loadingKaspar Märtig, trumpetare (h), Alexander Wilson, trumpetare (v) och Shen Yun Symphony Orchestra framförde Antonio Vivaldis Konsert för två trumpeter i C-dur i Carnegie Hall den 28:e oktober 2012, som en del av orkesterns internationella debut. (Foto: Dai Bing/NTD Television)
Kaspar Märtig, trumpetare (h), Alexander Wilson, trumpetare (v) och Shen Yun Symphony Orchestra framförde Antonio Vivaldis Konsert för två trumpeter i C-dur i Carnegie Hall den 28:e oktober 2012, som en del av orkesterns internationella debut. (Foto: Dai Bing/NTD Television)
Shen Yun

Shen Yun Symphony Orchestra i Carnegie Hall

Amelia Pang, Epoch Times

De som tycker om klassisk musik kanske tycker att de har hört det mesta, men den klassiska musikvärlden har just vidgat sina gränser genom Shen Yun Symphony Orchestras internationella debut i Carnegie Hall, New York, den 28:e oktober i år.

Shen Yuns kompositioner integrerar styrkorna hos österländska och västerländska instrument vilket skapar ett ljud som inte liknar något annat.

Shen Yun Performing Arts är ett danskompani i klassisk kinesisk dans, baserat i New York. Uppdraget är att återuppliva 5 000 år med kinesisk kultur och de har tre kompanier som turnerar runtom i världen. Varje grupp har en egen Shen Yun-orkester.

Kan en trombon låta som en dung-shen, ett tibetanskt långt horn? Kan en fiol låta kinesiskt? I Shen Yuns stycken kan de det, och det får en helt ny värld att öppna sig för hur traditionella instrument kan låta.

Konserten den 28:e oktober inleddes med The Star Spangled Banner, följt av Creation, ett av Shen Yun lysande öppningsstycken.

Med storslagenheten hos en västerländsk symfoniorkester ljöd den majestätiska blåssektionen i salen och slagverkssektionen gav det hela en atmosfär av mystik med sina kinesiska trummor. Fiolernas decrescendo gick över till ett tremolo vilket gav en känsla av att något magiskt skulle komma.

Creation baseras på en uråldrig legend som berättar om himmelska varelser som skänkte mänskligheten kultur. Melodierna är löst utformades efter den kejserlig hovmusik (yayue) från Tangdynastin (618-907), vilken anses vara höjdpunkten i den kinesiska kulturens historia.

Med en lätt rörelse av taktpinnen bytte Shen Yun Symphony Orchestra från kinesiska tongångar till ljudet av en västerländsk symfoni. Efter Creation, med sin mystik, framförde orkestern Antonio Vivaldis Concerto for Two Trumpets i C-dur, RV 537.

Av Vivaldis 500-talet konserter är det här det enda stycket som skrivits för två trumpeter, solister var Kaspar Märtig och Alexander Wilson.

Märtig var tidigare förste trumpetare i Dresden Philharmonic Orchestra men spelar nu med Shen Yun Orchestra. Wilson vann tävlingen International Trumpet Guild´s 2010 Orchestral Excerpts Competition. Han har en magisterexamen från Arizona State University

Duon Märtig och Wilson var otroligt precisa med tanke på svårigheterna med de snabba passager och de höga tonernas omfång. Tonen förblev ljus och viktlös genom hela stycket.

Sedan återgick orkestern till flera tidigare stycken av Shen Yun, som till exempel ”Khata för gudarna”. Det här musikstycket börjar med en duett mellan klarinett och oboe och för lyssnarna till Himalayas vidsträckta blå himmel. Blåsinstrument skapade nya ljud för att förmedla den unika känslan hos det traditionellt tibetanska instrumentet; långhorn.

Stycket började med att rama in scenen för en ceremoni där tibetaner uttrycker sin tacksamhet mot Buddha för en rik skörd. Därpå följde en serie sextondelstoner från stråkarna. Deras rena, jämna toner byggde upp ett klimax som illustrerade fötternas trampande när folk samlades till ceremonin.

Shen Yun Symphony Orchestra framförde också ett elegant stycke som ackompanjerar dansnumret ”Damerna vid det manchuriska hovet”. De kungliga damerna går nätt omkring i skor med höga platåklackar i skons mitt, istället för under hälen, ett kännetecken hos modet under det manchuriska styret (1644-1911).

Adelsdamernas elegans framkallades genom en melodi som fångade upp en duett mellan det tvåsträngade instrumentet erhu och dämpad trumpet.

Erhun, även känd som den kinesiska fiolen, har en speciell förmåga att uttrycka djupa känslor och idéer. Därför är det inte konstigt att den valdes för att fånga den exklusiva skönheten hos det manchuriska hovet.

Just när publiken hade fängslats av ljudet från den ovanliga duetten, tog violinerna över och imiterade erhuns känsla. Med alla rika traditionella toner hos violinen bevarade, lade Shen Yun Symphony Orchestras violinister till kinesisk stil genom att glida på greppbrädan och tog fiolen till nya musikaliska höjder.

Det var verkligen ett framförande som inget annat, och som ingen musikälskare borde ha missat.



Sopranon Haolan Geng sjöng ”Meningen med livet” i Carnegie Hall den 28 oktober 2012, som en del av Shen Yuns symfoniorkesterdebut på den berömda konsertlokalen. Den tidigare stjärnan i Guangdong Opera Company vann första pris i New Tang Dynasty televisionens internationella kinesiska sångtävling 2009. (Foto: Dai Bing / NTD Television)

Sångarna

Förutom orkesterns framförande ingick i programmet även Shen Yuns sångare, som sjöng solostycken med bel canto-teknik, med kinesiska texter.

All text och musik kom från Shen Yuns föreställningar. En av sångarna var Haolan Geng, som tidigare sjöng för Guangdongs provinsopera, och vann guldmedalj vid Guangdong Festival of Arts första musiktävling.

Geng hade en anmärkningsvärd scennärvaro. Hennes passionerade vibrato berörde publiken och överensstämde med den filosofiska tonen i texten.

Konserten på Carnegie Hall dirigerades av Shen Yun orkesterns alla tre orkesterledare; Keng-Wei Kuo, Antonia Joy Wilson och Milen Nachev.

Kuo är expert på både västerländsk och kinesisk musik. Han har en kandidatexamen i kinesisk flöjt (dizi) och en magisterexamen i dirigering. Han var en av grundarna till Texas Taiwan Formosa Chamber Ensemble.

Wilson har en forskarutbildning i orkesterdirigering vid Yale University, och även en doktorsexamen i orkesterdirigering vid University of Colorado i Boulder. Wilson var den yngsta kvinnan att dirigera en stor amerikansk orkester. Hon vann första pris vid 1996 års internationella tävlingen i att dirigera klassisk musik i Mexiko.

Nachev har tidigare varit chefsdirigent och konstnärlig ledare för flera stora orkestrar i Östeuropa. Han har en examen från S:t Petersburg konservatoriet i Ryssland.

Konsertmästaren var Yo-yo Fann, som har magisterexamen från Juilliard School. Han har vunnit flera violintävlingar, däribland Manhattan School of Music Preparatory Division Conserto tävling för violin och ör den bästa sonattolkningen på Tysklands Kulturstiftung Hohenlohe International Violin Competition.

Föreställningen avslutades med rungande applåder som tog lång tid på sig för att tyna bort. Eftersom konserten dirigerades av tre orkesterledare fick publiken en speciell överraskning med tre extranummer.

Extranumren var kortversioner från Shen Yuns tidigare musikaliska favoriter. Det efterlämnade publiken med en förväntasfull känsla inför Shen Yuns turné 2013.

Översatt från engelska.

Det New York-baserade Shen Yun Performing Arts har tre kompanier som turnerar samtidigt runt om i världen. För mer information, besök ShenYunPerformingArts.org .

Epoch Times är medieparter till Shen Yun Performing Arts.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKaspar Märtig, trumpetare (h), Alexander Wilson, trumpetare (v) och Shen Yun Symphony Orchestra framförde Antonio Vivaldis Konsert för två trumpeter i C-dur i Carnegie Hall den 28:e oktober 2012, som en del av orkesterns internationella debut. (Foto: Dai Bing/NTD Television)
Kaspar Märtig, trumpetare (h), Alexander Wilson, trumpetare (v) och Shen Yun Symphony Orchestra framförde Antonio Vivaldis Konsert för två trumpeter i C-dur i Carnegie Hall den 28:e oktober 2012, som en del av orkesterns internationella debut. (Foto: Dai Bing/NTD Television)
Shen Yun

Shen Yun Symphony Orchestra i Carnegie Hall

Amelia Pang, Epoch Times

De som tycker om klassisk musik kanske tycker att de har hört det mesta, men den klassiska musikvärlden har just vidgat sina gränser genom Shen Yun Symphony Orchestras internationella debut i Carnegie Hall, New York, den 28:e oktober i år.

Shen Yuns kompositioner integrerar styrkorna hos österländska och västerländska instrument vilket skapar ett ljud som inte liknar något annat.

Shen Yun Performing Arts är ett danskompani i klassisk kinesisk dans, baserat i New York. Uppdraget är att återuppliva 5 000 år med kinesisk kultur och de har tre kompanier som turnerar runtom i världen. Varje grupp har en egen Shen Yun-orkester.

Kan en trombon låta som en dung-shen, ett tibetanskt långt horn? Kan en fiol låta kinesiskt? I Shen Yuns stycken kan de det, och det får en helt ny värld att öppna sig för hur traditionella instrument kan låta.

Konserten den 28:e oktober inleddes med The Star Spangled Banner, följt av Creation, ett av Shen Yun lysande öppningsstycken.

Med storslagenheten hos en västerländsk symfoniorkester ljöd den majestätiska blåssektionen i salen och slagverkssektionen gav det hela en atmosfär av mystik med sina kinesiska trummor. Fiolernas decrescendo gick över till ett tremolo vilket gav en känsla av att något magiskt skulle komma.

Creation baseras på en uråldrig legend som berättar om himmelska varelser som skänkte mänskligheten kultur. Melodierna är löst utformades efter den kejserlig hovmusik (yayue) från Tangdynastin (618-907), vilken anses vara höjdpunkten i den kinesiska kulturens historia.

Med en lätt rörelse av taktpinnen bytte Shen Yun Symphony Orchestra från kinesiska tongångar till ljudet av en västerländsk symfoni. Efter Creation, med sin mystik, framförde orkestern Antonio Vivaldis Concerto for Two Trumpets i C-dur, RV 537.

Av Vivaldis 500-talet konserter är det här det enda stycket som skrivits för två trumpeter, solister var Kaspar Märtig och Alexander Wilson.

Märtig var tidigare förste trumpetare i Dresden Philharmonic Orchestra men spelar nu med Shen Yun Orchestra. Wilson vann tävlingen International Trumpet Guild´s 2010 Orchestral Excerpts Competition. Han har en magisterexamen från Arizona State University

Duon Märtig och Wilson var otroligt precisa med tanke på svårigheterna med de snabba passager och de höga tonernas omfång. Tonen förblev ljus och viktlös genom hela stycket.

Sedan återgick orkestern till flera tidigare stycken av Shen Yun, som till exempel ”Khata för gudarna”. Det här musikstycket börjar med en duett mellan klarinett och oboe och för lyssnarna till Himalayas vidsträckta blå himmel. Blåsinstrument skapade nya ljud för att förmedla den unika känslan hos det traditionellt tibetanska instrumentet; långhorn.

Stycket började med att rama in scenen för en ceremoni där tibetaner uttrycker sin tacksamhet mot Buddha för en rik skörd. Därpå följde en serie sextondelstoner från stråkarna. Deras rena, jämna toner byggde upp ett klimax som illustrerade fötternas trampande när folk samlades till ceremonin.

Shen Yun Symphony Orchestra framförde också ett elegant stycke som ackompanjerar dansnumret ”Damerna vid det manchuriska hovet”. De kungliga damerna går nätt omkring i skor med höga platåklackar i skons mitt, istället för under hälen, ett kännetecken hos modet under det manchuriska styret (1644-1911).

Adelsdamernas elegans framkallades genom en melodi som fångade upp en duett mellan det tvåsträngade instrumentet erhu och dämpad trumpet.

Erhun, även känd som den kinesiska fiolen, har en speciell förmåga att uttrycka djupa känslor och idéer. Därför är det inte konstigt att den valdes för att fånga den exklusiva skönheten hos det manchuriska hovet.

Just när publiken hade fängslats av ljudet från den ovanliga duetten, tog violinerna över och imiterade erhuns känsla. Med alla rika traditionella toner hos violinen bevarade, lade Shen Yun Symphony Orchestras violinister till kinesisk stil genom att glida på greppbrädan och tog fiolen till nya musikaliska höjder.

Det var verkligen ett framförande som inget annat, och som ingen musikälskare borde ha missat.



Sopranon Haolan Geng sjöng ”Meningen med livet” i Carnegie Hall den 28 oktober 2012, som en del av Shen Yuns symfoniorkesterdebut på den berömda konsertlokalen. Den tidigare stjärnan i Guangdong Opera Company vann första pris i New Tang Dynasty televisionens internationella kinesiska sångtävling 2009. (Foto: Dai Bing / NTD Television)

Sångarna

Förutom orkesterns framförande ingick i programmet även Shen Yuns sångare, som sjöng solostycken med bel canto-teknik, med kinesiska texter.

All text och musik kom från Shen Yuns föreställningar. En av sångarna var Haolan Geng, som tidigare sjöng för Guangdongs provinsopera, och vann guldmedalj vid Guangdong Festival of Arts första musiktävling.

Geng hade en anmärkningsvärd scennärvaro. Hennes passionerade vibrato berörde publiken och överensstämde med den filosofiska tonen i texten.

Konserten på Carnegie Hall dirigerades av Shen Yun orkesterns alla tre orkesterledare; Keng-Wei Kuo, Antonia Joy Wilson och Milen Nachev.

Kuo är expert på både västerländsk och kinesisk musik. Han har en kandidatexamen i kinesisk flöjt (dizi) och en magisterexamen i dirigering. Han var en av grundarna till Texas Taiwan Formosa Chamber Ensemble.

Wilson har en forskarutbildning i orkesterdirigering vid Yale University, och även en doktorsexamen i orkesterdirigering vid University of Colorado i Boulder. Wilson var den yngsta kvinnan att dirigera en stor amerikansk orkester. Hon vann första pris vid 1996 års internationella tävlingen i att dirigera klassisk musik i Mexiko.

Nachev har tidigare varit chefsdirigent och konstnärlig ledare för flera stora orkestrar i Östeuropa. Han har en examen från S:t Petersburg konservatoriet i Ryssland.

Konsertmästaren var Yo-yo Fann, som har magisterexamen från Juilliard School. Han har vunnit flera violintävlingar, däribland Manhattan School of Music Preparatory Division Conserto tävling för violin och ör den bästa sonattolkningen på Tysklands Kulturstiftung Hohenlohe International Violin Competition.

Föreställningen avslutades med rungande applåder som tog lång tid på sig för att tyna bort. Eftersom konserten dirigerades av tre orkesterledare fick publiken en speciell överraskning med tre extranummer.

Extranumren var kortversioner från Shen Yuns tidigare musikaliska favoriter. Det efterlämnade publiken med en förväntasfull känsla inför Shen Yuns turné 2013.

Översatt från engelska.

Det New York-baserade Shen Yun Performing Arts har tre kompanier som turnerar samtidigt runt om i världen. För mer information, besök ShenYunPerformingArts.org .

Epoch Times är medieparter till Shen Yun Performing Arts.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024