Shao Yong - stor filosof och kosmolog
Shao Yong en stor filosof och kosmolog. (Illustration: Jane Ku, Epoch Times)


Shao Yong (1011-1077) av Norra Songdynastin var filosof, astrolog och kosmolog. Han var utomordentligt intelligent och i sin ungdom fast besluten att hitta principen för hur universum styrs.

Baserat på principerna för de åtta trigramen (en uppsättning symboliska tecken som skapats i det gamla Kina) i `I Ching´, på svenska `Förvandlingarnas bok´, och daoistiska tankar, skapade Shao Yong sin egen kosmologi och sitt eget lärosystem.

När han kom upp i medelåldern gjorde han sig fri från berömmelse och rikedom och levde i avskildhet för att skriva och undervisa. Han var väl insatt i gamla skrifter och litteratur men ändå ödmjuk och vänlig mot andra forskare.

Vart Shao Yong än reste tävlade lokala ämbetsmän och intellektuella grupper om äran att få honom att stanna över. Kejsaren kallade honom flera gånger till sig för att erbjuda honom ett arbete inom regeringen men han tackade artigt nej. Det sades att hans spådomar var mycket exakta.

En historia berättar om hans mystiska men magiska spådomsförmåga.

En vårdag satte Shao Yong upp ett spådomsstånd nära ett brohuvud. När en bonde kom dit och bad om att bli spådd om lycka bad Shao Yong honom att plocka upp en pappersrulle med kinesiska tecken på. Bonden tog upp en och lämnade det till Shao Yong. Det hade tecknet 筷 (ätpinne).

Shao Yong såg på bonden och sade: ”Grattis, du kommer att njuta av god mat till lunch idag. Gå hem och vänta”. Bonden kom hem och fann att hans brorson väntade på honom. ”Idag är det min fars sextionde födelsedag. Han skulle vilja bjuda dig till sin födelsedagsfest för en drink”. Bonden bytte till rena kläder och gick glatt till festen.

På eftermiddagen väntade en man på Shao Yong för att få veta något om sin lycka. Han tog också upp en rulle med tecknet 筷 på. Shao sade till mannen: ”Det ser illa ut. Något kommer att hända dig idag och du kommer att fängslas”.

Mannen tänkte att om han stannade hemma hur skulle han då kunna fängslas? Så han gick direkt hem och till sängs. Han väcktes emellertid plötsligt av att en kvinna skrek på honom för att hans grisar härjade i kvinnans köksträdgård.

Han fick ett raseriutbrott och klappade till henne. Oväntat nog var hon sjuk och föll till marken och dog. Mindre än en timme senare arresterades han och sattes i fängelse.

Sent på eftermiddagen just när Shao Yong skulle börja packa ihop för att gå hem, kom en man ridande söderifrån.  Mannen sade: ”Var snäll och stanna jag har hört om din spådomstalang, var snäll och berätta om mitt öde för mig”. Pappersrullen som mannen plockade upp hade också tecknet 筷.

Shao sade till honom att det inte var ett gott tecken och han kommer att bli genomblöt senare på dagen. Mannen brydde sig inte om vad Shao sade till honom eftersom det var soligt och molnfritt. Mannen fortsatte sedan att rida tillbaka till sitt hem som låg i närheten.

Så fort han närmade sig porten översköljdes han av smutsigt vatten från en potta. Det var hans fru som inte visste att han var på väg in som blötte ner honom när hon slängde ut det smutsiga vattnet.

Efter kulturrevolutionen i Kina är det mycket få människor som hört talas om Shao Yong och hans berättelser. Däremot är några av hans aforismer fortfarande populära bland folket såsom ”En årsplan börjar med våren. En dagsplan börjar med morgonen. En livsplan startar med flit”.

Shao Yong betraktades av vissa lärda som den som hade den bästa förmågan att i både mikro- och makroperspektiv se framtiden och det förgångna. Han trodde att allt hade sitt ödesförhållande och kunde begripas genom att förstå uppdelningen av olika element i siffror.

Britannica Encyclopedia uppgav: ”Shao Yongs matematiska idéer påverkade även 1700-tals filosofen Gottfried Wilhelm Leibnizs utveckling av ett binärt aritmetiskt system, det vill säga ett system baserad på endast två siffror”.

Ett av Shao Yongs mästerverk var de tio dikterna i Plum Blossom Poem, som många ansåg exakt ha förutspått de stora förändringarna i den kinesiska historien. Dikterna matchades med dynastiernas förändringar efter hans död.

Det sades att den tionde dikten förutsade vad som skulle hända i Kina idag. Den hänvisade till uppkomsten av det Kinesiska kommunistpartiet, massakern på Himmelska fridens torg 1989, Falun Dafas vidsträckta spridning i världen och kommunistpartiets öde att falla, etcetera.

Sedan lång tid tillbaka har Kina varit känt som ”Mittens Rike”. Benämningen har en djup innebörd och beskriver ett land där gudomliga varelser och människor en gång i tiden levde sida vid sida. Den traditionella kinesiska kulturen anses vara en ”gudomligt” inspirerad kultur, och är den enda kultur i världen som har 5 000 år av kontinuerligt nedtecknad historia. Den har efterlämnat otaliga litterära klassiker, historiska dokument, kulturlämningar och nationella förteckningar som speglar dess enorma omfattning.