Ät selleri för hälsan
Bladselleri är gott att äta som mellanmål. (Foto: Epoch Times)


Selleri har ett långt förflutet som medicinalväxt. Den innehåller viktiga mineraler, vitaminer och antioxidanter, och anses ha många hälsofrämjande egenskaper. Med sina bitterämnen stimulerar den dessutom matsmältningen genom att sätta fart på galla och lever.

Rotselleri och bladselleri (blekselleri) odlades redan 600 f Kr i Italien. Recept i Frankrike från 1632 visar att selleri använts inom matlagning.

Den krispiga grönsaken är rik på kalium, kalcium och magnesium, mineraler som hjälper kroppen att sänka blodtrycket på ett naturligt sätt.

Selleri innehåller också andra ämnen som bidrar till att musklerna runt artärerna slappnar av och vidgar sig, vilket har en positiv effekt på blodtrycket.

Dessutom stärker mineralerna skelettet och normaliserar syra-basbalansen i kroppen vilket är av betydelse för god hälsa.

Bra för immunförsvaret

Den kände, schweiziske naturläkaren Alfred Vogel ansåg att selleri skyddar mot njursten och borde intas av reumatiker och giktsjuka, och av dem som inte vill drabbas av dessa sjukdomar.

Selleri med sin karaktäristiska doft, är rik på antioxidanter och vitaminer, ämnen som bidrar till att stärka immunförsvaret.

För den som vill gå ner i vikt är bladselleri lämplig smalmat. Den innehåller lite kalorier och mycket fibrer.

En annan god hälsoeffekt är att studier på djur visat att selleri kan sänka kolesterol på ett naturligt sätt, vilket man tror beror på bitterämnen i sellerin som ökar gallutsöndring.

Användning och förvaring

Rotselleri och selleristjälkar kan användas råa eller kokta i soppor, sallader och grytor. Även fröna, liksom torkad och mald rotselleri, används som krydda.

Sellerin bör förvaras i kylen i en tättslutande förpackning eller en plastpåse. Om den förvaras i rumstemperatur för länge så vissnar den snabbt eftersom den innehåller mycket vatten. Om den börjar sloka så återfår den krispigheten om man stänker vatten på den och lägger den i kylen en stund.

Det är viktigt att känna till att i Europa är selleri en vanlig orsak till pollenrelaterad livsmedelsallergi. Selleri tillhör samma botaniska familj, Apiaceae (Umbelliferae). Dit hör också morötter, palsternacka, anis, fänkål, kummin, persilja och dill. Det finns alltså risk att man kan reagera på flera arter inom familjen eftersom proteinerna är snarlika.

Skölj av stammen och stjälkarna med vatten innan tillagning. Skär sedan bort utsidan av grönsaken om den är tjock och vedartad eftersom delarna kan vara svårsmälta.

Källor: Nyfiken Vital, Alfred Vogel: Den lille doktorn, Livsmedelsverket

Fänkål: ”Reduceraren”

Sverige får sin första ”gröna” livsmedelskedja

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri