När Volvo firade sitt 80-årsjubilieum den 14 april 2007 bjöd man på en fordonsparad genom bilmärkets hemstad Göteborg. Bakom ratten direkt efter ledarbilen satt en av Sveriges rallylegender Carl-Magnus Skogh, 82 år.
Volvo är idag ett världsnamn inom fordonsbranschen, men Carl-Magnus Skogh är en av dem som redan på 1960-talet hjälpte till att sätta märket på världskartan. Tillsammans med andra rallyprofiler som Tom Trana, Joginder ”Flying Sikh” Singh, Ewy Rosquist och Sylvia Osterberg såg de till att Volvo nämndes i tidningsrubriker runt om i världen.
Carl-Magnus Skogh kom till Volvo 1963 efter en tid som framgångsrik tävlingsförare hos Saab. Han blev svensk mästare 1960 och 1961 med sin SAAB 96. Hans kunskap om bilar kom till nytta inte bara på tävlingsbanor världen runt. Skogh har bidragit till Volvos produktutveckling. Han satte världsrekordet för dieselbilar 1978 genom att nå en hastighet av 209 kilometer per timme med en Volvo 340 som han hade modifierad. Han har också medverkat till att Volvobilar har fina chassiegenskaper, vilket helt enkelt betyder att bilen är stabil.
– Jag skrev chassiegenskaperna för 850:n, sade Carl-Magnus Skogh.
Skogh var glad över att få köra paradens viktigaste bil, i vilken Volvocheferna satt.
Ett trettiotal Volvofordon inklusive ett exemplar av första Volvobilen, en Volvo 455 med delad vindruta, 1930- och 40-talets lastbilar, veteranbussar och till och med en båt ingick fordonskortegen. Det var en uppvisning av Volvos 80-åriga historia som rullade från Volvomuseet i Arendal till Götaplatsen, där allmänheten fick beskåda svensk ingenjörskonst och vetande inom fordonstillverkning.
– Det känns bra idag. Det är en upplevelse att ha Leif Johansson och Fredrik Arp i baksätet, sade dubbelsvensk-rallymästaren Carl-Magnus Skogh när han stod framför ett exemplar av den första Volvobilen på Götaplatsen.
Volvomuseet har öppet hus med fri entré lördagen den 14 och söndagen den 15 april från klockan 10 till 17.