loadingEn skärmdump av TMT Post-artikeln som dokumenterar påstådda fejkade konton på Sina Weibo. (Foto: Epoch Times)
En skärmdump av TMT Post-artikeln som dokumenterar påstådda fejkade konton på Sina Weibo. (Foto: Epoch Times)
Utrikes

Sina dominerar Kinas mikrobloggmarknad genom fejkade konton

Gao Zitan, Epoch Times

Den kinesiska internetjätten Sina säger att de har 500 miljoner användare, ungefär en tredjedel av Kinas befolkning, på sin Twitterliknande plattform, en så kallad weibo. Men en ny rapport hävdar att siffran inkluderar många falska ”zombie”-konton, som bara finns för att förbättra statistiken.

TMT Post, en kinesisk webbpublikation som fokuserar på marknadsundersökningar inom internetteknologi, publicerade en artikel om Sinas ökade användarantal. Författaren till artikeln, Wang Shuai, arbetar för CCID Consulting Company Limited. Rapporten togs senare bort från sajten.

Av Sinas 500 miljoner registrerade weibo-användare, var antalet dagligt aktiva användare 46,3 miljoner, en ökning med 74 procent jämfört med samma period förra året enligt uppgifter som företaget nyligen publicerade.

Enligt Wang Shuais artikel har Sina tagit till många “hemliga metoder” för att försöka göra företaget lönsammare, i synnerhet genom att skapa fejkade användare vars konton kan följa, kommentera och rösta.

“Sinas tekniker har utvecklat en intern weibo-plattform med över 100 miljoner ‘användare’ och antalet ökar fortfarande mycket. Men dessa så kallade användare är alla ’döda’; vissa av dem är ‘zombieanvändare’ och vissa andas fortfarande”, skrev han.

Termen “zombie” syftar på konton med profilbilder som följer andra konton, men som inte har några följare och som inte postar några kommentarer. De som “fortfarande andas” postar faktiskt kommentarer.

Allt är dock datagenererat,
skriver Wang. De följer varandra och kommenterar och röstar på varandras innehåll. Sina försöker sedan sälja annonsplatser baserat på siffrorna som genererats av all denna falska aktivitet, hävdar Wang.

Det finns även en affärsrörelse som går ut på att sälja fejkade weibo-följare. Wang uppger några priser från i år. Det kostar ungefär 5 kronor per tusen zombieföljare, 30 kronor per tusen superföljare (med mindre än 100 följare var), 35 kronor per tusen premiumföljare (med hundratals följare och över 100 poster) och 100 kronor per tusen skräddarsydda följare.

Köpare kan också bestämma vilka aktiviteter deras zombiehorder ska ägna sig åt.

Mellan 11 och 17 februari hade Sina det högsta antalet besökare av de fem kinesiska weibo-portalerna: Sina, QQ Tencent, Sohu, NetEase och Digu, enligt uppgifter från Kinas internetinformationscenter. Sina stod för 63,5 procent av den totala weibo-trafiken, hade det högsta antalet sidvisningar med 80,6 procent och den längsta användartiden med 81,2 procent under den här perioden.

Trots att Sina är stolt över att vara nummer ett och har investerat mycket i sin weibo-portal, har vinsterna inte varit motsvarande.

I sin senaste ekonomiska rapport från 2012 hade Sina en inkomst på 894 miljoner kronor, med en vinst på 15 miljoner kronor. Jämfört med 2011 är det en nedgång på 74,3 procent.

TMT Post-artikeln hänför förlusten till de stora investeringarna som Sina pumpat in i personal, kontorshyra och annonskostnader för sin weibo-verksamhet. Rapporten visar dock att antalet dagligt aktiva användare på Sina Weibo är mindre än 10 procent av företagets påstådda registrerade användare.

Herman Yu, Sinas ekonomichef, sade att företaget förlorade nästan 600 miljoner kronor på grund av sina weibo-affärer, rapporterade Netease den 20 februari.

Research av Ariel Tian. Översättning av Amy Lien och Gao Hao. Skriven på engelska av Cassie Ryan.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn skärmdump av TMT Post-artikeln som dokumenterar påstådda fejkade konton på Sina Weibo. (Foto: Epoch Times)
En skärmdump av TMT Post-artikeln som dokumenterar påstådda fejkade konton på Sina Weibo. (Foto: Epoch Times)
Utrikes

Sina dominerar Kinas mikrobloggmarknad genom fejkade konton

Gao Zitan, Epoch Times

Den kinesiska internetjätten Sina säger att de har 500 miljoner användare, ungefär en tredjedel av Kinas befolkning, på sin Twitterliknande plattform, en så kallad weibo. Men en ny rapport hävdar att siffran inkluderar många falska ”zombie”-konton, som bara finns för att förbättra statistiken.

TMT Post, en kinesisk webbpublikation som fokuserar på marknadsundersökningar inom internetteknologi, publicerade en artikel om Sinas ökade användarantal. Författaren till artikeln, Wang Shuai, arbetar för CCID Consulting Company Limited. Rapporten togs senare bort från sajten.

Av Sinas 500 miljoner registrerade weibo-användare, var antalet dagligt aktiva användare 46,3 miljoner, en ökning med 74 procent jämfört med samma period förra året enligt uppgifter som företaget nyligen publicerade.

Enligt Wang Shuais artikel har Sina tagit till många “hemliga metoder” för att försöka göra företaget lönsammare, i synnerhet genom att skapa fejkade användare vars konton kan följa, kommentera och rösta.

“Sinas tekniker har utvecklat en intern weibo-plattform med över 100 miljoner ‘användare’ och antalet ökar fortfarande mycket. Men dessa så kallade användare är alla ’döda’; vissa av dem är ‘zombieanvändare’ och vissa andas fortfarande”, skrev han.

Termen “zombie” syftar på konton med profilbilder som följer andra konton, men som inte har några följare och som inte postar några kommentarer. De som “fortfarande andas” postar faktiskt kommentarer.

Allt är dock datagenererat,
skriver Wang. De följer varandra och kommenterar och röstar på varandras innehåll. Sina försöker sedan sälja annonsplatser baserat på siffrorna som genererats av all denna falska aktivitet, hävdar Wang.

Det finns även en affärsrörelse som går ut på att sälja fejkade weibo-följare. Wang uppger några priser från i år. Det kostar ungefär 5 kronor per tusen zombieföljare, 30 kronor per tusen superföljare (med mindre än 100 följare var), 35 kronor per tusen premiumföljare (med hundratals följare och över 100 poster) och 100 kronor per tusen skräddarsydda följare.

Köpare kan också bestämma vilka aktiviteter deras zombiehorder ska ägna sig åt.

Mellan 11 och 17 februari hade Sina det högsta antalet besökare av de fem kinesiska weibo-portalerna: Sina, QQ Tencent, Sohu, NetEase och Digu, enligt uppgifter från Kinas internetinformationscenter. Sina stod för 63,5 procent av den totala weibo-trafiken, hade det högsta antalet sidvisningar med 80,6 procent och den längsta användartiden med 81,2 procent under den här perioden.

Trots att Sina är stolt över att vara nummer ett och har investerat mycket i sin weibo-portal, har vinsterna inte varit motsvarande.

I sin senaste ekonomiska rapport från 2012 hade Sina en inkomst på 894 miljoner kronor, med en vinst på 15 miljoner kronor. Jämfört med 2011 är det en nedgång på 74,3 procent.

TMT Post-artikeln hänför förlusten till de stora investeringarna som Sina pumpat in i personal, kontorshyra och annonskostnader för sin weibo-verksamhet. Rapporten visar dock att antalet dagligt aktiva användare på Sina Weibo är mindre än 10 procent av företagets påstådda registrerade användare.

Herman Yu, Sinas ekonomichef, sade att företaget förlorade nästan 600 miljoner kronor på grund av sina weibo-affärer, rapporterade Netease den 20 februari.

Research av Ariel Tian. Översättning av Amy Lien och Gao Hao. Skriven på engelska av Cassie Ryan.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024