Programchef på Konsert & Kongress nöjd med Shen Yun
Leo Wijkmark. programchef på Konsert & Kongress, var nöjd efter Shen Yun showen i Linköping. (Foto: Roger Luo/Epoch Times)


– Jag tycker det är jättekul att vi har dem här, sade Leo Wijkmark på mottagningen efter torsdagens Shen Yun-show  i Linköping. Han är programchef på Konsert & Kongress och såg showen för tredje året i rad.

Leo Vijkmark uppskattade årets uppsättning och förståelsen av föreställningens innehåll har ökat i takt med att han har sett fler shower. Denna uppskattade han mest av alla Shen Yun-shower han har sett.

– Det var så intressant för tidigare har jag suttit mycket längre bak men nu satt jag på första bänk. Jag ville se det på ett annat sätt. Jag kom mycket närmare ansiktsuttrycken, kläderna och färgerna. Så jag upplevde detta som den starkaste hittills, berättar Leo Wijkmark.

Klädedräkten har alltid varit betydelsefull i Kinas femtusenåriga gudagivna kultur och Shen Yun Performing Arts levandegör detta arv på scen. Varje dräkt, alltifrån glänsande guldfärgade klänningar från Tangdynastin tlll eleganta chopine-skor från manchuhovet, är noggrant designade och sydda med minutiös omsorg, står det på Shen Yuns hemsida. Kläderna var just något Leo Wijkmark uppskattade mycket.

– Jag tyckte att färgerna och materialen är så fantastiska. De tål verkligen att ses på nära håll, för det var väldigt genuint, väldigt genomarbetat.  Det tilltalade mig väldigt mycket idag, säger Leo Wijkmark och tillägger:

– Tiden gick väldigt fort.

De olika slags danser som visas i Shen Yuns program är klassisk kinesisk dans, folk- och etnisk dans och berättelsebaserad dans som skildrar omtyckta berättelser från forna tider fram till idag.

– Det här att man berättar en historia i dansen, det är inte bara rörelser, utan det finns också själ i varje tablå.  Och orkestern är fantastik, väldigt fascinerande, tycker jag.

Leo Wijkmark berättar att scenen på Konsert & Kongress från början byggdes för att kunna ha operaföreställningar, med stor höjd och bredd, och är därför speciellt lämpad för dansföreställningar, särskilt stora uppsättningar.

– Vi gör väldigt mycket olika saker på Konsert & Kongress. Alla scener kan inte ha samma förutsättningar, scenerna i Sverige är väldigt olika.  Den här scenen är väldigt stor och dansarna i Shen Yun utnyttjar verkligen hela scenen.

– Vi hade till exempel en kinesisk nyårskonsert här, när vi gick in i grisens år, tror jag, för några år sedan med Pekingfilharmonikerna.

Wijkmark minns de svåra påtryckningarna som de fick från den kinesiska ambassaden, när Shen Yun skulle komma till Sverige för första gången för tre år sedan. Men kommunens chefer och Konsert & Kongress gav inte efter.

– Vi stod på oss och tyckte att ingen annan kan komma och säga vad vi får göra och inte.

Även UD fick påtryckningar från kinesiskt håll minns Wijkmark, och Carl Bildt uttalade sig om detta.

Men påtryckningarna från kinesiskt håll avskräckte inte Wijkmark.

– Jag ville jättegärna fortsätta, absolut.  Alla kommuner åker till Kina, och ska ha affärsförbindelser, även Linköping.  Jag var lite nyfiken ifall det skulle komma någon slags påtryckningar på politikerna här. Det gjorde det, men man satte helt enkelt ner foten och sade att så här kan man inte göra.

Påtryckningarna från den kinesiska ambassaden förde med sig att showen blev väldigt uppmärksammad.

– Jag tror att man kände [på ambassaden] att det inte var någon vidare reklam. De blev istället en jättereklam för föreställningen.