SJ och Trafikverket oense om samarbetet
I februari skottades loket fram för hand, den 27 december togs gamla draglok i tjänst som plogar nu spåren i mellersta Sverige. (Foto: Johan Nilsson / AFP)


Svårt att samarbeta med många bolag efter tågavregleringen tycker Ulf Adelsohn. Malm på Trafikverket tycker det fungerar bättre och verket plockar äntligen fram gamla rejäla lok och plogar från Gävle järnvägsmuseum.

SJ har ansvaret gentemot kunderna och SJ:s ordförande Ulf Adelsohn är inte glad, för nu har SJ samma situation som förra vintern, nämligen kaos i tågtrafiken.

– Det gamla SJ är uppdelat i åtta delar, nio till och med kan man säga, och då blir det väldigt, väldigt svårt och tungt, säger Adelsohn till SR.

Det krävs, menar Adelsohn, att de olika bolagen finns närmare varandra för att samarbetet ska fungera lättare. Han vill att regeringen ser över det här splittrade ansvaret.

Catharina Elmsäter-Svärd, infrastrukturminister, vill inte fastna i en organisationsfråga utan tycker att eftersom vi har avreglerat tågmarknaden ska vi ha fokus på hur vi ska göra för att det ska fungera.

Generaldirektören för Trafikverket Gunnar Malm tänker i samma spår. Men säger till SR att former av samarbete är under utveckling och det gäller då mellan SJ:s driftledningscentraler och Trafikverkets driftledningscentraler.

– Och jag vill påstå att det arbetet börjar gå framåt och börjar fungera riktigt bra, avslutar Malm.

Nu när det har varit så mycket problem med att tågen inte kommer fram på grund av snön, har någon tänkt till. Det finns faktiskt lok och plogar som klarar vilka snöhinder som helst.

Trafikverket har öppnat Sveriges järnvägsmuseum i Gävle och rekvirerat gamla museilok. Två Da-lok, byggda på 50-talet, kördes på måndagsförmiddagen iväg och i Nässjö väntar en 100-årig snöplog som kan användas om man måste bryta sig igenom en snövall.

– Det här är verkligen stabila grejer som tål vintrar och vi är jätteglada att kunna hjälpa till att hålla järnvägstrafiken rullande, säger Henrik Reuterdahl, på Sveriges järnvägsmuseum.

Reuterdahl blir stärkt i sin övertygelse att järnvägsmuseum som har fungerande material har sitt berättigande för ”vi kan hjälpa till att hålla järnvägstrafiken rullande”.