Eleonora Kolenic kom med sin dotter och dotterdotter till lördagens eftermiddagsshow i Oslo. Det var i det närmaste slutsålt när ridån gick upp för en föreställning fylld av musik, färg och rörelse.
När du kommer till Oslo med tåg och kliver ut genom Centralstationens dörr så har du en gata rakt framför dig. Den heter egentligen Karl Johans gate men alla norrmän kallar den bara för Karl Johan.
Numera är det en gågata och den går från Centralstationen upp till det kungliga slottet som för övrigt lär vara det enda slottet i Norge. Att vara i Oslo den 17 maj innebär att den här gatan är full med folk för då firar de sin nationaldag med mycket glädje och musik.
På den här paradgatan gick Eleonora Kolenic för ett tag sedan och fick en folder av en dam som handlade om Shen Yun Performing Arts. Hon tyckte att showen såg väldigt fin ut och hon berättar:
– Nu var det så att jag hade lovat min dotterdotter att vi skulle gå på en opera eller en balettföreställning, men det blev inte av före jul, så nu tänkte jag att denna skall ska vi gå och se.
Till showen kom Eleonora med sin dotter Sylvia, som arbetar med grafisk design, och den trettonåriga dotterdottern Rebecka. Själv arbetar Eleonora som tolk i slovakiska och tjekiska språk.
– Föreställningen var fantastisk, sade Sylvia.
Eleonora håller med och ger extra beröm för den andra delen av showen, att den var ”spännade och annorlunda”.
– Jag blev överraskad av barytonsångaren. Han har en fantastisk stämma. Det hade jag inte förväntat mig från en kines att ha en sådan kraftig öppen stämma. Alla tre solosångarna var fantastiska.
Något som också imponerade på Eleonora var erhu-solisten. Det kinesiska instrumentet, den tvåsträngade erhun, hanterades mästerligt av en späd ung kvinna som började att lära sig instrumentet vid sex års ålder.
– Den låg i bakgrunden som ett eko och gick som ett ledmotiv genom hela föreställnigen, tyckte Rebeckas mormor om erhuspelet.