loadingEn minnessten, ristad på franska, tyska, spanska och engelska, till minne av olyckan för offren för Germanwings Airbus A320. Bild tagen i den lilla byn Le Vernet, i franska Alperna, den 27 mars 2015 i närheten av platsen där planet kraschade den 24 mars. (Foto: Jeff Pachoud/AFP/Getty Images)
En minnessten, ristad på franska, tyska, spanska och engelska, till minne av olyckan för offren för Germanwings Airbus A320. Bild tagen i den lilla byn Le Vernet, i franska Alperna, den 27 mars 2015 i närheten av platsen där planet kraschade den 24 mars. (Foto: Jeff Pachoud/AFP/Getty Images)
Utrikes

Sista minuterna i det kraschade tyska planet

Epoch Times

"Andreas öppna dörren, öppna den jävla dörren", hörs kaptenens desperata röst på ljudinspelningen från den svarta lådan, alldeles innan planet kraschade in i bergväggen. Kaptenen försökte desperat ta sig in i cockpit. På andra sidan dörren satt andrepiloten Andreas Lubitz knäpptyst med lugna andetag. Det visar ljudinspelningar som den tyska tidningen Bild har tagit del av.

Planet lyfter klockan 10.01, 26 minuter försenat från Barcelona. Kaptenen Patrick Sonderheimer hörs be passagerarna om ursäkt för förseningen. Kaptenen hörs sedan prata om att han inte hann gå på toaletten innan de lämnade Barcelona.

Klockan 10.27 när planet befinner sig på drygt 11 600 meters höjd ombeds andrepiloten Andreas Lubitz förbereda för landningen i Düsseldorf. Ljudinspelningen avslöjar att andrepiloten svarar kryptiskt ”förhoppningsvis och ”vi får se”. Kaptenen lämnar cockpit med orden ”du får ta över nu”.

Klockan 10.29 hörs ett klick när dörren går i lås och planet börjar omedelbart att sjunka.

Flygledningen försöker förgäves kontakta planet samtidigt som larmsignaler som uppmanar piloten att stiga hörs i cockpit. Plötsligt hörs en hård smäll, ett ”högt metalliskt slag”, mot dörren och kaptenens röst på andra sidan dörren.

– För Guds skull öppna dörren.

Utlåst med avsikt

Den franska riksåklagarens teori är att Andreas Lubitz låste ut Sonderheimer med avsikt. Kaptenen hade annars kunnat öppna dörren med hjälp av säkerhetskoden om inte någon tryckt på ett manuellt lås inne i cockpit, skriver svt.se.

Passagerarnas skrik hörs på inspelningen när flygplanet närmar sig bergväggen, Minuter innan kraschen hörs kaptenens skrik på andra sidan dörren.

– Öppna den jävla dörren!

Klockan 10.40 avbryts inspelningen från Germanwingsplanet. Det sista som hörs är brus och passagerarnas skrik i bakgrunden.

Andreas Lubitz var sjukskriven

Vid tiden för flygningen i tisdags var andrepiloten Andreas Lubitz sjukskriven men hade dolt det för arbetsgivaren. Han har behandlats av flera psykologer och neurologer, enligt en utredare vid Dûsseldorfpolisen, skriver tidningen Die Welt.

Senaste gången Lubitz sökte vård var i mitten av mars. Han har tidigare haft psykiska problem och vårdats för depression i ett och ett halvt år.

Tysk polis hittade stora mängder receptbelagda mediciner mot psykiska problem i hans övernattningslägenhet.

Hade sökt vård för synfel

Andreas Lubitz hade sökt läkare för synfel, men det är oklart hur allvarligt det var eller om de hade koppling till de psykiska problemen, skriver New York Times. En person med insyn i utredningen säger till tidningen att det inte kan uteslutas att synfelen var kopplade till hans psykiska ohälsa. Om det blivit känt för arbetsgivaren hade det kunnat innebära slutet på hans pilotkarriär.

Lubitz hade ett stort flygintresse som grundlades i unga år. Redan som fjortonåring gick han med i en segelflygklubb i hemstaden Montabaur. Han antogs till Lufthansas flygskola 2008 och hade vid kraschen 630 flygtimmar.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn minnessten, ristad på franska, tyska, spanska och engelska, till minne av olyckan för offren för Germanwings Airbus A320. Bild tagen i den lilla byn Le Vernet, i franska Alperna, den 27 mars 2015 i närheten av platsen där planet kraschade den 24 mars. (Foto: Jeff Pachoud/AFP/Getty Images)
En minnessten, ristad på franska, tyska, spanska och engelska, till minne av olyckan för offren för Germanwings Airbus A320. Bild tagen i den lilla byn Le Vernet, i franska Alperna, den 27 mars 2015 i närheten av platsen där planet kraschade den 24 mars. (Foto: Jeff Pachoud/AFP/Getty Images)
Utrikes

Sista minuterna i det kraschade tyska planet

Epoch Times

"Andreas öppna dörren, öppna den jävla dörren", hörs kaptenens desperata röst på ljudinspelningen från den svarta lådan, alldeles innan planet kraschade in i bergväggen. Kaptenen försökte desperat ta sig in i cockpit. På andra sidan dörren satt andrepiloten Andreas Lubitz knäpptyst med lugna andetag. Det visar ljudinspelningar som den tyska tidningen Bild har tagit del av.

Planet lyfter klockan 10.01, 26 minuter försenat från Barcelona. Kaptenen Patrick Sonderheimer hörs be passagerarna om ursäkt för förseningen. Kaptenen hörs sedan prata om att han inte hann gå på toaletten innan de lämnade Barcelona.

Klockan 10.27 när planet befinner sig på drygt 11 600 meters höjd ombeds andrepiloten Andreas Lubitz förbereda för landningen i Düsseldorf. Ljudinspelningen avslöjar att andrepiloten svarar kryptiskt ”förhoppningsvis och ”vi får se”. Kaptenen lämnar cockpit med orden ”du får ta över nu”.

Klockan 10.29 hörs ett klick när dörren går i lås och planet börjar omedelbart att sjunka.

Flygledningen försöker förgäves kontakta planet samtidigt som larmsignaler som uppmanar piloten att stiga hörs i cockpit. Plötsligt hörs en hård smäll, ett ”högt metalliskt slag”, mot dörren och kaptenens röst på andra sidan dörren.

– För Guds skull öppna dörren.

Utlåst med avsikt

Den franska riksåklagarens teori är att Andreas Lubitz låste ut Sonderheimer med avsikt. Kaptenen hade annars kunnat öppna dörren med hjälp av säkerhetskoden om inte någon tryckt på ett manuellt lås inne i cockpit, skriver svt.se.

Passagerarnas skrik hörs på inspelningen när flygplanet närmar sig bergväggen, Minuter innan kraschen hörs kaptenens skrik på andra sidan dörren.

– Öppna den jävla dörren!

Klockan 10.40 avbryts inspelningen från Germanwingsplanet. Det sista som hörs är brus och passagerarnas skrik i bakgrunden.

Andreas Lubitz var sjukskriven

Vid tiden för flygningen i tisdags var andrepiloten Andreas Lubitz sjukskriven men hade dolt det för arbetsgivaren. Han har behandlats av flera psykologer och neurologer, enligt en utredare vid Dûsseldorfpolisen, skriver tidningen Die Welt.

Senaste gången Lubitz sökte vård var i mitten av mars. Han har tidigare haft psykiska problem och vårdats för depression i ett och ett halvt år.

Tysk polis hittade stora mängder receptbelagda mediciner mot psykiska problem i hans övernattningslägenhet.

Hade sökt vård för synfel

Andreas Lubitz hade sökt läkare för synfel, men det är oklart hur allvarligt det var eller om de hade koppling till de psykiska problemen, skriver New York Times. En person med insyn i utredningen säger till tidningen att det inte kan uteslutas att synfelen var kopplade till hans psykiska ohälsa. Om det blivit känt för arbetsgivaren hade det kunnat innebära slutet på hans pilotkarriär.

Lubitz hade ett stort flygintresse som grundlades i unga år. Redan som fjortonåring gick han med i en segelflygklubb i hemstaden Montabaur. Han antogs till Lufthansas flygskola 2008 och hade vid kraschen 630 flygtimmar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024