Skratta dig till hälsa
Skratt är den bästa medicinen, dessutom är det gratis och ger en underbar känsla! (Foto: Jarrod Hall/Th Epoch Times)


Det är ofta svårt att se den roliga sidan av livet när man känner sig deprimerad och i behov av terapi. Men det är exakt just det som en del läkare och hälsoarbetare skulle vilja uppmuntra – skratterapi.

Humor används nuförtiden seriöst för att lätta på stressen, minska smärta och allra viktigast, den kan även spela en roll i förbättrandet av kroppens immunförsvar.

Katarina Robertson är psykolog och har en mottagning i Mackay, norra Queensland, Australien.

– Jag har alltid ett öppet sinne när det gäller att använda nya tekniker och terapier, förklarar hon, och fortsätter, jag har deltagit i en grupp där skratterapi användes och jag använder själv humor och skratt som en del i den terapi jag ger och när det är lämpligt.

Vi använder skratt intuitivt för att hantera olika situationer i det dagliga livet. Forskning inom det vetenskapliga och medicinska fältet visar att skratterapi skulle kunna bli ett bra komplement till traditionell terapi.

Skratt stimulerar och ökar frigörandet av endorfiner, kroppens “glada hormoner”. Den ökar också mängden av celler som producerar antikroppar och förstärker effektiviteten hos kroppens T-celler. Detta förstärker immunsystemet, och minskar stressymtom.

Enligt Katrina är skrattet är ett bra sätt att släppa på spänningar och hjälper till att byta fokus och komma igenom svåra saker, därifrån kommer nog uttrycket ”jag skrattade tills jag grät”.

– Skrattet är en bra motvikt till medias besatthet av tragedier och katastrofer….Jag tror det vore jättebra att skapa skrattplatser överallt – gratis, så man kunde gå och få sig ett skratt när livet blir för allvarligt, säger Katrina.

Skratterapi kan innefatta gruppövningar som fokuserar på att få ett fritt flöde på “magskrattet”. Alla som söker efter att med komikens hjälp minska på stress kan skapa en grupp för skratterapi. Möten börjar ofta med att den personen som leder gruppen startar en särskild sorts skratt, till exempel, ”det hjärtliga kraftfulla skrattet” eller det så kallade ”etikett- och kontorskrattet”, varpå gruppen svarar med sin egen version. Detta simulerade skrattet är en drivande kraft för det verkliga skrattet och så är terapin i gång.

Morgonen är en bra tid att ha skrattövningar eftersom det skapar en glad sinnestämning för resten av dagen. Det finns också företag som använder sig av skratterapi för att bygga upp en teamkänsla i företaget.

En av de bästa sakerna med skratterapi är att den kan användas närsomhelst, nästan överallt och det tömmer inte plånboken. Titta gärna på nätet för att hitta en lokal skrattgrupp.

Om det inte är din grej att vara med i en skrattgrupp, men du vill ändå prova det, så finns det många sätt att få endorfinerna i rullning. Att hyra en komedifilm är bra start eller träffa den där vännen som alltid brukar få dig att börja skratta.

Man kan också använda sig av “självterapi” för skratt. Pröva några galna skratt för dig själv och se hur fort den drivande kraften byggs upp och det verkliga skrattet börjar flöda. Innan du vet ordet av, är det skrattflödet igång och du känner dig redan mycket bättre!

Översatt från engelska