loadingEn krossad vagn transporteras bort efter den allvarliga tågkollisionen i Wenzhou. (Foto: Getty Images)
En krossad vagn transporteras bort efter den allvarliga tågkollisionen i Wenzhou. (Foto: Getty Images)
Utrikes

Snabbtågsolyckan kunde definitivt ha undvikits enligt utredning

Amy Hsu & Gary Pansey, Epoch Times

Ett team som undersöker orsaken bakom snabbtågsolyckan nära Wenzhou den 23 juli har konstaterat att det var en ”tragisk olycka som aldrig borde ha inträffat och som definitivt kunde har förhindrats och undvikits”. Andra experter har frågat varför linjen inte stängts ner helt och hållet eftersom man funnit konstruktionsfel.

Teamets ledare, Luo Lin, som arbetar för den statliga administrationen för arbetsplatssäkerhet sade vid deras tredje möte den 11 augusti att man upptäckt allvarliga defekter i systemets design som lett till att utrustning slutat fungera. Andra problem som kom fram var bland annat dålig säkerhetshantering och brist på procedurer för nödlägen.

Beijing Times rapporterade att experterna tidigare utfört ett flertal experiment och simuleringar för att ta reda på orsakerna till tågolyckan. Dessutom hade analyser gjorts på effekterna av blixtnedslag samt tågets svarta låda.

Järnvägsministeriet meddelade sitt beslut den 11 augusti att man ska sänka hastigheten på snabbtågen. Shanghai-Hangzhou-linjen som byggts för att köra i 360 km/tim ska sänkas till 300 km/tim. Hangzhou-Fuzhou-Shenzhen-linjen som är tänkt att köras i 250 km/tim ska köras i 200 km/tim och biljettpriset ska sänkas med fem procent.

Wang Chengli, professor på institutet för innerstadsjärnvägar på Central South University i Changsha sade till New Tang Dynasty TV:

— Med tanke på att järnvägsministeriet har medgett att det finns allvarliga konstruktionsfel borde linjen stängas så att all utrustning kan bytas ut. Bara när alla problem lösts borde man öppna linjen igen.

Han tror att små yttre händelser kan orsaka en katastrof och att snabbtåget därmed är en ”tidsinställd bomb”.

De officiella siffrorna ligger på nästan 200 skadade och 39 döda efter krocken då tåg D301 körde in i tåg D3115 bakifrån på kvällen den 23 juli, men på nätet har det hävdats att det totala antalet passagerare på de fyra vagnarna måste ha varit 400. Inga officiella uttalanden har gjorts om vad som hänt de övriga passagerarna.

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn krossad vagn transporteras bort efter den allvarliga tågkollisionen i Wenzhou. (Foto: Getty Images)
En krossad vagn transporteras bort efter den allvarliga tågkollisionen i Wenzhou. (Foto: Getty Images)
Utrikes

Snabbtågsolyckan kunde definitivt ha undvikits enligt utredning

Amy Hsu & Gary Pansey, Epoch Times

Ett team som undersöker orsaken bakom snabbtågsolyckan nära Wenzhou den 23 juli har konstaterat att det var en ”tragisk olycka som aldrig borde ha inträffat och som definitivt kunde har förhindrats och undvikits”. Andra experter har frågat varför linjen inte stängts ner helt och hållet eftersom man funnit konstruktionsfel.

Teamets ledare, Luo Lin, som arbetar för den statliga administrationen för arbetsplatssäkerhet sade vid deras tredje möte den 11 augusti att man upptäckt allvarliga defekter i systemets design som lett till att utrustning slutat fungera. Andra problem som kom fram var bland annat dålig säkerhetshantering och brist på procedurer för nödlägen.

Beijing Times rapporterade att experterna tidigare utfört ett flertal experiment och simuleringar för att ta reda på orsakerna till tågolyckan. Dessutom hade analyser gjorts på effekterna av blixtnedslag samt tågets svarta låda.

Järnvägsministeriet meddelade sitt beslut den 11 augusti att man ska sänka hastigheten på snabbtågen. Shanghai-Hangzhou-linjen som byggts för att köra i 360 km/tim ska sänkas till 300 km/tim. Hangzhou-Fuzhou-Shenzhen-linjen som är tänkt att köras i 250 km/tim ska köras i 200 km/tim och biljettpriset ska sänkas med fem procent.

Wang Chengli, professor på institutet för innerstadsjärnvägar på Central South University i Changsha sade till New Tang Dynasty TV:

— Med tanke på att järnvägsministeriet har medgett att det finns allvarliga konstruktionsfel borde linjen stängas så att all utrustning kan bytas ut. Bara när alla problem lösts borde man öppna linjen igen.

Han tror att små yttre händelser kan orsaka en katastrof och att snabbtåget därmed är en ”tidsinställd bomb”.

De officiella siffrorna ligger på nästan 200 skadade och 39 döda efter krocken då tåg D301 körde in i tåg D3115 bakifrån på kvällen den 23 juli, men på nätet har det hävdats att det totala antalet passagerare på de fyra vagnarna måste ha varit 400. Inga officiella uttalanden har gjorts om vad som hänt de övriga passagerarna.

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024