Sju superlivsmedel för dina ögon
Mandlar är en rik källa till vitamin E, vilket är anledningen till att oljan ofta används i kosmetika, både för hud, hår eller ögonvård. (Foto: Shutterstock)


Ögonproblem var en gång begränsat till äldre och ett fåtal olyckliga ungdomar; men nu tvingas även småbarn bära glasögon. Visst spelar gener en viss roll, men bra kost kan göra en stor skillnad.

Ögonen behöver näringsämnen, såsom vitamin A och C, bioflavonoider, karotenoider, omega-3 fettsyror, mineraler och antioxidanter. Vill man få bra syn behöver man äta mat som kan ge alla dessa näringsämnen regelbundet till kroppen. Det finns sju superlivsmedel som inte är allt för kostsamma.

1. Morötter

Det är väl ingen överraskning eller hur? Det har vi alla känt till sedan barndomen. Hemligheten ligger i morötternas betakaroten och lutein, som förhindrar nattblindhet och skyddar hornhinnan. Morötter är goda att äta råa eller kokta. Ångkokta är de som mest lättsmälta för kroppen. Morötter är också rika på C-vitamin, och förutom att vara superlivsmedel för ögonen har de stora hälsofördelar för hud och hår.

Närsynthet – Fråga doktor Kong

2. Gröna bladgrönsaker

Gröna blad grönsaker innehåller C-vitamin, betakaroten och stora mängder lutein och en karotenoid som kallas zeaxanthin. Näringsämnen i gröna bladgrönsaker hjälper till att absorbera stora mängder av blåljusets intensitet, så dessa näringsämnen fungerar som solskydd för ögonen. Det är därför mamma alltid sade åt dig att äta upp dina grönsaker. Bästa valen är spenat, grönkål och broccoli. Ät dem åtminstone två gånger i veckan. Antingen tillagade som de är eller mixade i soppa. Du kan också blanda dem i en god smoothie.



Med frukt och grönsaker tillagas en dryck som heter ”Grön jätte”, som innehåller gurka, citroner, selleri, spenat och grönkål. Detta blev till en grön dryck vid Silver Lake Juice Bar den 17 september 2013 i Los Angeles, Kalifornien. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)

3. Sötmandel

Mandlar är en rik källa till E- vitamin, vilket är anledningen till att oljan ofta används i kosmetika, både för hud, hår eller ögonvård.  Mandlar är goda att äta råa men blötlagda i vatten smakar de fantastiskt och ger då mer näring för ögat. Blötlägg dem över natten så kommer skalet att lossna lätt nästa morgon. Lägg till mandlar i sallader och i matlagning.

4. Sötpotatis

Det finns en god anledning till att välja sötpotatis framför vanlig potatis eftersom sötpotatis innehåller betakaroten (en typ av A-vitamin), kalium och fibrer, och därmed är mer fördelaktiga för ögonhälsan. Som ugnsbakade är de ännu hälsosammare; baka chipstunna skivor av lika delar morötter som sötpotatis och du får ett fantastiskt mellanmål som är både läckert och näringsrikt. Servera med några droppar av olivolja och lite nymalen peppar.

5. Baljväxter

Dessa är rika på zink, som är ansvariga för aktiveringen av A- vitamin så att det upptas mer effektivt av kroppen. Det finns flera olika typer av baljväxter som du kan välja mellan, allt från kikärter till kidneybönor. Torkade bönor och baljväxter, förutom svartögda bönor och linser, kräver blötläggning i ljummet vatten för bättre tillagning och ökar näringsvärdet. Njut av dem i grytor och sallader, eller ångkoka dem lätt för att ätas som mellanmål.

Krönika: Träna bort glasögonen

6 Fet fisk

Att regelbundet äta omega-3 rika livsmedel kan skydda de små blodkärlen i ögonen. Lax är ett kraftpaket med omega-3 fettsyror och D- vitamin, som båda är viktiga för en god ögonhälsa. Annan fet fisk och billigare alternativ till lax är sardiner, sill, makrill och tonfisk. Ät gärna 2-3 portioner i veckan och köp helst vildfångad fisk.


Hönsägg ses till salu på en lokal bondemarknad i Annandale, Virginia, USA, den 8 augusti 2013. (Foto: Paul J. Richards / AFP / Getty Images)

Hönsägg ses till salu på en lokal bondemarknad i Annandale, Virginia, USA, den 8 augusti 2013. (Foto: Paul J. Richards / AFP / Getty Images)

7. Ägg

Forskning visar att äta ett ägg om dagen motsvarar att ta ett multivitamin piller om dagen. Det ger dig en uppfattning om hur näringsrika ägg är. Både kycklingägg och ankägg är en god källa till lutein och zeaxanthin, vilka förhindrar makuladegeneration  (gula fläcken) och skyddar din syn. Om du har problem med kolesterol eller andra hälsoproblem begränsa ditt intag till 2-3 ägg i veckan, pocherade eller kokta är bäst.

Dina ögon behöver precis som alla andra delar av din kropp noggrann omsorg. Var försiktig med dem; läs inte i mörker och stirra inte på en oskyddad datorskärm i timmar. Om du tänker på dina ögons säkerhet och äter en ögonvänlig kost kan du bevara ögonen i toppform länge, samt bidra till att förhindra olika ögonproblem.

Artikeln publicerades ursprungligen på NaturallySavvy.com

Vad är hälsa egentligen?