Shen Yun - en gudomlig upplevelse för operaexperter
Kay Krekow and Harry Dunstan såg Shen Yun Performing Arts föreställning på Merriam Theatre i Philadelphia, USA den 9 maj. (Foto: Epoch Times)


Shen Yun Performing Arts var en uppvisning av fulländad balans för sopranen Kay Krekow och tenoren Harry Dunstan grundare av American Center for Puccini Studies.

De båda såg föreställningen på Merriam Theatre i Philadelphia, USA den 9 maj.

– De kanske inte inser detta, men hos alla som var i denna byggnad i kväll ändrades något på grund av vad de hörde och såg, sade Kay Krekow.

Harry Dunstan, som har turnerat med stora orkestrar och operakompanier runt om i USA, såg det musikaliska arrangemanget i Shen Yun som en kulmen av den österländska och västerländska historien.

– Det musikaliska språket utvecklas äntligen till det vi kunde höra i kväll, där det finns ett lyckligt sammanflöde av öst och väst. Och den österländska tanken, som var så långt före sin tid har nu en lycklig partner i den västerländska musiken.

Klassisk kinesisk dans, ett urgammalt och omfattande danssystem utgör kärnan i Shen Yuns föreställningar. Tillsammans med färggranna, handgjorda kostymer, digitala bakgrundsscener, och prisbelönta sångare, kompletterar den unika orkestern dansarna.

”En västerländsk filharmonisk orkester utgör grunden, medan traditionella kinesiska instrument leder melodierna”, står det på Shen Yuns hemsida. ”Ensemblen uttrycker samtidigt både storheten hos en västerländsk orkester och den tydliga känsligheten hos Kinas 5000-åriga civilisation.”

– Det är vackert. Det är fascinerande, och det är den perfekta användningen och balansen av alla instrument eftersom de alla kompletterar varandra, sade Kay Krekow.

Shen Yuns tenorer och sopraner kan ha imponerat de bägge två än mer.

Harry Dunstan blev så rörd av sången att han började gråta under första sången, ”och det slutade inte.”

– Det var så många gånger jag satt där och tänkte,” jag är inte ensam ”, sade han..

– För mig som sångare, lever jag så mycket med orden. Dansen är mycket berörande också, och en del av det är bortom vad jag kan förstå tekniskt, förklarade han.

– Sången och texterna kan jag förstå och det är en omedelbar förståelse av skönheten i denna tanke; att livet är kortlivat och att det finns så stor faror omkring oss, men man måste gå vidare.

Shen Yuns sångsolister använder rösttekniken bel canto när de sjunger kinesiska sångtexter vilket kräver en enastående nivå av behärskning, förklaras på Shen Yuns hemsida.

”Texterna är alla original kompositioner”, förklaras det vidare. ”Fullmatad med filosofisk reflektion om människors liv och djupa lager av betydelser, överskrider de nationers, rasers och kulturers gränser och har uppskattats stort över hela världen.”

– Först och främst är texterna så vackra. De [publiken] förstår det i sin emotionella kärna, och det är det som musiken omedelbart talar till.

– Vad vi hör här i dessa sånger är att vi måste förstå det världsliga hos denna existens, såväl som beständigheten hos denna existens, att vi alla är varelser av övergången. Och jag tror att någonting som kvällens föreställning hjälper oss att förstå den pånyttfödda naturen hos själens evighet och att glädjas i denna fysiska existens.

Kay Krekow höll med.

– Jag tror att vad som är så underbart med denna föreställning och intentionen bakom den är att det utgör etn förening av alla dessa tankar som är tillgängliga på en poetisk nivå, på en visuell nivå, på en ljudmässig nivå och den kombinerar alla dessa saker för att nå oss, inte bara på en mänsklig nivå, utan även på ett andligt plan. Det är det perfekta förenandet av saker.

Dunstan sade att han har mycket hopp om framtiden på grund av grupper som Shen Yun.

– Eftersom de inte döljer för någon vad de tänker och tycker och säger; konst bör stå för något, sade han.

Efter mer än 60 år av kommunistiskt styre i Kina har den traditionella kinesiska kulturen nästan försvunnit. Men det New York-baserade Shen Yun kompaniet har turnerat världen över för att ”återuppliva den 5 000 år gamla, gudomligt inspirerade kulturen i Kina”. De tre religionerna, konfucianism, buddhism och taoism, genomsyrade kulturen med ”ett rikt och djupt system av värderingar,” såsom de fem dygderna ”välvilja, rättfärdighet, anständighet, visdom och trofasthet.”

Den forna kulturen överträffade många av de framsteg som anses moderna idag. ”Epoker såsom Han-, Song- och Tangdynastierna är fyllda med lysande läkare, poeter och generaler som skapade läkemedel, prosa och militär taktik som skulle lämna många av dagens experter i förundran”, kan man läsa på hemsidan. Det står i Shen Yuns program bok, att artisterna har ”tagit till sina hjärtan en forntida kinesisk tro; för att kunna skapa sann konst måste det först finnas inre skönhet”.

Översatt betyder Shen Yun ungefär ”skönheten hos gudomliga varelser som dansar.”

– Det är en perfekt beskrivning. Ansiktena hos många av dansarna var just gudomligt inspirerade. De var i en annan sfär, och ändå kommunicerade de med oss. De var andliga, ändå var de här, sade Kay Krekow och lämnade föreställningen med nya insikter.

– Världen bör nu lyssna eftersom den har stöd, inte bara från en publik, utan från artister som uppenbarligen är orädda och modiga och engagerade och lyckliga, eftersom de har förmågan att göra detta, sade hon.

Pamela Tsai och Zachary Stieber rapporterade.

Shen Yun Performing Arts, med säte i New York, har tre scenkonstföretag som samtidigt rest runt om i världen, med ett uppdrag att återuppliva traditionell kinesisk kultur. Säsongen avslutar denna månad med framträdanden i Honolulu och Buffalo.

För mer information, besök ShenYunPerformingArts.org.

Epoch Times är mediepartner till Shen Yun Performing Arts.

Översatt från engelska.