Så klarar du julen som sockerberoende - experttips från LCHF-ingenjören
My Westerdahl var ofta sjuk under gymnasietiden. Med 70 procents frånvaro gick hon ut med ofullständiga betyg. Efter att ha förändrat sina kostvanor fick hon mer energi och bättre hälsa, och på tre månader lyckades hon läsa in tre gymnasieår. I juni förra året tog hon sin civilingenjörexamen. (Foto: Privat)


Redan som liten hade My Westerdahl stor förkärlek för mat med socker och mjöl. Idag är hon 27 år och har gjort en imponerande viktresa. Hon är sockerberoende och vet allvaret med risken att äta ihjäl sig. För drygt sju år sedan fick hon en varning av läkaren: Om hon inte gjorde en drastisk förändring riskerade hon att vara död inom loppet av två år.

Vågen visade ”error” vid ett läkarbesök, vilket tydde på en vikt på över 160 kilo. My fick erbjudande om att göra en magsäcksoperation för att tvinga fram en viktminskning.

Samtidigt kom hennes föräldrar över en bok om lågkolhydratkost och började äta enligt LCHF-modellen. De gav boken till My som läste den från pärm till pärm. Det var år 2010. Bara en handfull människor var vid den tiden bekanta med LCHF.

9 orsaker till att du äter mer

– Jag tappade hakan. Jag kastade ut alla lättprodukter och alla kolhydrater. Sedan satte jag igång, och började rasa i vikt. De första tio dagarna var väldigt jobbiga. Jag hade ett konstant sug, var trött och drabbades av huvudvärk och illamående. Men jag hade blivit förvarnad i boken att det skulle vara så, så jag hoppades att om jag bara tog mig igenom det så skulle det bli bättre sen.

Och det blev det. My mådde bättre än någonsin, hon var full av energi, ork och lust. Hela hennes liv förändrades. My tackade nej till magsäcksoperationen. Sedan läste hon upp sina gymnasiebetyg, och lyckades ta igen tre förlorade gymnasieår på bara tre månader.

– Jag rasade 40 kilo första året, och då satt jag bara i soffan. Jag var ju så stor att jag inte orkade röra mig.

De senaste sex åren har My mer än halverat sin vikt. Idag driver hon bloggen LCHF-ingenjören.se för att inspirera andra som vill göra samma resa. (Foto: Privat)

De senaste sex åren har My mer än halverat sin kroppsvikt. Idag driver hon bloggen lchfingenjoren.se för att inspirera andra som vill göra samma resa. (Foto: Privat)

Att vara sockerberoende

Vid advent, jul och nyår når sötsaksätandet årets maxpunkt. Kanske vi vill pigga upp oss lite och kompensera för den mörka årstiden. Men det blir jobbigt om man är sockerberoende och inte kan stå emot när det står sötsaker framme. Det är ju inte bara själva maten som triggar, utan även yttre stimuli som dofter, bilder och tillgänglighet.

Så vet du om du är sockerberoende

– Det börjar redan i mitten av november och pågår i hela sex veckor. Även om du har en bra dag just idag, så bombarderas din hjärna konstant under den här perioden. Det är jättesvårt för oss sockerberoende. Det går ju på automatik. ”Oops, hade jag en bulle i handen?” Du hinner inte tänka innan, det bara sker.

My ger experttips på hur man som sockerberoende kan klara julen

I och med att yttre stimuli påverkar sötsuget väldigt mycket, så måste du först och främst jobba proaktivt. För att hålla blodsockerkurvan jämn gäller strikt LCHF. Då slipper du drabbas av paniksug. Det är den absolut viktigaste principen. Men det räcker inte.

– Är man sockerberoende och börjar äta, då äter man tills man äter ihjäl sig. Så allvarligt är det. När man har den insikten, och har erkänt för sig själv att det är en sjukdom som tar död på en om man inte jobbar med den, då kan drastiska åtgärder legitimeras. Trots att jag har ätit LCHF sedan 2010, så hade jag min första helt sockerfria jul först förra året. Så svårt tycker jag att det är.

1. Handla mat på nätet

Sätt inte din fot i affären i onödan, handla istället maten på nätet för att slippa suget. I advents- och jultider skickar internetmatbutikerna ibland med godis som julgåva, så låt din partner eller kompis packa upp maten.

2. Gå aldrig till ett julbord vrålhungrig

När det kostar 500 kronor så är det lätt att tänka att man ska passa på att äta. Gå mätt till julbordet, eller i alla fall inte vrålhungrig.

– Jag kan inte lita på mig själv när jag är hungrig. Trots att jag har en lång utbildning, förlorar jag kampen mot en torr kaka. Det beror inte på att man är dum, det beror på sötsug.

Sockerdetox: Gör dig piggare, lättare och lyfter humöret

3. Sluta banta

Du måste vara mätt 24 timmar om dygnet den här månaden. Ät hellre en extra portion bra mat om du behöver, för när du är mätt så har du disciplinen att tacka nej.

– Strunta i att banta under julen. Det är inte nu du bör ha viktminskning i fokus, det kan bli alldeles för tungt. Låt det räcka med att du står på plus minus noll, och var nöjd med det. Ta bantningen i januari istället, om du vill och behöver.

4. Ha koll på ditt inre känsloliv

– H.A.L.T. är ett väldigt effektivt verktyg. Det står för ”Hungry Angry Lonely Tired”. Så fort du känner de här starka känslorna, kommer sockersuget som ett brev på posten. Då gäller det att stålsätta sig.

5. Hantera julbaket

My har själv inte barn, så hennes hem är helt sockerfritt. Men för de med barn som vill julbaka tipsar hon om att man avsätter en tid då barnen kan baka med partnern. Under tiden kan man umgås med en vän eller släkting, för att komma bort.

– Sedan får familjen vädra ut ordentligt och låsa in det som bakats innan du kommer hem. Det låter drastisk, men så här är det att vara sockerberoende.

6. Inga undantag

En veckas undantag över julen spelar kanske ingen roll för vikten om du har ett normalt ätbeteende. Men om du lätt fastnar i långa hetsätningsperioder, då ska du verkligen hålla dig ifrån undantag. Senaste gången My gick i sockerfällan, tog hon en bit bröllopstårta på sitt eget bröllop.

– Sedan åt jag i nio månader. Efter det vågar jag inte göra några avsteg, för jag vet inte om jag är tillbaka på banan i morgon eller om ett år. Jag gör inga undantag.

Susannas dröm: Sockersmarta skolor i hela Sverige