På måndagsmorgonen den 22 mars började Saabfabriken i Trollhättan att åter bygga bilar efter sju veckors uppehåll.
Produktionsstoppet kom efter att Saabs förre ägare General Motors lade ner verksamheten genom en likvidation. När likvidationsprocessen avbröts genom att en ny ägare, Spyker, dök upp, hade avvecklingen av biltillverkningen kommit långt.
Underleverantörerna hade till exempel tömt sina lager och därefter levererades inte längre några komponenter till Saabfabriken. Att skaffa råmaterial för att bygga upp komponenter och sedan transportera dem till Trollhättan, tog tid. En liten detalj kan stoppa hela tillverkningskedjan om det vill sig illa.
Nu startade produktionen på måndagsmorgonen och om tre veckor ska bilbyggandet vara uppe i 1 100 bilar. Den stora utmaningen för den nya ägaren Spyker blir att få fart på bilförsäljningen som förra året gick dåligt, mindre än 40 000 bilar tillverkades.
– Vi ska ge dem vårt ”evangelium”, säger Victor Muller, vd för Spyker när har och Saabs vd Jan-Åke Jonsson ger sig ut på en tiodagarsturné till Saab-återförsäljarna i tio länder.