Sambandet mellan stress och viktökning
Störd sömn kan minska fettförbränning. God sömn är viktigt för hälsan på många olika sätt. (Foto: Stringer/AFP)


När man läser om olika tekniker för viktminskning låter det oftast så enkelt. Träna mer och ät färre kalorier. Men ibland är det inte så enkelt, hur många mil du än springer och hur hälsosam din diet än är, så minskar inte vikten!

Vad beror det på? Det kan vara en rad faktorer som spelar in, allt ifrån mediciner man tar till sömnkvalitet eller tarmens hälsa eller det kan helt enkelt bero på ens stressnivå.

Enligt Dr Libby Weaver, författare till ”Rushing Woman’s Syndrome” and “Accidentally Overweight” kan ett konstant tillstånd av låggradig stress orsaka att din kropp frigör hormonet kortisol.

Tyvärr kan mycket kortisol i kroppen orsaka viktökning på buken, ryggen, och bakom armarna. Det extra fettet skulle hjälpa till att hålla dig vid liv om du stod inför en hungersnöd. Men istället för en hungersnöd det du står inför är mer e-post, mer arbetsuppgifter och ansvar än du kan hantera, så det leder till att du hamnar i ett konstant tillstånd av att känna att det helt enkelt inte finns tillräckligt med tid.

Så när din kropp får signaler om att du inte är trygg är det enda sättet att skydda dig att  behålla fett genom att sakta ner och slappna av.

Ofta är stress ett resultat av att ha en ”att göra-lista” som är längre än du kan klara av fixa på en dag. Ett enkelt sätt att minska stress är genom bättre planering.

Tänk efter hur lång  tid det tar dig att göra saker och hur mycket energi du har för att få det gjort. Om du planerar långt fler saker än vad du faktiskt har tid och energi till så kommer  du förmodligen att känna dig stressad i slutet av dagen.

När du lägger till  för mycket på din ”att göra-lista” på bekostnad av egenvård kommer ditt sinne att tvinga dig att sakta ner. Det visar sig oftast genom att du längtar efter en cigarett, kaffe, läsk, sötsaker eller någon form av uppiggande energidryck. Dessa stimulantia kommer bara att underblåsa mer stress.

Det leder till att du gör misstag, lever i en kaotisk och rörig miljö och oavslutade projekt, och saknar den visdom du behöver för att få saker välgjorda.

Så ta det lugnare i stället. Om du till exempel brukar äta frukosten på fem minuter så låt den i stället ta 10 minuter. Om du äter i 10 minuter, så ät i 15 minuter.

Låt lunchen och middagen ta minst en halv timme. Avstå från att göra andra saker medan du äter. Se vad som händer om du bara sitter och äter. Pausa mellan tuggorna och tugga varje tugga ordentligt.

Vad som händer är att du kommer att känna mer energi i slutet av måltiden eftersom du hållit din stress i schack och tagit dig tid att tugga maten noggrant.

Genom att tugga ordentligt blir maten finfördelad innan den når magsäcken och kraftfulla matsmältningsenzymer frigörs. Din kropp kommer inte att behöva förbruka så mycket energi  för att bryta ner maten i magen och du kommer att känna dig piggare efter måltiden istället för att bli dränerad på energi.

När du är uppmärksam på att äta istället för att göra andra saker under måltiden, kan du märka hur du använder kaos och stress i ditt liv för att ta itu med underliggande problem.

När vi är upptagna behöver vi inte möta oss själva, men när vi saktar ner och är riktigt närvarande är det plötsligt bara vi och … ett tomrum, eller en smärta eller ett obehag. Vem vill ha det så? Är det inte lättare att vara upptagen? Tillfälligt är det lättare men vi kommer aldrig att riktigt känna frid när vi ständigt springer ifrån obehag.

Om du bestämmer dig för att vara mer uppmärksam under vissa stunder under dagen kan du börja lägga märke till tillfällen där du saknar välbefinnande. Ta ett steg tillbaka och observera obehaget objektivt. Du behöver inte göra något åt det, observera bara och fråga dig vad obehaget handlar om. Andas lugnt och djupt så kommer du att hålla din stressnivå nere.

Ju oftare du gör det, desto starkare kommer din toleransförmåga att bli. Du kommer att bli mer självmedveten och tydligare med vad du behöver att göra för att hantera dina emotionella stressfaktorer.

När du inte längre lever under kronisk stress kommer dina kortisolnivåer att gå ner. Som ett resultat behöver din kropp inte längre bevara fett som den gjorde i stressat tillstånd och du kan börja minska i vikt.

Tysan ​​Lerner är en certifierad hälsocoach och personlig tränare. Hon hjälper kvinnor att uppnå målet för en hälsosammare kropp utan att svälta sig själva eller spendera timmar på gymmet. Hennes hemsida är www.lavendermamas.com

Översatt från engelska