Sillen - både nyttig och miljövänlig
Sill är bra för hjärta och kärl. ( Foto: Chalmers högskola)


Sillen är en av midsommarens populäraste rätter och forskaren Helen Lindqvist på Chalmers i Göteborg har nu visat att vi kan äta den med gott samvete. Sillen är billig, bra för hjärtat och fisket hotar inte miljön.

Helen Lindqvist vid avdelningen för livsmedelsvetenskap vid Chalmers, visar i sin forskning att sill är lika nyttigt för hjärta och kärl som andra feta fiskar. Det är första gången som man har forskat i enbart sillens hälsoeffekter. I tidigare studier har man blandat flera olika fiskarter.

Sillen är också mycket billig till skillnad från många andra fisksorter, och den är en av få arter där fisket anses vara ekologiskt hållbart.

– Sammansättningen av olika ämnen är ganska likvärdig hos de feta fiskarterna. Sillen är mycket rik både på omega-3 fettsyror, vitamin D, selen och vitamin B12, ämnen som de flesta behöver få i sig mer av. Men en av de största fördelarna med sillen är att det fortfarande finns gott om den, säger Helen Lindqvist i ett pressmeddelande från Chalmers.

Helen Lindqvist tycker att vi borde äta mer sill. I dag används bara en liten del av sillfångsten som matfisk, det mesta blir till djurfoder.

– Det skulle vara mer resurseffektivt om vi åt mer sill, i stället för att fångsten mals ner till fiskmjöl som till exempel går till uppfödning av lax.

De flesta av sillens hälsoeffekter beror på dess innehåll av omega-3-fettsyror, som finns i fiskolja. Men Helen Lindqvist har även visat att andra delar av fisken är nyttiga. I en av studierna delade hon upp fisken i olika fraktioner. Vätskefraktionen – som inte innehåller fettsyror – minskade mängden oxidationsprodukter i blodet, vilket innebär att fisken har antioxidantiska effekter.

De antioxidanter som finns i sill går man miste om ifall man ersätter fisken med fiskoljekapslar. Hel sill innehåller dessutom en mängd olika proteiner och vitaminer.

Helen Lindqvist har gjort fyra olika studier, tre på människor och en på råttor, där hon har kunnat visa flera hälsoeffekter av sillkonsumtion: Halterna av ”det goda kolesterolet”, HDL, ökade i blodet hos människor. I råttstudien minskade halterna av oxidationsprodukter i blodet och fettcellernas storlek, och blodlipid-halterna förbättrades.

Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA i blodet ökar vid intag av fet fisk, vilket sin tur visade sig vara kopplat till mindre åderförkalkning hos människor. Alla dessa faktorer är tydligt kopplade till hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

Nya sillrecept har genererats av studien när Helen Lindqvist samarbetade med krögaren Leif Mannerström, som tog fram flera nyskapande sillrecept.

– Alla gillar ju inte den typiska sillsmaken, men den är inte alls framträdande i vissa av recepten, säger Helen. Det går att laga till sill som vilken fisk som helst, till exempel thai-inspirerat eller med curry.

Så nu är det bara att ta fram matjesillen, gravlaxen och nubben och varför inte göra inlagd sill med chili, eller stekt sill med currysmak.

Avhandlingen ”Influence of Herring (Clupea harengus) Intake on Risk Factors for Cardiovascular Disease” försvarades den 13 juni.

Helen Lindqvist från Chalmers. (Foto: J-O Yxell)Helen Lindqvist från Chalmers. (Foto: J-O Yxell)