Den traditionella handelns tillväxt har minskat på grund av den svagare konjunkturen. Detta förhållande har inte påverkat handeln över internet, som under andra kvartalet istället ökade med drygt 21 procent.
E-handelsföretagens bedömning är att försäljningen fortsätter att öka under resten av året. 81 procent av konsumenterna tror starkt på e-handel, medan 58 procent av e-handelsföretagen inte är så optimistiska.
Prognosen för e-handelns totala omsättning 2008 beräknas passera 21 miljarder kronor, vilket är 4 procent av den totala detaljhandels omsättning.
En e-handelskonsument vill ha sin beställda vara snabbt och företagen använder sig alltmer av sms-avier. I ett pressmeddelande från Posten, säger Anders Holm, chef för Posten Logistik Sverige:
– Vi upplever att fler av våra kunder ställer krav på snabba leveranser och även den växande skaran av e-handelskunder vill ha sina varor snabbt och säkert. Smarta lösningar för företagen och deras kunder, som exempelvis sms-avisering, är också uppskattade. De bidrar till att konsumenterna kan hämta ut sina varor än snabbare. Det är två viktiga ingredienser till att e-handelns tillväxt fortsätter.