loading
Inrikes

Säkrare bussar efter dödsolycka

Daniel Persson (TT)

Efter bussolyckan utanför Uppsala då sex personer omkom räknar NTF med att det kommer att bli säkrare att åka buss.

Den uppkomna debatten i kölvattnet av tragedin nämns som den främsta anledningen.

Bussolyckan utanför Uppsala kommer sannolikt att leda till ökad trafiksäkerhet på våra bussar. Den bedömningen gör Thomas Carlson på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

-Varje gång det händer något kommer debatten i gång och den bidrar till att exempelvis bältesanvändningen går upp, säger han till TT.

Sedan 1999 är det lag på att busspassagerare ska spänna fast sig om det finns bälte till sätet. Men trots hot om böter på 1 500 kronor struntar över hälften av passagerarna i det. Användningen är låg även bland busschaufförer. Kontroller som NTF har gjort visar att mellan 15 och 30 procent av chaufförerna också låter bli bältena.

Utökade kontroller

Men nu tas nya tag för att skärpa säkerheten ombord på bussarna.

Hädanefter kommer Bilprovningen att granska bussar med extra kritiska ögon. Bland annat ska bromsar och säkerhetsbälten undersökas mer noggrant än tidigare.

Att förändringen kommer nu är egentligen en slump, men regelskärpningen är behövlig, menar Ensio Andersson som är ansvarig för Bilprovningens kontrollbesiktning.

-Syftet med de utökade kontrollerna är att förbättra trafiksäkerheten. Det är mycket anmärkningar mot just bussar. Jag tror att det delvis beror på att det inte finns tillräckligt många i trafik, så bolagen låter dem rulla hela tiden.

Ensio Andersson tror att de nya rutinerna kommer att göra det säkrare att åka buss. Han tror också att tisdagens svåra bussolycka kan få positiv effekt på Bilprovningens kontrollanter.

-Det är klart att man påverkas när sådant här händer. Man påminns om hur viktigt det är att inte missa någonting.

Initiativen välkomnas

Samtidigt som Bilprovningen vidtar förändringar satsar Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) på att få ut ett nytt bussäte på marknaden. Tanken med sätet är att, på teknisk väg, mer eller mindre tvinga passagerarna att spänna fast sig. Först efter det att bältet knäppts kommer ryggstödet gå att luta tillbaka och sätet bli bekvämt, enligt forskaren Thomas Turbell.

Initiativen välkomnas av Thomas Carlson, som tror att de kommer att följas av fler.

-Kreativiteten börjar blomma när det blir debatt. Allt är välkommet, men om idéerna sedan har utvecklingspotential, det får vi se, säger han.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Säkrare bussar efter dödsolycka

Daniel Persson (TT)

Efter bussolyckan utanför Uppsala då sex personer omkom räknar NTF med att det kommer att bli säkrare att åka buss.

Den uppkomna debatten i kölvattnet av tragedin nämns som den främsta anledningen.

Bussolyckan utanför Uppsala kommer sannolikt att leda till ökad trafiksäkerhet på våra bussar. Den bedömningen gör Thomas Carlson på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

-Varje gång det händer något kommer debatten i gång och den bidrar till att exempelvis bältesanvändningen går upp, säger han till TT.

Sedan 1999 är det lag på att busspassagerare ska spänna fast sig om det finns bälte till sätet. Men trots hot om böter på 1 500 kronor struntar över hälften av passagerarna i det. Användningen är låg även bland busschaufförer. Kontroller som NTF har gjort visar att mellan 15 och 30 procent av chaufförerna också låter bli bältena.

Utökade kontroller

Men nu tas nya tag för att skärpa säkerheten ombord på bussarna.

Hädanefter kommer Bilprovningen att granska bussar med extra kritiska ögon. Bland annat ska bromsar och säkerhetsbälten undersökas mer noggrant än tidigare.

Att förändringen kommer nu är egentligen en slump, men regelskärpningen är behövlig, menar Ensio Andersson som är ansvarig för Bilprovningens kontrollbesiktning.

-Syftet med de utökade kontrollerna är att förbättra trafiksäkerheten. Det är mycket anmärkningar mot just bussar. Jag tror att det delvis beror på att det inte finns tillräckligt många i trafik, så bolagen låter dem rulla hela tiden.

Ensio Andersson tror att de nya rutinerna kommer att göra det säkrare att åka buss. Han tror också att tisdagens svåra bussolycka kan få positiv effekt på Bilprovningens kontrollanter.

-Det är klart att man påverkas när sådant här händer. Man påminns om hur viktigt det är att inte missa någonting.

Initiativen välkomnas

Samtidigt som Bilprovningen vidtar förändringar satsar Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) på att få ut ett nytt bussäte på marknaden. Tanken med sätet är att, på teknisk väg, mer eller mindre tvinga passagerarna att spänna fast sig. Först efter det att bältet knäppts kommer ryggstödet gå att luta tillbaka och sätet bli bekvämt, enligt forskaren Thomas Turbell.

Initiativen välkomnas av Thomas Carlson, som tror att de kommer att följas av fler.

-Kreativiteten börjar blomma när det blir debatt. Allt är välkommet, men om idéerna sedan har utvecklingspotential, det får vi se, säger han.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024