Sömnbrist kan leda till fetma
Otillräckligt med sömn kan leda till att kroppen minskar energiförbrukningen och samtidigt lagrar extra mycket näring. (Foto:AFP/ PHOTO/STR)


Det är sedan tidigare känt att det finns en koppling mellan sömnbrist och fetma men nu har forskare vid Uppsala universitet fått mer kunskap om de hormonella mekanismerna som orsakar problemen.

Bakom det populära uttrycket ”sov dig smal” ligger det en hel del sanning. Nu har forskare presenterat nya rön som bekräftar att god nattsömn är av betydelse för den som vill behålla en normal vikt.

Tendensen är att vi sover allt mindre. I vårt ständigt vakna ”24-timmarssamhälle” finns ett överflöd av stimulans och information som lockar oss att hålla oss vakna under de sena timmarna.

Med den ökande stressen i vårt samhälle lider många av ofrivillig sömnbrist. Man uppskattar att var fjärde svensk lider av sömnproblem. Men vare sig sömnbristen är frivillig eller ofrivillig så medför den hälsoproblem.

Christian Benedict, forskare vid Institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet, har tillsammans med sina forskarkollegor kommit fram till att otillräckligt med sömn kan leda till att kroppen minskar energiförbrukningen och samtidigt lagrar extra mycket näring.

Forskarna undersökte unga män vid två olika tillfällen, första gången efter att de haft en åtta timmar lång nattsömn och den andra gången efter att ha vakat ett helt dygn.

Efter det sömnlösa dygnet såg forskarna att männens basala energiförbrukning minskade och näringsämnen i kroppens energiförråd lagrades, två faktorer som på sikt leder till viktökning.

Efter sömnbrist uppvisade männen också höga nivåer av hormonet ghrelin, ett hormon som huvudsakligen produceras i magen. Hormonet har tidigare bevisats medverka till att födointaget ökar och att energiförbrukningen minskar hos människor.

– Detta kan vara en endokrinologisk mekanism som delvis förklarar varför människor med dåliga sömnvanor har högre risk att bli överviktiga och utveckla fetma. Fetma är starkt associerat med sjukdomar som typ-2 diabetes och hjärt-kärlsjukdom. Därför är det så viktigt med bra sovvanor, säger Christian Benedict, i ett pressmeddelande.

Studien är ett samarbete med internationella kollegor och forskningsresultaten har publicerats i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition.