SJ och Hongkongbolaget MTR hoppas kunna ta över Öresundstågtrafiken på både den danska och svenska sidan.
Kontraktet är värt sju miljarder kronor och anbudstiden löper ut i morgon.
Upphandlingen, som är en av de största upphandlingarna hittills i Sverige, gäller järnvägstrafiken på den danska kustbanan samt Öresundstågen på Själland och i Skåne från och med 2009.
På den svenska sidan handlar det också om hela tågtrafiken från Öresundsområdet till Göteborg och till Kalmar.
Kontraktet löper på sju år och är värt cirka en miljard kronor per år. Det kan jämföras med förra årets upphandling av pendeltågstrafiken i Stockholm som vanns av SJ och som värderas till tio miljarder kronor.
Det är den kraftiga tillväxten i regionen som lockar de stora tågbolagen.
-Det här anbudet handlar om tillväxtalternativ utomlands, säger Helena Leufstadius, chef för SJ:s trafikavtal, till TT.
Upphandlingen görs av Skånetrafiken och danska Trafikstyrelsen och gäller för åren 2009-2015.
SJ och MTR konkurrerar med en lång rad storspelare som Deutsche Bahn, brittiska Arriva och franska Veolia som tidigare hette Connex. SJ har för närvarande trafikrättigheterna på de aktuella tåglinjerna förutom på den danska sidan.
SJ/MTR har lagt ett bud som gäller båda sidor om Öresund.
-Vi hoppas naturligtvis att upphandlingen leder till att Skånetrafiken och danska Trafikstyrelsen väljer att låta en anbudsgivare vinna och att det blir vi och MTR som får uppdraget, säger Helena Leufstadius.
Blir det så kommer SJ och MTR att bilda ett gemensamägt bolag.