Tore Heiberg är psykiater i Oslo. Han hade aldrig själv kommit på tanken att köpa biljetter till Shen Yun Performing Arts, medgav han. Men när han nu blev bjuden av sin syster till Oslo Konserthus så blev han mycket betagen av föreställningen.
– Jag blev väldigt inspirerad av texterna, men allra mest av rörelserna. Jag har inte sett sådana dansrörelser förr, sade Tore Heiberg efter att ha sett lördagens sena föreställning.
Han hade heller inte hört det ovanliga instrument som en av artisterna spelade på, erhun. Den kallas ibland ”kinesisk fiol”. Det spelades solo på scenen av den virtuosa Xiaochun Qi. Hon började spela det i väst relativt okända instrumentet vid sex års ålder och har avlagt examen vid Shanghais musikkonservatorium.
Heiberg blev intresserad av Falun Gong, som fanns med i ett par nummer som behandlade förföljelsen i Kina. I ”Dignity och compassion”, där en kvinnlig Falun Gong-utövare ber om nåd för den vakt som plågat henne i fängelset, samt ”Heaven awaits us despite persecution” får publiken följa en familj som trots ett grymt lidande har ett ljust hopp i sinnet.
– Jag har aldrig satt mig in i deras budskap tidigare. Jag tyckte om texterna. De var fina.
Han uppskattade budskapen om klarhet, att se igenom och se tingen som de är, att inte fara med lögn, att lögnen alltid kommer tillbaka och så vidare.
– Och så vänlighet. Jag fick ett intryck av att om du gör goda gärningar så sprider de sig som ringar på vattnet.
Epoch Times är stolt sponsor av Divine Performing Arts 2009 World Tour. För mer information besök: www.DivinePerformingArts.org