loadingMassajernas stamhövding "William" Kikanae Ole Pere på Harrys skor i New York den 25 april 2015 där han presenterade massajprojektets skor, ett samarbete mellan Pikolinos i Spanien och massajkvinnor i Kenya och Tanzania. (Foto: Christine Lin/ Epoch Times)
Massajernas stamhövding "William" Kikanae Ole Pere på Harrys skor i New York den 25 april 2015 där han presenterade massajprojektets skor, ett samarbete mellan Pikolinos i Spanien och massajkvinnor i Kenya och Tanzania. (Foto: Christine Lin/ Epoch Times)
Utrikes

Skoföretag hjälpte massajkvinnors ekonomi att växa

Christine Lin, Epoch Times

Innan han blev hövding för massajerna var det ”William” Kikanae Ole Peres barndomsdröm att göra livet bättre för sitt samhälle i Maasai Mara-reservatet i Kenya. Som barn ville han bygga en skola närmare hemmet än den som han och hans barndoms vänner var tvungna att gå till. Den låg nästan 20 kilometer bortifrån och de gick till fots.

William ville också hjälpa sin mamma och andra kvinnor i byarna att försörja sig. När han blev äldre gick han till närmaste stad för att köpa pärlor till kvinnorna så att de kunde göra hantverk för att sälja. Dessa pärlor skulle senare bli början till ett mycket större projekt.

För tio år sedan upptäckte William att det fanns en möjlighet att förverkliga drömmarna när han mötte Rosa Escandell från Spanien. Escandell är ordförande för Adcam, Föreningen för utveckling, alternativ handel och mikrokrediter. Adcam har varit speciellt aktiv i att hjälpa kvinnor i utvecklingsländer att bli starkare genom att lära sig ett yrke.

Escandell fick kontakt med Pikolinos, ett spanskt märke för bekväma skodon, som använder naturligt, kemikaliefritt läder.

Under de första åren av deras arbetsrelation hjälpte Escandell William att få mark för att kunna bygga skolan han ville ha. Sedan började samarbetet med design mellan Pikolinos och massajsamhället.


En reklambild från Pikolinos visar en massajkvinna som brodera pärlor på en bit läder. (Med tillstånd av Pikolinos)

En reklambild från Pikolinos visar en massajkvinna som brodera pärlor på en bit läder. (Med tillstånd av Pikolinos)

I början av varje tillverkningsperiod skickar Pikolinos läderbitar för att massajkvinnorna ska förse bitarna med handsydda pärlor.

William och hans fru arbetar med kvinnor som bor i närheten av den centrala distributionspunkten. Paret organiserar arbetet varje dag, sorterar läderbitarna med lämpliga pärlor som räknats ut enligt vad som behövs för ett visst mönster. De färdiga bitarna skickas sedan tillbaka till Spanien för att sys på sandaler speciellt konstruerade för massajprojektets samling, som Pikolinos släpper varje sommar.


En reklambild från Pikolinos visar massajkvinnor som arbetar under ett träd i Maasai Mara-reservatet, Kenya. (Med tillstånd av Pikolinos)

En reklambild från Pikolinos visar massajkvinnor som arbetar under ett träd i Maasai Mara-reservatet, Kenya. (Med tillstånd av Pikolinos)

Det finns inga kvoter eller tidsfrister, och kvinnorna arbetar i sin egen takt. Hundra procent av intäkterna från skoförsäljning sätts tillbaka in i massajprojektet för att stödja infrastruktur eller för att betalas ut i lön. Pikolinos tar hand om designen och marknadsföringen av skorna men tar själv ingenting av pengarna. Adcam ger pågående stöd för logistiken på plats.


I skobutiken i New York den 25 april 2015 visades skor från Pikolinos massajprojekt, skor med handsydda pärlor ditsydda av massajkvinnor. (Foto: Christine Lin/Epoch Times)

I skobutiken i New York den 25 april 2015 visades skor från Pikolinos massajprojekt, skor med handsydda pärlor ditsydda av massajkvinnor. (Foto: Christine Lin/Epoch Times)

Under det första året var 31 kvinnor med och gjorde pärlhandarbete för 260 par skor. Nu är det sjätte året och massajprojektet betalar löner till cirka 1 600 kvinnor i Kenya och Tanzania. Dessa kvinnor använder sina löner till mat, boende, medicin och utbildning för sig själva och sina familjer.


En massajkvinna visar en färdig Pikolinossko från massajprojeket i denna reklambild från Pikolinos. (Med tillstånd av Pikolinos)

En massajkvinna visar en färdig Pikolinossko från massajprojeket i denna reklambild från Pikolinos. (Med tillstånd av Pikolinos)

Många har startat egna företag. William uppskattar att medan lokala marknader tidigare inte hade kvinnliga massajföretagare finns det nu upp till 75 procent av dem tack vare startkapitalet de tjänade när de sydde pärlor på Pikolinos skor.

För mer information om massajprojektet besök maasai.pikolinos.com

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMassajernas stamhövding "William" Kikanae Ole Pere på Harrys skor i New York den 25 april 2015 där han presenterade massajprojektets skor, ett samarbete mellan Pikolinos i Spanien och massajkvinnor i Kenya och Tanzania. (Foto: Christine Lin/ Epoch Times)
Massajernas stamhövding "William" Kikanae Ole Pere på Harrys skor i New York den 25 april 2015 där han presenterade massajprojektets skor, ett samarbete mellan Pikolinos i Spanien och massajkvinnor i Kenya och Tanzania. (Foto: Christine Lin/ Epoch Times)
Utrikes

Skoföretag hjälpte massajkvinnors ekonomi att växa

Christine Lin, Epoch Times

Innan han blev hövding för massajerna var det ”William” Kikanae Ole Peres barndomsdröm att göra livet bättre för sitt samhälle i Maasai Mara-reservatet i Kenya. Som barn ville han bygga en skola närmare hemmet än den som han och hans barndoms vänner var tvungna att gå till. Den låg nästan 20 kilometer bortifrån och de gick till fots.

William ville också hjälpa sin mamma och andra kvinnor i byarna att försörja sig. När han blev äldre gick han till närmaste stad för att köpa pärlor till kvinnorna så att de kunde göra hantverk för att sälja. Dessa pärlor skulle senare bli början till ett mycket större projekt.

För tio år sedan upptäckte William att det fanns en möjlighet att förverkliga drömmarna när han mötte Rosa Escandell från Spanien. Escandell är ordförande för Adcam, Föreningen för utveckling, alternativ handel och mikrokrediter. Adcam har varit speciellt aktiv i att hjälpa kvinnor i utvecklingsländer att bli starkare genom att lära sig ett yrke.

Escandell fick kontakt med Pikolinos, ett spanskt märke för bekväma skodon, som använder naturligt, kemikaliefritt läder.

Under de första åren av deras arbetsrelation hjälpte Escandell William att få mark för att kunna bygga skolan han ville ha. Sedan började samarbetet med design mellan Pikolinos och massajsamhället.


En reklambild från Pikolinos visar en massajkvinna som brodera pärlor på en bit läder. (Med tillstånd av Pikolinos)

En reklambild från Pikolinos visar en massajkvinna som brodera pärlor på en bit läder. (Med tillstånd av Pikolinos)

I början av varje tillverkningsperiod skickar Pikolinos läderbitar för att massajkvinnorna ska förse bitarna med handsydda pärlor.

William och hans fru arbetar med kvinnor som bor i närheten av den centrala distributionspunkten. Paret organiserar arbetet varje dag, sorterar läderbitarna med lämpliga pärlor som räknats ut enligt vad som behövs för ett visst mönster. De färdiga bitarna skickas sedan tillbaka till Spanien för att sys på sandaler speciellt konstruerade för massajprojektets samling, som Pikolinos släpper varje sommar.


En reklambild från Pikolinos visar massajkvinnor som arbetar under ett träd i Maasai Mara-reservatet, Kenya. (Med tillstånd av Pikolinos)

En reklambild från Pikolinos visar massajkvinnor som arbetar under ett träd i Maasai Mara-reservatet, Kenya. (Med tillstånd av Pikolinos)

Det finns inga kvoter eller tidsfrister, och kvinnorna arbetar i sin egen takt. Hundra procent av intäkterna från skoförsäljning sätts tillbaka in i massajprojektet för att stödja infrastruktur eller för att betalas ut i lön. Pikolinos tar hand om designen och marknadsföringen av skorna men tar själv ingenting av pengarna. Adcam ger pågående stöd för logistiken på plats.


I skobutiken i New York den 25 april 2015 visades skor från Pikolinos massajprojekt, skor med handsydda pärlor ditsydda av massajkvinnor. (Foto: Christine Lin/Epoch Times)

I skobutiken i New York den 25 april 2015 visades skor från Pikolinos massajprojekt, skor med handsydda pärlor ditsydda av massajkvinnor. (Foto: Christine Lin/Epoch Times)

Under det första året var 31 kvinnor med och gjorde pärlhandarbete för 260 par skor. Nu är det sjätte året och massajprojektet betalar löner till cirka 1 600 kvinnor i Kenya och Tanzania. Dessa kvinnor använder sina löner till mat, boende, medicin och utbildning för sig själva och sina familjer.


En massajkvinna visar en färdig Pikolinossko från massajprojeket i denna reklambild från Pikolinos. (Med tillstånd av Pikolinos)

En massajkvinna visar en färdig Pikolinossko från massajprojeket i denna reklambild från Pikolinos. (Med tillstånd av Pikolinos)

Många har startat egna företag. William uppskattar att medan lokala marknader tidigare inte hade kvinnliga massajföretagare finns det nu upp till 75 procent av dem tack vare startkapitalet de tjänade när de sydde pärlor på Pikolinos skor.

För mer information om massajprojektet besök maasai.pikolinos.com

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024