loadingEtt ryskt franskbyggt krigsfartyg är på väg till sin första provtur den 16 mars, 2015 efter att ha lämnat Saint-Nazaire. Frankrikes president Francois Hollande sade i februari förra året att förhållandena "fortfarande inte var de rätta" att gå vidare med försäljning av två Mistral krigsfartyg till Ryssland, trots att Moskva vid den tiden hade stött en ny Ukraina fredsplan. Hollande avbröt försäljningen värd 1,2 miljarder euro. Foto: Georges Gobet/ AFP / Getty Images)
Ett ryskt franskbyggt krigsfartyg är på väg till sin första provtur den 16 mars, 2015 efter att ha lämnat Saint-Nazaire. Frankrikes president Francois Hollande sade i februari förra året att förhållandena "fortfarande inte var de rätta" att gå vidare med försäljning av två Mistral krigsfartyg till Ryssland, trots att Moskva vid den tiden hade stött en ny Ukraina fredsplan. Hollande avbröt försäljningen värd 1,2 miljarder euro. Foto: Georges Gobet/ AFP / Getty Images)
Utrikes

Ryssland utvecklar atomdrivet hangarfartyg

Jack Phillips - Epoch Times

Ryska hangarfartyg kommer i framtiden att bli atomdrivna, rapporterade en rysk statlig nyhetsbyrå nyligen.

Projektet med Rysslands framtida hangarfartyg ligger än så länge på ritbordet. Men förfrågningar från Nevskoye Design Bureau indikerar att det enda sättet att uppfylla marinens krav på fartygens elproduktion, sjöduglighet och räckvidd är att de drivs med atomkraft, har en talesperson från United Shipbuilding Corporation sagt till nyhetsbyrån Tass.

Nevskoye Design Bureau är Rysslands största konstruktör av stora ytgående fartyg, de bygger tankfartyg, bulkfartyg och hangarfartyg.

Men enligt en annan källa, Defense World, säger en rysk militärtjänsteman att Ryssland inte kommer att börja bygga ett nytt hangarfartyg förrän efter 2015.

Strikta krav

”Arbetet med att utveckla ett nytt hangarfartyg har aldrig upphört. Marinen har strikta krav på ett hangarfartyg”, har den militära tjänstemannen sagt till statliga medier, enligt Defense World.

”Hittills har vi inte stött på någonting i deras krav som vi inte kan åstadkomma. Det svåraste just nu är att samordna vad marinen behöver och vad branschen kan erbjuda, med tanke på att fartyget ska uppfylla framtidens krav och inte gårdagens eller dagens krav”, tillade tjänstemannen.

Atomkraftverket som ska driva hangarfartyget ska testas på ryska jagare.

”I början av juli sade en källa från varvsindustrin till nyhetsbyrån Tass, att atomkraftverket som ska driva Rysslands framtida hangarfartyg ska arbetas fram på ryska jagare. Den ryska marinen planerar att skaffa nya hangarfartyg i framtiden men tidsramen för när de ska byggas är okänd. Marinen har sagt att det projekterade hangarfartyget kommer att byggas tidigast år 2030”.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEtt ryskt franskbyggt krigsfartyg är på väg till sin första provtur den 16 mars, 2015 efter att ha lämnat Saint-Nazaire. Frankrikes president Francois Hollande sade i februari förra året att förhållandena "fortfarande inte var de rätta" att gå vidare med försäljning av två Mistral krigsfartyg till Ryssland, trots att Moskva vid den tiden hade stött en ny Ukraina fredsplan. Hollande avbröt försäljningen värd 1,2 miljarder euro. Foto: Georges Gobet/ AFP / Getty Images)
Ett ryskt franskbyggt krigsfartyg är på väg till sin första provtur den 16 mars, 2015 efter att ha lämnat Saint-Nazaire. Frankrikes president Francois Hollande sade i februari förra året att förhållandena "fortfarande inte var de rätta" att gå vidare med försäljning av två Mistral krigsfartyg till Ryssland, trots att Moskva vid den tiden hade stött en ny Ukraina fredsplan. Hollande avbröt försäljningen värd 1,2 miljarder euro. Foto: Georges Gobet/ AFP / Getty Images)
Utrikes

Ryssland utvecklar atomdrivet hangarfartyg

Jack Phillips - Epoch Times

Ryska hangarfartyg kommer i framtiden att bli atomdrivna, rapporterade en rysk statlig nyhetsbyrå nyligen.

Projektet med Rysslands framtida hangarfartyg ligger än så länge på ritbordet. Men förfrågningar från Nevskoye Design Bureau indikerar att det enda sättet att uppfylla marinens krav på fartygens elproduktion, sjöduglighet och räckvidd är att de drivs med atomkraft, har en talesperson från United Shipbuilding Corporation sagt till nyhetsbyrån Tass.

Nevskoye Design Bureau är Rysslands största konstruktör av stora ytgående fartyg, de bygger tankfartyg, bulkfartyg och hangarfartyg.

Men enligt en annan källa, Defense World, säger en rysk militärtjänsteman att Ryssland inte kommer att börja bygga ett nytt hangarfartyg förrän efter 2015.

Strikta krav

”Arbetet med att utveckla ett nytt hangarfartyg har aldrig upphört. Marinen har strikta krav på ett hangarfartyg”, har den militära tjänstemannen sagt till statliga medier, enligt Defense World.

”Hittills har vi inte stött på någonting i deras krav som vi inte kan åstadkomma. Det svåraste just nu är att samordna vad marinen behöver och vad branschen kan erbjuda, med tanke på att fartyget ska uppfylla framtidens krav och inte gårdagens eller dagens krav”, tillade tjänstemannen.

Atomkraftverket som ska driva hangarfartyget ska testas på ryska jagare.

”I början av juli sade en källa från varvsindustrin till nyhetsbyrån Tass, att atomkraftverket som ska driva Rysslands framtida hangarfartyg ska arbetas fram på ryska jagare. Den ryska marinen planerar att skaffa nya hangarfartyg i framtiden men tidsramen för när de ska byggas är okänd. Marinen har sagt att det projekterade hangarfartyget kommer att byggas tidigast år 2030”.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024