loadingResenärer promenerar på järnvägsstationen Gare du Nord i Paris den 22 december 2009, efter att ha stigit av veckans första Eurostartåg från London, när företaget återupptog en begränsad trafik efter tre dagars avbrott på grund av haverier. (Foto: Fred Dufour/AFP/Getty Images)
Resenärer promenerar på järnvägsstationen Gare du Nord i Paris den 22 december 2009, efter att ha stigit av veckans första Eurostartåg från London, när företaget återupptog en begränsad trafik efter tre dagars avbrott på grund av haverier. (Foto: Fred Dufour/AFP/Getty Images)
Utrikes

Spelet om skuldfrågan följer tågincident mellan Paris och London

Aurelien Girard, Epoch Times

Efter ett tillbud den 19 december på Eurostartåglinjen mellan Paris och London har franska och brittiska myndigheter inlett en undersökning för att fastställa varför fler än 2500 resenärer blev strandsatta i 16 timmar i undervattenkanalen mellan Frankrike och England innan de räddades.

Arga passagerare beskrev natten som rent ”kaos” och sade att de inte fått någon information, vatten eller mat medan de var instängda under Engelska kanalen utan luftkonditionering. Omständigheterna kring varför fem Eurostartåg gick sönder i kanalen under den tiden förblir ett mysterium för Eurchannel, företaget som ansvarar för järnvägstrafiken.

Kallad av Frankrikes president Nicolas Sarkozy den 21 december att förklara detta ”ofattbara sätt att behandla passagerare och lämna dem utan information,” hade Guillaume Pépy, VD för SNCF, det franska nationella järnvägsbolaget, få svar att ge till presidenten och allmänheten.

Tekniska experter från Eurostar meddelade senare att upp mot trettio centimeter snö hade samlats på Eurostartågens tak som, när den smälte av hettan i tunneln, skadade viktiga elektroniska komponenter vilket ledde till motorhaveri.

Offren för ”Eurostars skräcknatt” kommer att ersättas ekonomiskt med två gånger biljettpriset förutom hotell- och taxikostnader, och de kommer att få en ersättning på 170 euro (ca 1700 kr). En utredning har beställts av den franska transportministern Dominique Bussereau. Detta är en följd av en begäran från EU-parlamentsmedlemmen Dominique Baudis, före detta borgmästare i Toulouse, som med sin familj var en av de drabbade på tåget.

Många ifrågasätter både kvaliteten på informationen till passagerarna och den tid som krävdes för att rädda dem ut ur kanalen.

– Ingen av de katastrofscenarierna, som vi utbildar våra team i, förutser en sådan serie av problem, sade Pascal Sainson, operativchef för Eurotunnel, företaget som driver verksamheten för tunneln mellan Frankrike och Storbritannien.

Eurostar lade ansvaret på Eurotunnel och anklagade företaget för att inte ha lämnat tillräcklig information. Eurotunnel svarade dock med att tågoperatörerna informerades i tid och att Eurostar skulle ha tagit på sig ansvaret om sådan information inte meddelades vidare till passagerarna.

Utan någon information hade några oroliga och utmattade passagerare på eget bevåg lämnat tåget utan att säkerhetspersonalen hade informerat dem att göra så. De tog med sig sitt bagage vilket orsakade ytterligare svårigheter vid evakuering.

Den 22 december var Eurostar endast delvis återställd efter tre dagars total stängning på grund av händelsen. Bolaget förväntar sig inte att vara i full drift under jullovsperioden.

På stationen Gare du Nord i Paris klagade arga resenärer återigen över bristen på information från Eurostar. De hänvisades av SNCF: s stödteam till flygplatser eller färjeterminaler, de enda tillgängliga sätten att ta sig till Storbritannien från Frankrike utan järnväg.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/26906/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingResenärer promenerar på järnvägsstationen Gare du Nord i Paris den 22 december 2009, efter att ha stigit av veckans första Eurostartåg från London, när företaget återupptog en begränsad trafik efter tre dagars avbrott på grund av haverier. (Foto: Fred Dufour/AFP/Getty Images)
Resenärer promenerar på järnvägsstationen Gare du Nord i Paris den 22 december 2009, efter att ha stigit av veckans första Eurostartåg från London, när företaget återupptog en begränsad trafik efter tre dagars avbrott på grund av haverier. (Foto: Fred Dufour/AFP/Getty Images)
Utrikes

Spelet om skuldfrågan följer tågincident mellan Paris och London

Aurelien Girard, Epoch Times

Efter ett tillbud den 19 december på Eurostartåglinjen mellan Paris och London har franska och brittiska myndigheter inlett en undersökning för att fastställa varför fler än 2500 resenärer blev strandsatta i 16 timmar i undervattenkanalen mellan Frankrike och England innan de räddades.

Arga passagerare beskrev natten som rent ”kaos” och sade att de inte fått någon information, vatten eller mat medan de var instängda under Engelska kanalen utan luftkonditionering. Omständigheterna kring varför fem Eurostartåg gick sönder i kanalen under den tiden förblir ett mysterium för Eurchannel, företaget som ansvarar för järnvägstrafiken.

Kallad av Frankrikes president Nicolas Sarkozy den 21 december att förklara detta ”ofattbara sätt att behandla passagerare och lämna dem utan information,” hade Guillaume Pépy, VD för SNCF, det franska nationella järnvägsbolaget, få svar att ge till presidenten och allmänheten.

Tekniska experter från Eurostar meddelade senare att upp mot trettio centimeter snö hade samlats på Eurostartågens tak som, när den smälte av hettan i tunneln, skadade viktiga elektroniska komponenter vilket ledde till motorhaveri.

Offren för ”Eurostars skräcknatt” kommer att ersättas ekonomiskt med två gånger biljettpriset förutom hotell- och taxikostnader, och de kommer att få en ersättning på 170 euro (ca 1700 kr). En utredning har beställts av den franska transportministern Dominique Bussereau. Detta är en följd av en begäran från EU-parlamentsmedlemmen Dominique Baudis, före detta borgmästare i Toulouse, som med sin familj var en av de drabbade på tåget.

Många ifrågasätter både kvaliteten på informationen till passagerarna och den tid som krävdes för att rädda dem ut ur kanalen.

– Ingen av de katastrofscenarierna, som vi utbildar våra team i, förutser en sådan serie av problem, sade Pascal Sainson, operativchef för Eurotunnel, företaget som driver verksamheten för tunneln mellan Frankrike och Storbritannien.

Eurostar lade ansvaret på Eurotunnel och anklagade företaget för att inte ha lämnat tillräcklig information. Eurotunnel svarade dock med att tågoperatörerna informerades i tid och att Eurostar skulle ha tagit på sig ansvaret om sådan information inte meddelades vidare till passagerarna.

Utan någon information hade några oroliga och utmattade passagerare på eget bevåg lämnat tåget utan att säkerhetspersonalen hade informerat dem att göra så. De tog med sig sitt bagage vilket orsakade ytterligare svårigheter vid evakuering.

Den 22 december var Eurostar endast delvis återställd efter tre dagars total stängning på grund av händelsen. Bolaget förväntar sig inte att vara i full drift under jullovsperioden.

På stationen Gare du Nord i Paris klagade arga resenärer återigen över bristen på information från Eurostar. De hänvisades av SNCF: s stödteam till flygplatser eller färjeterminaler, de enda tillgängliga sätten att ta sig till Storbritannien från Frankrike utan järnväg.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/26906/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024