loadingDen svenske skådespelaren Alexander Skarsgård anländer till festen för "Årets män" i Los Angeles i Kalifornien den 18 november 2009. (Foto: AFP/Robyn Beck)
Den svenske skådespelaren Alexander Skarsgård anländer till festen för "Årets män" i Los Angeles i Kalifornien den 18 november 2009. (Foto: AFP/Robyn Beck)
Kultur

Skarsgård äger varenda scen

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Titel: Straw Dogs
  • Produktionsår: 2011
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Rod Lurie
  • Medverkande: James Marsden, Kate Bosworth, Alexander Skarsgård, James Woods, Dominic Purcell m fl.
  • Kommer ut: 120208

Vanligtvis avskyr jag nyinspelningar av ren princip; man kopierar ju i princip bara tidigare filmer. Men det finns alltid undantag som bekräftar regeln, som det ju heter. Och detta är ett undantag. Detta kanske inte är en av årets bästa filmer, men Skarsgård är superb i skurkrollen.

Sam Peckinpah är lite av en Hollywoodlegend. Själv har jag aldrig tyckt om hans filmer. Vad man däremot kan säga, är att han gjorde tidiga actionfilmer; actiongenren kom inte igång på allvar förrän på 80-talet i och med filmer som ”Dödligt vapen” (”Lethal Weapon”, Richard Donner, USA, 1987) och ”Die Hard” (John McTiernan, USA, 1988). Men Peckinpah gjorde alltså föregångare i stil med ”The Getaway” (USA, 1972) och föregångaren till denna film, ”Straw Dogs” (Storbritannien/USA, 1971).

Det jag tycker Peckinpah saknar i sina filmer, är det känslomässiga elementet; saker och ting händer på skärmen, men vi i publiken får ingen känsla för hur karaktärerna känner. Lurie kanske inte är ett regissörs-ess, men han har infört ett klart alienationstema i sin film, då David (Marsden) och Amy (Bosworth) kommer till en liten stad i den amerikanska södern och genast känner sig som de utbölingar de är.

Filmen bygger på ett klassiskt tema; hur länge kan du provocera en civiliserad människa innan han inte längre beter sig som en civiliserad? David är en civiliserad människa som är manusförfattare och pacifist. Han passar, kort sagt, inte in i den lilla staden, som till största delen består av burdusa figurer som tycker om amerikansk fotboll, öl och att jaga. Större delen av filmen går ut på att bygga upp relationen mellan David och Amy och ett gäng hantverkare ledda av Charlie (Skarsgård). Till slut sker en våldsam uppgörelse mellan David och Charlie och hans gäng.

Alexander Skarsgård (f. 1976) har på senare år blivit något av en sexsymbol i USA i och med sin medverkan i vampyrserien ”True Blood” (Alan Ball, USA, 2008-). Det är nästan så att man funderar på om inte den svenske hunken tog denna roll för att negera sin status. För Charlie är långtifrån sexig. Skarsgård jobbar med små medel. Utåt sett är Charlie en trevlig kille med ett charmigt leende, men man vet redan från början att under ytan gömmer sig ett monster. Skarsgård äger varenda scen han medverkar i och spelar ut till och med veteraner som James Woods.

”Straw Dogs” är egentligen inte en vidare märkvärdig film. Den är rent av en aning rasistisk mot folk från den amerikanska södern och temat är egentligen inget nytt; det har till och med gjorts en exakt likadan film. Men uppbyggnaden av konflikten är välgjord, vilket även själva förlösningen av konflikten är. Och Skarsgård är så bra att jag tycker den är värd att se nästan bara på grund av honom. Det skulle inte förvåna mig om Skarsgård är ett av Hollywoods toppnamn om ett par år.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen svenske skådespelaren Alexander Skarsgård anländer till festen för "Årets män" i Los Angeles i Kalifornien den 18 november 2009. (Foto: AFP/Robyn Beck)
Den svenske skådespelaren Alexander Skarsgård anländer till festen för "Årets män" i Los Angeles i Kalifornien den 18 november 2009. (Foto: AFP/Robyn Beck)
Kultur

Skarsgård äger varenda scen

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Titel: Straw Dogs
  • Produktionsår: 2011
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Rod Lurie
  • Medverkande: James Marsden, Kate Bosworth, Alexander Skarsgård, James Woods, Dominic Purcell m fl.
  • Kommer ut: 120208

Vanligtvis avskyr jag nyinspelningar av ren princip; man kopierar ju i princip bara tidigare filmer. Men det finns alltid undantag som bekräftar regeln, som det ju heter. Och detta är ett undantag. Detta kanske inte är en av årets bästa filmer, men Skarsgård är superb i skurkrollen.

Sam Peckinpah är lite av en Hollywoodlegend. Själv har jag aldrig tyckt om hans filmer. Vad man däremot kan säga, är att han gjorde tidiga actionfilmer; actiongenren kom inte igång på allvar förrän på 80-talet i och med filmer som ”Dödligt vapen” (”Lethal Weapon”, Richard Donner, USA, 1987) och ”Die Hard” (John McTiernan, USA, 1988). Men Peckinpah gjorde alltså föregångare i stil med ”The Getaway” (USA, 1972) och föregångaren till denna film, ”Straw Dogs” (Storbritannien/USA, 1971).

Det jag tycker Peckinpah saknar i sina filmer, är det känslomässiga elementet; saker och ting händer på skärmen, men vi i publiken får ingen känsla för hur karaktärerna känner. Lurie kanske inte är ett regissörs-ess, men han har infört ett klart alienationstema i sin film, då David (Marsden) och Amy (Bosworth) kommer till en liten stad i den amerikanska södern och genast känner sig som de utbölingar de är.

Filmen bygger på ett klassiskt tema; hur länge kan du provocera en civiliserad människa innan han inte längre beter sig som en civiliserad? David är en civiliserad människa som är manusförfattare och pacifist. Han passar, kort sagt, inte in i den lilla staden, som till största delen består av burdusa figurer som tycker om amerikansk fotboll, öl och att jaga. Större delen av filmen går ut på att bygga upp relationen mellan David och Amy och ett gäng hantverkare ledda av Charlie (Skarsgård). Till slut sker en våldsam uppgörelse mellan David och Charlie och hans gäng.

Alexander Skarsgård (f. 1976) har på senare år blivit något av en sexsymbol i USA i och med sin medverkan i vampyrserien ”True Blood” (Alan Ball, USA, 2008-). Det är nästan så att man funderar på om inte den svenske hunken tog denna roll för att negera sin status. För Charlie är långtifrån sexig. Skarsgård jobbar med små medel. Utåt sett är Charlie en trevlig kille med ett charmigt leende, men man vet redan från början att under ytan gömmer sig ett monster. Skarsgård äger varenda scen han medverkar i och spelar ut till och med veteraner som James Woods.

”Straw Dogs” är egentligen inte en vidare märkvärdig film. Den är rent av en aning rasistisk mot folk från den amerikanska södern och temat är egentligen inget nytt; det har till och med gjorts en exakt likadan film. Men uppbyggnaden av konflikten är välgjord, vilket även själva förlösningen av konflikten är. Och Skarsgård är så bra att jag tycker den är värd att se nästan bara på grund av honom. Det skulle inte förvåna mig om Skarsgård är ett av Hollywoods toppnamn om ett par år.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024