Sonen till Maos närmsta man kallar Shen Yun för ”konstnärlig höjdpunkt”
Luo Yu, som varit officer i Folkets befrielsearmé, såg Shen Yun Performing Arts uppträda i Philadelphia den 9 januari. (Fotot används med tillstånd av NTD Television)


Luo Yu, som tidigare haft en hög position i Folkets befrielsearmé, såg Shen Yun Performing Arts föreställning den 9 januari i Philadelphia. I en intervju med New Tang Dynasty Television lovordade han Shen Yun och delade med sig av sina tankar efter föreställningen. Han rekommenderade att alla kineser skulle se den, och diskuterade dess relevans i dagens Kina.

Luo Yu är son till Luo Ruiqing, som en gång i tiden var med och grundade Folkrepubliken Kina. Under sin livstid var Luo Ruiqing en av kommunistpartiets mest inflytelserika personer.

Luo Yu själv var officer i Folkets befrielsearmé innan han hoppade av det kinesiska kommunistpartiet strax efter massakern på Himmelska Fridens Torg i Peking 1989. Om han hade stannat i det militära, inte sagt vad han tyckte utan varit politiskt korrekt, hade han kunnat stiga i graderna och haft en viktig position inom militären.

På senare år har han bott i Hongkong och Portugal, och nu bor han i USA.

Nedan följer hans kommentarer, lätt redigerade.

Om föreställningen

Den var förträfflig! Innehållet, dansen, tekniken – ur alla synvinklar är det en höjdpunkt, en konstnärlig höjdpunkt. Jag har sett många första- och andraklassens kulturföreställningar från Kina men de går inte att jämföra med Shen Yun, som ger en helt annan upplevelse. Den väcker upp en djupt sann och uppriktig känsla inom en, och jag hoppas att Shen Yun kan uppträda i Kina så fort som möjligt.

Att få se en så bra kinesisk föreställning utanför Kina är nästan ofattbart – så jag hoppas verkligen att de kan åka dit och uppträda.

Jag vet inte hur mycket icke-kineser kan ta till sig av innehållet, men jag anser att det är en helt utomordentlig föreställning. Alla kineser borde komma och se den. Shen Yun har turnerat över hela världen, men det finns ju en anledning till att de inte kan åka till Kina.

Om traditionell kultur

I Kinas traditionella kultur fanns en hög nivå av tro och moral. Och det är just moral och självkultivering som saknas i dagens Kina. Det är det som har gått förlorat. Det är därför det är så många kriser i Kina. Om alla kineser kunde få se den här föreställningen så skulle det ha stor betydelse. Den traditionella kulturen skulle spridas, moralen höjas och tron skulle bli starkare i Kina.

Om Shen Yuns etniska danser

Varenda ögonblick var enastående. Många amerikaner gillar numret med Apkungen [Shen Yun dramatiserar episoder från det klassiska verket ”Resan till väst” där berättelsen om apkungen finns med]. Jag gillade också den, men de etniska danserna – den tibetanska och mongoliska dansen – de bara älskade jag.

I Kina finns det många olika etniciteter, så vad är det som håller samman dem? Det är inte så att en grupp styr över andra. Känslan av sammanhållning och solidaritet kommer bara om folk tycker att man är bra, man kan aldrig tvinga dem.

Om rödgardisterna

Numret som visar rödgardisternas illgärningar är inte ens i närheten av rödgardisternas grymhet i verkligheten. Att framställa dem på ett sådant sätt är förstås bra, men att ta reda på och förstå rödgardisternas beteende under kulturrevolutionen är ett djupt och svårt ämne. Alla som var rödgardister borde rannsaka sig själva och sina onda gärningar. Allt kan inte skyllas på Mao Zedong. Rödgardister, även fast ni var studenter så dödade ni människor, ni slog ihjäl människor. Varför gjorde ni det?

Om ateism och tro

Jag växte upp i en ateistisk utbildningsmiljö och var från början ateist. Men efter massakern på Himmelska Fridens Torg började jag tro på en högre makt – att det finns något som är högre än människan. Man kan kalla det Gud eller vad man vill, men det är någon som ser oss och vakar över oss. Personligen känner jag att Gud vakar över mig.

Jag tror att alla som är praktiska och realistiska och ser Shen Yuns föreställning absolut kommer att gilla den. Det spelar ingen roll hur man vill vinkla det, om man lägger den politiska aspekten åt sidan och ser en uppvisning i skönhet kommer man att gilla den. Man kommer att börja fundera på vad/vem som ligger bakom en sådan komposition. Vad kan det vara? Vilket budskap vill den konstnärlige ledaren ge till mänskligheten? Inte bara till kineser, amerikanerna älskar också showen. Men jag tror ändå att jag kan förstå den bättre, för hur det än är så är det kinesisk kultur.

Om förföljelsen av falungong

Människor behöver sanning, godhet och tålamod (principerna som den förbjudna andliga metoden falungong bygger på, och som även finns med i Shen Yuns föreställningar). Om man inte har de egenskaperna då är personens grundläggande essens borta – man har ingenting kvar.

Enligt Kinas konstitution har det kinesiska folket trosfrihet eller hur? Så om landet följde lagen, följde konstitutionen och kineserna fick tro på vad de ville, så tror jag att antalet som trodde på sanning, godhet och tålamod skulle vara väldigt högt. Att förfölja en trosinriktning strider mot folkrätten och landets konstitution. Så först av allt måste partiet sluta förfölja sanning, godhet och tålamod.

Jag har hört att fastlandskineser sett Shen Yun på DVD. Många av mina gamla kollegor har sett den. Vi är en liten krets, oavsett om vi varit höga eller låga kadrer så står vi varandra nära.

 

Rapportering av Lan Qing NTD och Matthew Robertson Epoch Times

Det New York-baserade Shen Yun Performing Arts har fyra dans- och musikkompanier som ger föreställningar runt om i världen. För mer information, besök Shen Yun Performing Arts.

Epoch Times anser att Shen Yun Performing Arts är ett betydande kulturevenemang i vår tid. Vi är stolta över att ha rapporterat om publikreaktioner sedan Shen Yun startade 2006.