Sju sätt att superladda ditt immunförsvar
Gurkmeja är en kraftfull antioxidant. (Foto: Shutterstock)


Brukar du behöva ta receptfria mediciner för att må bra? När vi är sjuka försöker kroppen komma i balans och spola ut saker ur systemet. Medicin kan dock dämpa immunförsvarets naturliga reaktion på sjukdom, och försvaga vår naturliga läkningsförmåga. Lyckligtvis finns det många naturliga botemedel som kan hjälpa dig att bli av med förkylningen och stärka immunförsvaret – så nära som i ditt eget skafferi, eller i en hälsokostaffär.

Vitlök

Vitlök är ett naturligt antibiotikum. Det är ett fantastiskt medel att ta till när vädret påverkar ditt välmående. Ämnena som kallas allistatin, allicin, garlicin och ajoine är de starkaste antibakteriella, svampdödande, antivirala och immunförstärkande ämnena, och finns i stora mängder i vitlök. Färsk vitlök är bäst, så lägg till det i din kost. Det är otroligt bra för dig, så det är värt den vitlöksdoftande andedräkten!

Fermenterad mat

Om du vill stärka ditt immunförsvar på ett kraftfullt sätt så är det viktigt att ta till syrad mat, så som mjölksyrad surkål, och kimchi, en traditionell koreansk syrad kålrätt. Fermenterad mat innehåller hälsosamma, snälla bakterier (probiotika) som hjälper din tarmflora. 70 procent av ditt immunsystem håller till i tarmfloran. Att hålla tarmen i god form är av grundläggande betydelse för hälsan och här är fermenterad mat kraftfull.

Probiotika

Utöver att lägga till livsmedel rika på probiotika till kosten, kan du överväga ett probiotiskt kosttillägg. En sund tarm är grunden till ett optimalt fungerande immunförsvar. Probiotika fyller magen med bra bakterier och kan döda invaderande sjukdomsämnen, skadliga bakterier och svampar.

Gurkmeja

Gurkmeja är ett av de livsmedel som har mest antioxidanter och anti-inflammatoriska egenskaper. Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja, bekämpar virus, är svampdödande och kan även skydda mot cancer. Inflammation är orsaken till många kroniska sjukdomar som orsakar hälsoproblem, så gurkmeja är din anti-inflammatoriska superhjälte. Gurkmeja blandat med svartpeppar ökar kroppens upptag avsevärt.

D-vitamin

Tillräckliga nivåer av D-vitamin är viktigt för att immunförsvaret ska fungera på rätt sätt. Det mesta av vårt D-vitaminintag kommer från solljuset, så för att få tillräckligt med vitamin D3 kan ett tillskott behövas. Detta är en av de viktigaste sakerna du kan ta för att förebygga sjukdom och hålla kroppen i trim.

Kokosolja

Kokosolja har många unika, hälsofrämjande effekter. Den innehåller ett ämne som heter laurinsyra, som har visat sig förbättra immunförsvaret och hjärtats och sköldkörtelns hälsa. Den har också effekt mot svamp, bakterier och virus. Gör den till ett baslivsmedel i din kost om du vill må riktigt bra. Och var inte orolig för fettet; de medellånga fettsyrorna i kokosoljan omvandlas snabbt till energi i kroppen i stället för att lagras.

Glutation

Glutation är känd som en ”superantioxidant” och är den mest kraftfulla antioxidanten som produceras av kroppen. Den är mycket viktig för energiproduktionen och immunförsvaret. Den kan minska fria radikaler i kroppen, vilket hjälper kroppens egen avgiftning. Exponering för gifter, en ohälsosam kost, stress och andra livsstilsfaktorer bidrar till utarmning av våra naturliga förråd av glutation, så förstärk den med ett kosttillskott.

Timjan – örten som ger mod, hämmar bakterier och lindrar hosta

Barnens immunförsvar försvagas av stress i familjen