loading
Inrikes

Sms-avier ökar e-handel

Barbro Plogander - Epoch Times

Den traditionella handelns tillväxt har minskat på grund av den svagare konjunkturen. Detta förhållande har inte påverkat handeln över internet, som under andra kvartalet istället ökade med drygt 21 procent.

E-handelsföretagens bedömning är att försäljningen fortsätter att öka under resten av året. 81 procent av konsumenterna tror starkt på e-handel, medan 58 procent av e-handelsföretagen inte är så optimistiska.

Prognosen för e-handelns totala omsättning 2008 beräknas passera 21 miljarder kronor, vilket är 4 procent av den totala detaljhandels omsättning.

En e-handelskonsument vill ha sin beställda vara snabbt och företagen använder sig alltmer av sms-avier. I ett pressmeddelande från Posten, säger Anders Holm, chef för Posten Logistik Sverige:

– Vi upplever att fler av våra kunder ställer krav på snabba leveranser och även den växande skaran av e-handelskunder vill ha sina varor snabbt och säkert. Smarta lösningar för företagen och deras kunder, som exempelvis sms-avisering, är också uppskattade. De bidrar till att konsumenterna kan hämta ut sina varor än snabbare. Det är två viktiga ingredienser till att e-handelns tillväxt fortsätter.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Sms-avier ökar e-handel

Barbro Plogander - Epoch Times

Den traditionella handelns tillväxt har minskat på grund av den svagare konjunkturen. Detta förhållande har inte påverkat handeln över internet, som under andra kvartalet istället ökade med drygt 21 procent.

E-handelsföretagens bedömning är att försäljningen fortsätter att öka under resten av året. 81 procent av konsumenterna tror starkt på e-handel, medan 58 procent av e-handelsföretagen inte är så optimistiska.

Prognosen för e-handelns totala omsättning 2008 beräknas passera 21 miljarder kronor, vilket är 4 procent av den totala detaljhandels omsättning.

En e-handelskonsument vill ha sin beställda vara snabbt och företagen använder sig alltmer av sms-avier. I ett pressmeddelande från Posten, säger Anders Holm, chef för Posten Logistik Sverige:

– Vi upplever att fler av våra kunder ställer krav på snabba leveranser och även den växande skaran av e-handelskunder vill ha sina varor snabbt och säkert. Smarta lösningar för företagen och deras kunder, som exempelvis sms-avisering, är också uppskattade. De bidrar till att konsumenterna kan hämta ut sina varor än snabbare. Det är två viktiga ingredienser till att e-handelns tillväxt fortsätter.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024