Sjukvårdens (o)förmåga att kommunicera med patienter...


Många är de människor som på ett chockartat sätt har blivit varse hur dåligt och oprofessionellt som tragiska, skrämmande och obehagliga besked ges från läkare. En del läkare är väldigt duktiga på detta, men det är slumpens skördar och inte en effekt av ett professionellt förhållningssätt inom kåren.

Ett exempel är min gode vän som nyligen opererats för tarmcancer, en sjukdom med 50 procent chans att överleva och som oförhappandes får följande meddelande hem i brevlådan utan någon förklaring:

”Var vänlig gå till närmaste vårdcentral eller Provtagningscentralen på Länssjukhuset Ryhov för provtagning, måndag-torsdag kl. 07.00-15.00, fredag kl 07.00-13.00. Tag blodprov v.19 så får du brevsvar. OBS! Medtag patientbricka för stämpling av remiss. Morgonprov tas före frukost.”

Tror ni att han blev livrädd? Hade de hittat någonting? Hade det börjat växa igen? o.s.v. Inte ett ord i beskedet om att det faktiskt rörde sig om en ren rutinkontroll, trots att detta inte hade kostat ett öre i trycksvärta eller besvär.

Du har kanske haft liknande upplevelser själv?