loadingEn ung kinesisk man åker på skoter som drivs med  kondenserad petroleumgas (LPG: liquefied petroleum gas). Skotrar har blivit mycket populära i Kina och ersätter mer och mer det traditionella transportmedlet cykeln. Shanghai har av miljöskäl förbjudit skotrar som kräver bensin och endast LPG-drivna samt batteridrivna skotrar tillåts på stadens gator. (Foto: AFP/Mark Ralston)
En ung kinesisk man åker på skoter som drivs med kondenserad petroleumgas (LPG: liquefied petroleum gas). Skotrar har blivit mycket populära i Kina och ersätter mer och mer det traditionella transportmedlet cykeln. Shanghai har av miljöskäl förbjudit skotrar som kräver bensin och endast LPG-drivna samt batteridrivna skotrar tillåts på stadens gator. (Foto: AFP/Mark Ralston)
Utrikes

Skoterlagar i Fuzhou upprör

Epoch Times

Ett försök från lokala myndigheter att kräva avgifter av invånarna i Fuzhou ledde till arga uttalanden mot regimen och uppmaningar till protester på internet i slutet av förra månaden.

Myndigheterna gick ut med nya säkerhetskrav på skotrar som uppfattas som onödiga och tvingar mellan 600 000 och en miljon skoterägare i staden att köpa nya. Dessutom anses de nya, godkända skotrarna vara sämre än de gamla.

En hel uppsättning av nya avgifter, inspektionskostnader och böter presenterades också.

Tidningen Legal Daily publicerade en artikel på nästan 20 000 ord där man i minsta detalj dissekerade de nya riktlinjernas funktion. De kommer att  leda till att många av Fuzhous invånare kommer att  behöva betala mellan 3000 och 6000 yuan för att byta ut sina skotrar. Många menar att det här är typiskt för den korruption som plågar Kina.

Initiativtagare till Kinas
”jasminrörelse” i Fuzhou, huvudstaden i Fujianprovinsen i södra Kina, har uppmanat allmänheten att inte finna sig i planen utan gå ut på gatorna och protestera.

Själva riktlinjerna presenterades faktiskt för snart ett år sedan av Fuzhous stadsregering och ersättandet av fordonen började i maj förra året. Hela processen väntas ta tre år.

Fuzhous stadsregering kräver att tillverkare och försäljare av skotrar ska ansöka om certifikat från stadens inspektionsmyndighet. Utan dessa certifikat kan man inte utfärda några tillstånd och inte sälja skotrar.

Ett bötessystem för förare av gamla skotrar trädde i kraft i början av mars i år.

Nya skoteraffärer har slagit upp sina dörrar över hela staden. Företaget Yadis representant i Fuzhou intervjuades av Legal Daily.

– De bästa affärsmöjligheterna finns i Fuzhou där affärerna säljer mellan 300 och 500 skotrar i månaden. Det finns minst en miljon skotrar och bara 200 000 har hittills ersatts av nya.

De som tvingats av de nya reglerna att köpa en ny skoter är inte lika optimistiska. Den 22 januari kom en artikel på internet som undersöker vilka som egentligen tjänar på skoterpolitiken.

”De så kallade kvalificerade skotrarna är egentligen inte kvalificerade,” stod det i den 4000 ord långa artikeln, som skrivits av en insider inom industrin. Batterivikten, hastigheten och motorn i de nya skotrarna håller inte måttet, hävdas det i artikeln.

Chen Dong, som skrev artikeln, sade att han tidigare varit chef för en skoterbutik. Han sade sig vara ”mycket bekant med de ‘officiella’ och ‘inofficiella’ reglerna inom industrin,” och sade till Legal Daily att det tagit honom en vecka att skriva ner alla detaljer han kände till.

Flera skoteraffärsinnehavare sade också till Legal Daily att batterivikt, hastighet och motor på de ”kvalificerade” skotrarna inte klarar säkerhetskraven.

Legal Daily citerade även två experter på området, professor Ma Guilong från Tsinghuauniversitetet, som har forskat om skotrar i 20 år, och Ni Jie, vd för Green Scooter och även han forskare. Båda medgav att stabiliteten, hållfastheten, lamporna och bromsarna på de nya skotrarna är sämre än på de gamla.

”När vi köpte skotrarna för flera år sedan sade regeringen ingenting, och nu är de förbjudna. Efter att nu ha lagt ner så mycket pengar köpte vi ändå skotrar som inte klarade kraven. Kanske kommer de också bli förbjudna i framtiden?” frågade sig bloggaren Lin Qing.

Deltagare i Fuzhous jasminrörelse sade att de nationella skoterkraven (maxhastighet 30 km/h, maxvikt 40 kg, max effekt 240W) definierades 1999, men att de nu är föråldrade. 

Men centralregeringen definierar inte en ny standard och detta har påverkat omkring 150 miljoner skoterägare i Kina. De flesta som kör skoter är arbetare och låginkomsttagare som använder skotern för att ta sig runt. En ny skoter kostar mellan tre och fem månaders besparingar för en lågutbildad arbetare.

Fuzhous jasminrörelses organisatörer och andra på nätet menar att Fuzhous partisekreterare Yuan Rongxiang, borgmästaren Su Zengduo, skoterföretagen, inspektionsmyndigheten och trafikpolisen är delar av en större sammansvärjning för att använda nya statliga regelsystem för att krama pengar ur medborgarna.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn ung kinesisk man åker på skoter som drivs med  kondenserad petroleumgas (LPG: liquefied petroleum gas). Skotrar har blivit mycket populära i Kina och ersätter mer och mer det traditionella transportmedlet cykeln. Shanghai har av miljöskäl förbjudit skotrar som kräver bensin och endast LPG-drivna samt batteridrivna skotrar tillåts på stadens gator. (Foto: AFP/Mark Ralston)
En ung kinesisk man åker på skoter som drivs med kondenserad petroleumgas (LPG: liquefied petroleum gas). Skotrar har blivit mycket populära i Kina och ersätter mer och mer det traditionella transportmedlet cykeln. Shanghai har av miljöskäl förbjudit skotrar som kräver bensin och endast LPG-drivna samt batteridrivna skotrar tillåts på stadens gator. (Foto: AFP/Mark Ralston)
Utrikes

Skoterlagar i Fuzhou upprör

Epoch Times

Ett försök från lokala myndigheter att kräva avgifter av invånarna i Fuzhou ledde till arga uttalanden mot regimen och uppmaningar till protester på internet i slutet av förra månaden.

Myndigheterna gick ut med nya säkerhetskrav på skotrar som uppfattas som onödiga och tvingar mellan 600 000 och en miljon skoterägare i staden att köpa nya. Dessutom anses de nya, godkända skotrarna vara sämre än de gamla.

En hel uppsättning av nya avgifter, inspektionskostnader och böter presenterades också.

Tidningen Legal Daily publicerade en artikel på nästan 20 000 ord där man i minsta detalj dissekerade de nya riktlinjernas funktion. De kommer att  leda till att många av Fuzhous invånare kommer att  behöva betala mellan 3000 och 6000 yuan för att byta ut sina skotrar. Många menar att det här är typiskt för den korruption som plågar Kina.

Initiativtagare till Kinas
”jasminrörelse” i Fuzhou, huvudstaden i Fujianprovinsen i södra Kina, har uppmanat allmänheten att inte finna sig i planen utan gå ut på gatorna och protestera.

Själva riktlinjerna presenterades faktiskt för snart ett år sedan av Fuzhous stadsregering och ersättandet av fordonen började i maj förra året. Hela processen väntas ta tre år.

Fuzhous stadsregering kräver att tillverkare och försäljare av skotrar ska ansöka om certifikat från stadens inspektionsmyndighet. Utan dessa certifikat kan man inte utfärda några tillstånd och inte sälja skotrar.

Ett bötessystem för förare av gamla skotrar trädde i kraft i början av mars i år.

Nya skoteraffärer har slagit upp sina dörrar över hela staden. Företaget Yadis representant i Fuzhou intervjuades av Legal Daily.

– De bästa affärsmöjligheterna finns i Fuzhou där affärerna säljer mellan 300 och 500 skotrar i månaden. Det finns minst en miljon skotrar och bara 200 000 har hittills ersatts av nya.

De som tvingats av de nya reglerna att köpa en ny skoter är inte lika optimistiska. Den 22 januari kom en artikel på internet som undersöker vilka som egentligen tjänar på skoterpolitiken.

”De så kallade kvalificerade skotrarna är egentligen inte kvalificerade,” stod det i den 4000 ord långa artikeln, som skrivits av en insider inom industrin. Batterivikten, hastigheten och motorn i de nya skotrarna håller inte måttet, hävdas det i artikeln.

Chen Dong, som skrev artikeln, sade att han tidigare varit chef för en skoterbutik. Han sade sig vara ”mycket bekant med de ‘officiella’ och ‘inofficiella’ reglerna inom industrin,” och sade till Legal Daily att det tagit honom en vecka att skriva ner alla detaljer han kände till.

Flera skoteraffärsinnehavare sade också till Legal Daily att batterivikt, hastighet och motor på de ”kvalificerade” skotrarna inte klarar säkerhetskraven.

Legal Daily citerade även två experter på området, professor Ma Guilong från Tsinghuauniversitetet, som har forskat om skotrar i 20 år, och Ni Jie, vd för Green Scooter och även han forskare. Båda medgav att stabiliteten, hållfastheten, lamporna och bromsarna på de nya skotrarna är sämre än på de gamla.

”När vi köpte skotrarna för flera år sedan sade regeringen ingenting, och nu är de förbjudna. Efter att nu ha lagt ner så mycket pengar köpte vi ändå skotrar som inte klarade kraven. Kanske kommer de också bli förbjudna i framtiden?” frågade sig bloggaren Lin Qing.

Deltagare i Fuzhous jasminrörelse sade att de nationella skoterkraven (maxhastighet 30 km/h, maxvikt 40 kg, max effekt 240W) definierades 1999, men att de nu är föråldrade. 

Men centralregeringen definierar inte en ny standard och detta har påverkat omkring 150 miljoner skoterägare i Kina. De flesta som kör skoter är arbetare och låginkomsttagare som använder skotern för att ta sig runt. En ny skoter kostar mellan tre och fem månaders besparingar för en lågutbildad arbetare.

Fuzhous jasminrörelses organisatörer och andra på nätet menar att Fuzhous partisekreterare Yuan Rongxiang, borgmästaren Su Zengduo, skoterföretagen, inspektionsmyndigheten och trafikpolisen är delar av en större sammansvärjning för att använda nya statliga regelsystem för att krama pengar ur medborgarna.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024