Skolelever gör årlig studieresa till DPA
Junlian Manresa, 7 år, förklarade att han vill se den kinesiska nyårsföreställningen och han är mycket upphetsad över att klassen ska åka till den. Manresa går i tredje klass på East Orange Community Charter School. (Foto: Joshua Phillip/The Epoch Times)


East Orange Community Charter skola har skapat en ny tradition som tänt en gnista av inspiration hos barnen. Varje år gör 200 elever och en handfull lärare en studieresa för att se Divine Performing Arts, Chinese New Year Splendor, en kinesisk dans och musikföreställning som återupplivar essensen i den 5000-åriga kinesiska kulturen.       

Skolan som ligger i East Orange i New Jersey har runt 500 barn. Affischer om föreställningen dekorerar korridoren som leder till förskolan och till fjärde årskurs. Skolan betalar för årets biljetter och det är ett privilegium för barn som lever i missgynnade områden.

Julian Manresa berättar att han såg en annons och läste om den.

– Jag ville gå men hade inte möjlighet att göra det. Men nu är jag så upprymd över att jag kan få se den.

Efter varje föreställning skriver barnen en uppsats om den. 2006 när man började med traditionen, skrev Donald Cole, Jr, en av fjärdeklassarna att föreställningen, ”ändrade på mitt liv”, och enligt Toddy Brown, ordförande för skolstyrelsen, reflekterar det vad föreställningen har gjort med eleverna.     

Brown tillhörde den första grupperna som såg föreställningen på Beacon Theatre för tre år sedan. Varken han eller barnen visste vad de skulle se, berättar Brown. När de kom till foajén passerade några personer med kinesiska kläder förbi dem.

– Och barnens ögon tindrade som små stjärnor.

– Föreställningen var mycket fin. Jag har aldrig sett något liknande under hela mitt liv. Jag uppförde mig som barnen och förde oväsen. De fick be mig att vara tyst.

– Jag såg människor som grät eftersom föreställningen berörde dem. Jag tyckte att föreställningen var mycket vacker. Våra barn kommer absolut att se föreställningen varje år. 

Nu är det tre år sedan som traditionen började och fler än 200 barn väntar på att få se årets föreställning i Newark

Brown berättar att efter första showen såg han tydliga förändringar hos barnen.

– Vissa av barnen ville lära sig kinesiska. Andra barn ville veta hur de kunde tillverka dräkterna själva, och de skulle uppskatta dem.    

Efter att ha sett dräkterna ändrade barnen sitt sätt att klä sig.

– Många människor bär mörka färger. När de såg de ljusa färgerna, uppmuntrade de andra barnen att ha färggranna kläder och njuta av det. Och dansen, några av barnen ville lära sig att dansa på det sättet.

– Människor brukar säga ’om du kan ändra på en människas tankar, kan du ändra på den personen.’ ’Om du kan ändra en persons sinne, hans tankar och sättet han ser på saker, kan du ändra personen till det bättre. Därför kände jag att den [föreställningen] var mycket värdefullt. 

Skolrektorn Harvin Dash anser att föreställningen hjälper barnen att se något annat.

– De får en möjlighet att se en annan värld. Vissa av barnen har aldrig varit till New York.

– De gamla sagorna, traditionerna, kinesiska berättelser och legender… Vi tänker aldrig på dem och om du aldrig tänker på dem eller vet om dem, inte förrän du har sett det eller fått en idé vad det handlar om.

Dash som kommer från en lärarfamilj, har ägnat hela sitt liv år skolbarn. Hans far var också skolrektor och hans mor en lärare för barn i tredje årskurs. Dash arbetade nio år med tonåringar med känslorubbningar, men kände att han behövde lösa frågan från grunden, där det hela började.

– Jag insåg att när väl en tonåring blir 17 år, finns det inte mycket man kan ändra på. Så jag beslöt att gå bakåt. Jag gick tillbaka till de yngre barn.

Det är en av orsakerna varför han känner att kinesiska nyårs Splendor är så värdefull för barnen.

– Barn vet inte om de inte får se, höra eller erfara det. Att se en föreställning är en fin erfarenhet för barnen.

Speciellt en föreställning, där en ung flicka spelar harpa, lät barnen erfara att de också kan göra fantastiska saker.

– Den överraskade barnen. Flickan med harpan, lät dem veta att de också har talanger.

– De kan antagligen inte spela just harpa, men de har något inom sig som de också kan göra och det fick barnen att tänka på saker som de vill göra.

http://en.epochtimes.com/n2/content/view/10802/