loading
Hälsa & Livsstil

Skor med omtanke

Katy Mantyk, Epoch Times

TOMS Shoes är en elegant version av den traditionella argentinska alpargatas slip-on, en slags espadrillo som tilltalar människor som uppskattar Ralph Lauren, och även surfare, hipsters och dem som uppskattar enkla, bekväma skor. Hollywoods kändisar som Kiera Knightly och Liv Tyler använder också dem. Men skorna är mer än bara detta.

När grundaren Blake Mycoskie upptäckte alpargatas i Argentina, så fann han också att många fattiga barn var utan skor. Han ville skapa någonting som kunde bidra till en förändring.

TOMS Shoes grundades på en enkel premiss: För varje sålt par, ger TOMS ett par skor till ett behövande barn. Han kallar själva idén för ”One for One” (en för en).

– Sedan starten har TOMS get bort över 140 000 skor till behövande barn genom ”One for One” metoden. Tack vare ditt stöd planerar TOMS att ge bort över 300 000 skor till behövande barn runt om i världen 2009, förklarar en nöjd Mycoskie.

Blake Mycoskies historia är osannolik. Som en före detta tävlande vid ”The Amazing Race,” blev han inspirerad av de billiga alpargatas, då han tog pololektioner i Argentina. Alpargatas är traditionella vardagsskor i canvas som man kan dra på, synonyma med gauchos, polo-kultur och den argentinska landsbygden.

Mycoskies version av skon är moderiktig och det finns oräkneliga valmöjligheter av fräcka tyger. De som älskar TOMS (och företaget har en stor grupp anhängare) förklarar att de mår toppen när de använder dem, inte bara för att de är extremt bekväma, utan även för att de vet att någonstans i världen så finns det ett lyckligt barn som går omkring i ett par likadana skor, på grund av att man har köpt ett par.

Under tre år har Mycoskie låtit sitt företag TOMS Shoes växa och förväntas dra in 13 miljoner under 2009. Företaget skrev nyligen kontrakt med Ralph Lauren och man kan även hitta skorna på Whole Foods, en återförsäljare av ekologiska varor med basen i Texas och som säljer varor till USA, Kanada och England.

Nyligen medverkade Mycoskie på den amerikanska tv-kanalen CNBC:s program ”The Entrepreneurs” (entreprenörerna) då han öppnade sin flaggskeppsbutik på Venice Beach, i Kalifornien. Han vann också Cooper-Hewitt Peoples Design Award 2007.

Designen passar och fungerar perfekt i den västerländska kulturen. Den passar och fungerar även i den tredje världen; stil och bekvämlighet som binds samman med välgörenhet är vad dagens konsumenter letar efter. Mycoskie har slagit huvudet på spiken.

Skorna formas snabbt efter fötterna och skapar en ”ninja-liknande” känsla av passform, som en av TOMS beundrare uttryckte det. TOMS Shoes förser barn runt om i världen med en grundläggande nödvändighet och på samma gång bidrar de också till att köpsugna människor skapar en förändring.

Den 16 april 2009 inledde TOMS Shoes en internationell dag då man inte skall använda skor för att höja medvetenheten. Deltagarna uppmanades lämna skorna hemma under en dag, även som man så bara skulle gå till vattenkylaren eller till brevlådan. Kampanjen riktade sig mot kollegor med representanter på universitet runt om i USA och uppmanade dem att delta.

Mot slutet av dagen uppmanades alla att köpa ett par TOMS. Det var förstås en bra marknadsföring för TOMS Shoes och en möjlighet att få skor för de barn i utvecklingsländerna som inte har några och som riskerar att drabbas av  skador och infektionssjukdomar som man kan få av parasiter i jorden.

TOMS Shoes kan man hitta och beställa även på nätet på www.tomsshoes.com

http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/15527/

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Hälsa & Livsstil

Skor med omtanke

Katy Mantyk, Epoch Times

TOMS Shoes är en elegant version av den traditionella argentinska alpargatas slip-on, en slags espadrillo som tilltalar människor som uppskattar Ralph Lauren, och även surfare, hipsters och dem som uppskattar enkla, bekväma skor. Hollywoods kändisar som Kiera Knightly och Liv Tyler använder också dem. Men skorna är mer än bara detta.

När grundaren Blake Mycoskie upptäckte alpargatas i Argentina, så fann han också att många fattiga barn var utan skor. Han ville skapa någonting som kunde bidra till en förändring.

TOMS Shoes grundades på en enkel premiss: För varje sålt par, ger TOMS ett par skor till ett behövande barn. Han kallar själva idén för ”One for One” (en för en).

– Sedan starten har TOMS get bort över 140 000 skor till behövande barn genom ”One for One” metoden. Tack vare ditt stöd planerar TOMS att ge bort över 300 000 skor till behövande barn runt om i världen 2009, förklarar en nöjd Mycoskie.

Blake Mycoskies historia är osannolik. Som en före detta tävlande vid ”The Amazing Race,” blev han inspirerad av de billiga alpargatas, då han tog pololektioner i Argentina. Alpargatas är traditionella vardagsskor i canvas som man kan dra på, synonyma med gauchos, polo-kultur och den argentinska landsbygden.

Mycoskies version av skon är moderiktig och det finns oräkneliga valmöjligheter av fräcka tyger. De som älskar TOMS (och företaget har en stor grupp anhängare) förklarar att de mår toppen när de använder dem, inte bara för att de är extremt bekväma, utan även för att de vet att någonstans i världen så finns det ett lyckligt barn som går omkring i ett par likadana skor, på grund av att man har köpt ett par.

Under tre år har Mycoskie låtit sitt företag TOMS Shoes växa och förväntas dra in 13 miljoner under 2009. Företaget skrev nyligen kontrakt med Ralph Lauren och man kan även hitta skorna på Whole Foods, en återförsäljare av ekologiska varor med basen i Texas och som säljer varor till USA, Kanada och England.

Nyligen medverkade Mycoskie på den amerikanska tv-kanalen CNBC:s program ”The Entrepreneurs” (entreprenörerna) då han öppnade sin flaggskeppsbutik på Venice Beach, i Kalifornien. Han vann också Cooper-Hewitt Peoples Design Award 2007.

Designen passar och fungerar perfekt i den västerländska kulturen. Den passar och fungerar även i den tredje världen; stil och bekvämlighet som binds samman med välgörenhet är vad dagens konsumenter letar efter. Mycoskie har slagit huvudet på spiken.

Skorna formas snabbt efter fötterna och skapar en ”ninja-liknande” känsla av passform, som en av TOMS beundrare uttryckte det. TOMS Shoes förser barn runt om i världen med en grundläggande nödvändighet och på samma gång bidrar de också till att köpsugna människor skapar en förändring.

Den 16 april 2009 inledde TOMS Shoes en internationell dag då man inte skall använda skor för att höja medvetenheten. Deltagarna uppmanades lämna skorna hemma under en dag, även som man så bara skulle gå till vattenkylaren eller till brevlådan. Kampanjen riktade sig mot kollegor med representanter på universitet runt om i USA och uppmanade dem att delta.

Mot slutet av dagen uppmanades alla att köpa ett par TOMS. Det var förstås en bra marknadsföring för TOMS Shoes och en möjlighet att få skor för de barn i utvecklingsländerna som inte har några och som riskerar att drabbas av  skador och infektionssjukdomar som man kan få av parasiter i jorden.

TOMS Shoes kan man hitta och beställa även på nätet på www.tomsshoes.com

http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/15527/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024