loadingChefer från Hongkongbolaget MTR gör affärer i hela världen. Nu önskar Helena Leufstadius, chef för SJ:s trafikavtal, att SJ och MTR tillsammans ska ta över Öresundstågtrafiken på både den danska och svenska sidan. (Foto: AFP / Philippe Lopez)
Chefer från Hongkongbolaget MTR gör affärer i hela världen. Nu önskar Helena Leufstadius, chef för SJ:s trafikavtal, att SJ och MTR tillsammans ska ta över Öresundstågtrafiken på både den danska och svenska sidan. (Foto: AFP / Philippe Lopez)
Inrikes

SJ och MTR vill ta över Öresundstågen

(TT)

SJ och Hongkongbolaget MTR hoppas kunna ta över Öresundstågtrafiken på både den danska och svenska sidan.

Kontraktet är värt sju miljarder kronor och anbudstiden löper ut i morgon.

Upphandlingen, som är en av de största upphandlingarna hittills i Sverige, gäller järnvägstrafiken på den danska kustbanan samt Öresundstågen på Själland och i Skåne från och med 2009.

På den svenska sidan handlar det också om hela tågtrafiken från Öresundsområdet till Göteborg och till Kalmar.

Kontraktet löper på sju år och är värt cirka en miljard kronor per år. Det kan jämföras med förra årets upphandling av pendeltågstrafiken i Stockholm som vanns av SJ och som värderas till tio miljarder kronor.

Det är den kraftiga tillväxten i regionen som lockar de stora tågbolagen.

-Det här anbudet handlar om tillväxtalternativ utomlands, säger Helena Leufstadius, chef för SJ:s trafikavtal, till TT.

Upphandlingen görs av Skånetrafiken och danska Trafikstyrelsen och gäller för åren 2009-2015.

SJ och MTR konkurrerar med en lång rad storspelare som Deutsche Bahn, brittiska Arriva och franska Veolia som tidigare hette Connex. SJ har för närvarande trafikrättigheterna på de aktuella tåglinjerna förutom på den danska sidan.

SJ/MTR har lagt ett bud som gäller båda sidor om Öresund.

-Vi hoppas naturligtvis att upphandlingen leder till att Skånetrafiken och danska Trafikstyrelsen väljer att låta en anbudsgivare vinna och att det blir vi och MTR som får uppdraget, säger Helena Leufstadius.

Blir det så kommer SJ och MTR att bilda ett gemensamägt bolag.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingChefer från Hongkongbolaget MTR gör affärer i hela världen. Nu önskar Helena Leufstadius, chef för SJ:s trafikavtal, att SJ och MTR tillsammans ska ta över Öresundstågtrafiken på både den danska och svenska sidan. (Foto: AFP / Philippe Lopez)
Chefer från Hongkongbolaget MTR gör affärer i hela världen. Nu önskar Helena Leufstadius, chef för SJ:s trafikavtal, att SJ och MTR tillsammans ska ta över Öresundstågtrafiken på både den danska och svenska sidan. (Foto: AFP / Philippe Lopez)
Inrikes

SJ och MTR vill ta över Öresundstågen

(TT)

SJ och Hongkongbolaget MTR hoppas kunna ta över Öresundstågtrafiken på både den danska och svenska sidan.

Kontraktet är värt sju miljarder kronor och anbudstiden löper ut i morgon.

Upphandlingen, som är en av de största upphandlingarna hittills i Sverige, gäller järnvägstrafiken på den danska kustbanan samt Öresundstågen på Själland och i Skåne från och med 2009.

På den svenska sidan handlar det också om hela tågtrafiken från Öresundsområdet till Göteborg och till Kalmar.

Kontraktet löper på sju år och är värt cirka en miljard kronor per år. Det kan jämföras med förra årets upphandling av pendeltågstrafiken i Stockholm som vanns av SJ och som värderas till tio miljarder kronor.

Det är den kraftiga tillväxten i regionen som lockar de stora tågbolagen.

-Det här anbudet handlar om tillväxtalternativ utomlands, säger Helena Leufstadius, chef för SJ:s trafikavtal, till TT.

Upphandlingen görs av Skånetrafiken och danska Trafikstyrelsen och gäller för åren 2009-2015.

SJ och MTR konkurrerar med en lång rad storspelare som Deutsche Bahn, brittiska Arriva och franska Veolia som tidigare hette Connex. SJ har för närvarande trafikrättigheterna på de aktuella tåglinjerna förutom på den danska sidan.

SJ/MTR har lagt ett bud som gäller båda sidor om Öresund.

-Vi hoppas naturligtvis att upphandlingen leder till att Skånetrafiken och danska Trafikstyrelsen väljer att låta en anbudsgivare vinna och att det blir vi och MTR som får uppdraget, säger Helena Leufstadius.

Blir det så kommer SJ och MTR att bilda ett gemensamägt bolag.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024