Det berömda Shaolintemplet i Henanprovinsen i Kina har en 1500-årig historia. Det är känt för oss i väst kanske främst från filmer för den kampsport som munkarna där utövar. På senare år har dock templet allt mer börjat likna en affärsverksamhet, enligt två artiklar i China Daily som nyligen publicerats.
Abboten Shi Yongxin, som också är utbildad inom företagande, är känd som ”vd-munken” eftersom han, enligt många, driver templet som om det vore ett företag. Shaolintemplet är numera inblandat i filmproduktion, näthandel och kung fu-shower, något som upprört många i Kina. Somliga anser att man inte ägnar sig åt varken buddhism eller kampsport längre, utan ren ekonomisk verksamhet. Man registrerade bland annat, som Kinas första tempel, sitt varumärke redan 1994.
Det senaste steget är att man upprättat kontakt med fyra tempel i Yunnan-provinsen och skickat dit tio utvalda munkar som ska hjälpa till att sköta templen. Shi har även talat om att han vill utöka sin ”modell” för hur Shaolin styrs till de andra templen.
– Vår managementmodell är fokuserad på kultur, kampsport, utbildning, välgörenhet och zenbuddhism. Vi hoppas att detta kommer hjälpa till att öka de fyra templens popularitet, sade han till China Daily.
En annan representant för Shaolintemplet sade även att detta ska ”hjälpa till att bygga en bro mellan Henan och Yunnan och öka Shaolins inflytande” men enligt China Daily har människors reaktioner på nätet varit överväldigande negativa och många talar om att Shaolin nu blivit som en affärskedja.