Spännande klassiker om svårt jurybeslut
Henry Fonda spelade en av de tolv jurymännen i klassikern "12 edsvurna män". (Foto: AFP)


  • Titel: 12 Edsvurna Män
  • Originaltitel: 12 Angry Men
  • Produktionsår: 1957
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Sidney Lumet
  • Medverkande: Henry Fonda, Lee J. Cobb m fl.
  • Svart/Vit
  • Tillgänglig på DVD i Sverige: Ja

1957 var året för Lumets första biofilm. Filmen hette ”12 edsvurna män” och är en av filmhistoriens mest hyllade filmer. Jag har inte sett alla Lumets filmer, men jag skulle ändå vilja påstå att detta är hans bästa film. Fast det är ju inte fy skam. Personligen tycker jag att den passar bra på internetdatabasen imdb:s tolfte plats över bästa filmer.

Rättegångsdramat är en populär undergenre i filmvärlden. Det är ibland, om inte oftare, mer spännande att se människor tampas intellektuellt än det är att se dem kämpa med nävar, svärd eller skjutvapen. Detta är dock inte ett rättegångsdrama, även om den har en nära relation till det. ”12 edsvurna män” utspelar sig efter själva rättegången i det rum där juryn ska fatta sitt beslut. Detta är något man sällan får se på film. Fråga mig inte varför, för detta är en av de mest spännande och intressanta filmer jag sett. Skulle jag dra till med en gissning, skulle jag nog säga att det beror på att man måste ha en skicklig regissör och skickliga skådespelare, då mer eller mindre allt hänger på dem.

Handlingen går ut på att de tolv jurymedlemmarna, som alla är vita män, ska fatta ett beslut i ett rättsfall där en 18-årig latinamerikansk man anklagas för att mördat sin far. Förutom en kort scen i inledningen och en kort scen i slutet, utspelas hela filmen i det klaustrofobiska juryrummet. Alla detaljer kring fallet får vi reda på genom jurymedlemmarnas samtal.

Från början ser det ut att vara ett lätt beslut; alla utom en röstar ”skyldig”. Eftersom en fällande dom automatiskt leder till dödsstraff för den unge mannen, måste dock alla vara överens om beslutet. Eftersom de inte får lämna rummet förrän de har fattat ett beslut, börjar de nysta i fallet. Efter att ha börjat reda ut detaljerna, verkar beslutet än mer svårt att fatta.

Det finns en hel del intressanta aspekter av ”12 edsvurna män”. Eftersom man lätt skulle kunna skriva en uppsats om filmens olika aspekter, tänker jag dock bara ta upp ett fåtal. För det första benämns inga av jurymedlemmarna med namn under diskussionen (efter att beslutet har fattats, presenterar två av männen sig för varandra). Detta resulterar att i att de olika männen lättare kan ses som representanter av olika typer av människor. Detta betyder dock inte att de blir stereotyper; Lumets fingertoppskänsliga regi ser till att alla männen är mångfacetterade. De mest intressanta jurymedlemmarna är nummer 3 (Lee J. Cobb) och nummer 8 (Henry Fonda). Det är nummer 8 som är den enda som röstar för ”icke skyldig” i den första omröstningen, och nummer 3 är den som mest ivrar för att få en fällande dom. Till en början verkar det vara för att han är rasist, men det visar sig inte vara riktigt så enkelt.

Rasfrågan är också det en intressant aspekt, eftersom filmen spelades in när USA fortfarande var öppet segregerat, med till exempel skilda skolor för svarta och vita. Det är då ganska så kontroversiellt att ta upp rasfrågan.

Slutligen är det en oerhört spännande film, eftersom en fällande dom faktiskt kan leda till att en man som kan vara oskyldig döms till döden. Dissekerandet av detaljerna i vittnesmålen och bevismaterialet sker långsamt och metodiskt, vilket visar sig vara mer spännande än den vildaste biljakt. Detta dissekerande skiljer sig inte särskilt mycket från spänningsmomenten i deckare; spänningen är bara mer koncentrerad och fokuserad. Så gillar man deckare, kommer man att älska denna film.

Andreas Ziegler är filmskribent från Göteborg. Han tipsar regelbundet Epoch Times läsare om sevärt på bio och dvd.