jonsson, Saab Automobiles vd skakar hand mellan en Saab och Spyker-bil i Stockholm den 26 januari, efter att General Motors tillkännagett att de säljer Saab till den holländska biltillverkaren Spyker. (Foto: Olivier Morin / AFP)


Efter 14 månaders turbulenta förhandlingar och vilda spekulationer i medierna, slöt på tisdagen General Motors, det holländska sportbilsföretag Spyker och den svenska regeringen ett bindande avtal om försäljningen av Saab, mitt under pågående likvidationsprocess.

– Dagens tillkännagivande är goda nyheter för Saabs anställda, återförsäljare och leverantörer, goda nyheter för miljontals Saabkunder och fans över hela världen, och goda nyheter för GM, säger GM:s vice vd för företagsplanering, John Smith, som var först ut med nyheten, i ett pressmeddelande på tisdagseftermiddagen.

Förhandlingarna bakom de stängda dörrarna i Stockholm har intensifierats under den sista veckan, vilket har lett till omfattande spekulationer i media, och skapat vågor av ömsom förhoppningar ömsom misströstan hos tusentals svenskar som är beroende av arbetet på Saab Automobile AB för sin försörjning.

Tidigare förhandlingar har misslyckats, speciellt för att finansieringsfrågan, liksom driften av Saab Automobile efter en eventuell försäljning inte hade fått någon tillfredsställande lösning. Fastän Spyker kunde finansiera förvärvet fanns osäkerhet kring deras affärsplan.

Den framtida driften av Saab är beroende av ett lån på cirka 560 miljoner US$ från den Europeiska investeringsbanken (EIB), vilken erbjuder lån på fördelaktiga villkor till miljövänliga industriprojekt. Men EIB kräver säkerhet, till exempel statliga garantier, vilket den svenska regeringen hittills har vägrat ge.

Vi har beslutat att bevilja en statlig garanti till Saab Automobile för ett lån, säger näringsminister Maud Olofsson vid en presskonferens i Stockholm på tisdagen strax efter att GM bekräftat avtalet.

– Regeringen har gjort sitt jobb. Nu är det företaget och de anställdas tur att ta över, säger Olofsson.

Detaljerna kring Spykers affärsplan för Saab har inte offentliggjorts, men den svenska regeringen gav hög prioritet till att rädda jobben när den beslutade att bevilja borgen för lånet från EIB.

Maud Olofsson sade till reportrar att regeringen kommer att säkerställa sysselsättningen och är redo att använda de instrument som finns för att rädda Saab.

Strax efter presskonferensen i Stockholm släppte Spyker vissa detaljer i avtalet.

Spyker förvärvar Saab Automobile från GM för 74 miljoner US$. Affären hänger på ett godkännande av lånet på 560 miljoner US$ till Saab från EIB, vilket den svenska regeringen borgar för. GM kommer att behålla preferensaktier på 326 miljoner US$ vilket motsvarar mindre än 1 procent av rösterna i det nya bolaget, Saab Spyker Automobiles. För att finansiera affären har Spyker en komplicerad ekonomisk överenskommelse med GEM Global Yield Fund Limited, ett internationellt investmentbolag, samt andra investerare.

Spyker Cars NV tillverkar exklusiva sportbilar, med en årlig produktion på cirka 100 bilar. Spykeraktien har varit föremål för spekulationer och har under de två senaste dagarna skjutit i höjden. Handeln stoppades på tisdagen.