Så kan du lindra nackbesvär


Värkande nacke. Spända axlar. En trubbig, men ihållande smärta i nedre delen av ryggen. Vi har alla upplevt dessa tärande smärtor. Stress, otillräcklig sömn, dålig kost, brist på motion eller dålig hållning kan orsaka vanliga smärtproblem.

Med tiden kan vår rörelseapparat bli svagare och ansträngd vilket leder till inflammation, smärta och obehag. Denna ökade smärta och stress kan negativt påverka andra delar av kroppen och kan så småningom kräva kirurgiska ingrepp, så som förslitna leder som måste ersättas av konstgjorda eller operation av skadade muskler.

Smärta är kroppens sätt att berätta att något inte är riktigt som det ska. Här är några tips på hur du kan få hjälp med din irriterande smärta och, ännu bättre, hur du kan förebygga smärtproblem.

Räta på ryggen

Din mamma påminde dig kanske att inte kuta med ryggen… nu vet du varför. Effekterna av dålig hållning känns oftast i ryggen och nacken då ledband och bindväv stramas åt på grund av inaktivitet eller långvarigt stillasittande. Fundera över att använda en tidstagare som ringer varje timme för att påminna dig om att räta på dig och undvika att sjunka ner vid ditt skrivbord. Eller passa då på att resa dig och röra på dig under några minuter.

Aktivitet

Regelbunden aktivitet, speciellt promenader, hjälper kroppen att upprätthålla god styrka, stabilitet och flexibilitet. Rör på dig i minst 30 minuter under dagen. Att variera konditionsträningen och aktiviteterna är det bästa sättet att ta hand om kroppen.

Prova en kombination av intervallövningar och styrketräning för att behålla kroppens muskelmassa för att stödja kroppen. Sträck ut stora muskelgrupper efter träning eller under uppvärmningen.

Ät rätt

En hälsosam kost ger din kropp de näringsämnen som behövs för att läka vävnader och optimera kroppsfunktionen. De som upplever smärta kan överväga att minska på sädesprodukter, mejerivaror, socker, baljväxter och alkohol. Dessutom hjälper tillräckligt intag av vatten att lindra inflammation – och muskelspänningar. Att dricka mycket vatten är viktigt ur smärtsynpunkt.

När kräver smärtproblematik professionell hjälp? Fråga dig själv: Har det förvärrats under tiden? Har det påverkat sömnen eller andra dagliga aktiviteter? Om så är fallet bör du ta kontakt med sjukvården, till exempel en sjukgymnast, som kan fastställa orsaken till din smärta, ge lindrande behandling, och ordinera övningar för att förbättra kroppshållningen och förhindra att besvären återkommer.

Översatt från engelska.