Som att komma in i ett sagoland
Det var fantastiskt att få ta del av det här med hela familjen, tyckte Anders och Charlotte Wihk med barn. (Foto: Zhihe Li/Epoch Times Sverige)


En som uppskattade Chinese Spectacular var Anders Wikh som kommit med sin fru och sina tre barn. Anders Wihk är en internationellt känd pianist och musikproducent. Det är också han som har hyrt ut den sällsynta flygeln till Shen Yuns föreställning på Cirkus.

I föreställningen kastar konferencieren ut frågan om ödesförbindelse till publiken. Kanske är det också en slags ödesförbindelse mellan Shen Yun och pianisten Anders Wihk. Det var nämligen inte lätt att hitta en passande flygel till föreställningen men till slut fann man den hos Anders Wihk.

– Det finns egentligen bara en enda sådan här flygel i Stockholm och jag är väldigt stolt över att få höra den här, säger Anders.

Anders tyckte att föreställningen var som att komma in i en saga, en sagovärld.

– Man blir bara glad och lycklig av alla färgerna och de här dansarna är helt otroliga, att de kan röra sig med sådan grace, de rullar fram som på hjul, det är obegripligt, själv är jag lika vig som en skadeskjuten älg, säger Anders och skrattar gott.

Som musiker uppskattade han orkestern mycket, den skapade mycket stämning, men favoriten var ändå inslaget med erhun.

– Jag måste säga att det är ett makalöst instrument. Jag märkte att till och med vakterna som stod vända mot publiken, vände sig om för att titta på programmet med erhun.

Den lilla flickan som dansade i inslaget Medvetenhetens kraft, som handlar om hur människor står upp mot förtryck, blev både Anders och hans dotter förtjusta i.

– Den lilla tjejen ville jag adoptera och min dotter Sanja tyckte också att hon var så gullig.

Anders fru, Charlotte Wihk, arbetar som rytmiklärare för barn. Hon tyckte mycket om färgernas harmoni och solfjädrarna.

– Oh, det var fantastiskt, man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord, men här skulle jag vilja säga ett dans och musik säger mer än tusen ord. Det var en fantastisk upplevelse.

Var det något speciellt inslag som berörde mer än annat?

– Överhuvudtaget tyckte jag att färgsättningen var väldigt genomtänkt och det ger så mycket extra. Jag fastnade speciellt för solfjädrarna som var som vatten, en sån solfjäder vill jag ha, jag dansar med barn, säger Charlotte skrattande.

Något som berörde Anders var scenen där flickan och mamman visar upp en banderoll med orden sanning, godhet och tålamod och budskapet om att förtryck aldrig är okej.

– Sanning, godhet och tålamod kommer man ihåg och som kristen så sympatiserar vi ju med det som händer med både kristna och Falun Gong-anhängare i Kina. På så sätt har vi något gemensamt.

– Det är ju viktigt att föra fram det politiska budskapet att förföljelse av människor baserat på deras tro, det är aldrig okej. Det budskapet kom ju fram tydligt tycker jag, säger Anders.

På frågan om att Kinas ambassad försökte förbjuda den här föreställningen i Sverige, svarar Anders:

– Det vore ju bara fånigt att förbjuda och enligt vårt tänkesätt får det ju bara motsatt effekt. Jag begriper faktiskt inte logiken bakom och dessutom förstår jag inte alls varför detta skulle vara skadligt för den sittande regeringen i Kina, väldigt märkligt men jag är ju inte politiker.

Charlotte tyckte att se föreställningen var som att komma till Kina en kväll.

– Överhuvudtaget var det väldigt nyttigt att se ett annat lands kultur och tro och hur man lever. Det kändes ju som om man kom till Kina för en kväll, både en svunnen tid och nutid.

– Det var fantastiskt att få ta del av det här med hela familjen, tycker både Anders och Charlotte.