- Titel: The Adjustment Bureau
- Produktionsår: 2011
- Produktionsland: USA
- Regi: George Nolfi
- Medverkande: Matt Damon, Emily Blunt, Anthony Mackie, John Slattery, Terence Stamp m fl.
- Kommer ut: 110727
Historiskt sett är science fiction först och främst en manlig genre. Men detta romantiska drama är alltså en film som känns mer inriktad på den kvinnliga publiken.
För femton år sedan var genreuppdelningen ganska så klar. Den romantiska komedin var för kvinnor och actionfilmerna var för männen. Men nu för tiden blandar man gärna så att det finns något för alla. Som i ”Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl” (Gore Verbinski, USA, USA, 2003), som både har ett romantiskt tema (för kvinnor), en lustig sjörövare (främst för den yngre publiken) och actionsekvenser (för män). Självklart har inte filmen en hög åldersgräns, vilket gör att du kan ta med dig i stort sett hela familjen att titta på filmen.
I och med att genrerna blandas, vågar man numera göra lite utsvävningar, eller vad man nu vill kalla det. Ett lysande exempel på detta är TV-serien ”True Blood” (Alan Ball, USA, 2008-). Serien handlar om vampyrer och är bitvis extremt våldsam, vilket borde göra den till en serie för killar/män. Lägg till att man ibland får se nakna kvinnor och det borde vara väldigt svårt att argumentera för att den är något annat än en serie för en manlig publik. Men serien lägger större fokus på relationer än på våldet. Och även om vi får se ett antal nakna kvinnor under seriens gång, är det inget emot hur många män vi får se ta av sig kläderna. Jag har ingen statistik på detta, utan utgår bara från människor jag pratat med, men jag skulle vilja påstå att serien är långt mer populär hos kvinnor än hos män.
”The Adjustment Bureau” har blandat genrer på ett annat sätt. Filmen baseras på en novell av Phillip K. Dick, som också skrev romanförlagan till sådana klassiker som ”Blade Runner” (Ridley Scott, USA/Hong Kong, 1982). Den handlar om en politiker, David (Damon), som en dag blir kidnappad av män i fedora-hattar. De säger sig arbeta för ”Justeringsbyrån”. De påstår att det är deras uppgift att se till så att allt går enligt planen. Kan det bli mer kryptiskt? De säger vidare att de inte kan tillåta att han inleder en relation med Elise (Blunt), som han precis träffat. Detta ingår nämligen inte i planen. David känner dock att han inte kan lyda dessa män blint, eftersom han känner sig starkt dragen till Elise. Och hon känner detsamma för honom; det är en kärlekshistoria helt enkelt.
Det är alltså inga tickande bomber, lönnmord eller meterorer inblandade i historien. Den handlar bara om kärlek med förhinder. Fast det är klart, sådana här förhinder kan jag nästan garantera att ingen av er sett förut, då David måste försöka överlista Justeringsbyrån, som har övernaturliga krafter på sin sida. Detta är en film för alla er som tyckte om ”Tidsresenärens hustru” (”The Time Traveler’s Wife”, USA, 2009), som också var en film som blandade science fiction med romantik. Den är även för alla som tycker om smart science fiction (motsatsen är dum science fiction, som gärna involverar robotar som brottas) eller romantik, eller både och. Jag hoppas att detta inte är sista gången vi får se den här typen av innovativ blandning av genrer. För jag vill definitivt se mer av detta!