loadingChristian von Koenigsegg, vd för sportbilstillverkaren Koenigsegg Group poserar framför entrén till Saab i Trollhättan, där han bekräftade den 9 september att Beijing Automotive Industry Holding Co Ltd (BAIC) ingår i teamet som ska köpa Saab. (Foto: Adam Ihse / AFP Photo)
Christian von Koenigsegg, vd för sportbilstillverkaren Koenigsegg Group poserar framför entrén till Saab i Trollhättan, där han bekräftade den 9 september att Beijing Automotive Industry Holding Co Ltd (BAIC) ingår i teamet som ska köpa Saab. (Foto: Adam Ihse / AFP Photo)
Inrikes

Rea på företag

Barbro Plogander - Epoch Times

Under finanskrisen blev inte bara Volvo och Saab drabbat, utan deras underleverantörer fick plötsligt kämpa hårt för sin överlevnad. Nedgången blev djup och snabb och många leverantörer tvingades till tuffa nedskärningar och många har gått i konkurs.

Då det fortfarande tillverkas bilar i Sverige, om än till dramatiskt lägre volymer, har underleverantörerna varit tvungna att lägga massvarsel. SvenÅke Berglie, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, säger till Dagens Industri, DI, den 2 november, att nästan 21 000 personer har varslats sedan oktober förra året.

– Det motsvarar nästan en tredjedel av de drygt 67 000 som är anställda hos de 500 största underleverantörerna till fordonsindustrin.

Leverantörer med hyfsad likviditet kan nu köpa intressanta företag till reapris från konkursförvaltare runt om i Sverige. Andra skjuter till nytt kapital för att klara sitt företag ur krisen. Flera av underleverantörerna till Saab Automobile, som blev tvingade av General Motors att flytta produktionen utomlands, tar nu hem den igen till Sverige, uppger DI.

Martin Larsson, inköpsdirektör på Saab Automobile, arbetar med förutsättningen att företaget blir självständigt, utanför GM. Hans uppgift i nuläget är att sänka inköpskostnaderna och enligt DI menar han att det finns stora möjligheter för innovativa och kostnadseffektiva leverantörer att få nya uppdrag.

Saab Automobile ligger i startgropen som självständigt företag, efter att Koenigsegg Group hittat en medfinansiär, Kinas femte största billtillverkare Baic och lånet hos Europeiska Investeringsbanken gick igenom. Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School och bilindustrianalytiker, pekade på risken att svenska jobb kan hamna i Kina.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingChristian von Koenigsegg, vd för sportbilstillverkaren Koenigsegg Group poserar framför entrén till Saab i Trollhättan, där han bekräftade den 9 september att Beijing Automotive Industry Holding Co Ltd (BAIC) ingår i teamet som ska köpa Saab. (Foto: Adam Ihse / AFP Photo)
Christian von Koenigsegg, vd för sportbilstillverkaren Koenigsegg Group poserar framför entrén till Saab i Trollhättan, där han bekräftade den 9 september att Beijing Automotive Industry Holding Co Ltd (BAIC) ingår i teamet som ska köpa Saab. (Foto: Adam Ihse / AFP Photo)
Inrikes

Rea på företag

Barbro Plogander - Epoch Times

Under finanskrisen blev inte bara Volvo och Saab drabbat, utan deras underleverantörer fick plötsligt kämpa hårt för sin överlevnad. Nedgången blev djup och snabb och många leverantörer tvingades till tuffa nedskärningar och många har gått i konkurs.

Då det fortfarande tillverkas bilar i Sverige, om än till dramatiskt lägre volymer, har underleverantörerna varit tvungna att lägga massvarsel. SvenÅke Berglie, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, säger till Dagens Industri, DI, den 2 november, att nästan 21 000 personer har varslats sedan oktober förra året.

– Det motsvarar nästan en tredjedel av de drygt 67 000 som är anställda hos de 500 största underleverantörerna till fordonsindustrin.

Leverantörer med hyfsad likviditet kan nu köpa intressanta företag till reapris från konkursförvaltare runt om i Sverige. Andra skjuter till nytt kapital för att klara sitt företag ur krisen. Flera av underleverantörerna till Saab Automobile, som blev tvingade av General Motors att flytta produktionen utomlands, tar nu hem den igen till Sverige, uppger DI.

Martin Larsson, inköpsdirektör på Saab Automobile, arbetar med förutsättningen att företaget blir självständigt, utanför GM. Hans uppgift i nuläget är att sänka inköpskostnaderna och enligt DI menar han att det finns stora möjligheter för innovativa och kostnadseffektiva leverantörer att få nya uppdrag.

Saab Automobile ligger i startgropen som självständigt företag, efter att Koenigsegg Group hittat en medfinansiär, Kinas femte största billtillverkare Baic och lånet hos Europeiska Investeringsbanken gick igenom. Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School och bilindustrianalytiker, pekade på risken att svenska jobb kan hamna i Kina.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024